Varbölderna har spruckit!

Sverige igår; en migrant som uppgivit att han är 14 år har just knivmördat en skolkamrat som är 15, enligt migrantens far för att försvara sin heder efter att han fått stryk av 15 åringen. Enligt den mördade pojkens far hade han försvaret en flicka som 14 åringen trakasserat. Det återstår att se vad polisutredningen visar, om man längre kan lita på den svenska polisens utredningar av sådana här brott.

Denna ögonblicksbild visar vad som numer inträffar dagligen i landet. Efter decennier av bristande sjukdomsinsikt hos det svenska politiska etablissemanget, har trycket blivit så högt att två maligna varbölder i samhällskroppen spruckit och varet forsar nu ut i etablissemangets medier och på sociala medier, där det f.ö. sipprat i åratal.

Etablissemangets löjeväckande och högmodiga föreställning om Sverige som en humanitär stormakt har kraschlandat. Politiker i grannländer, som vårt etablissemang försökt mästra, hånar oss. Plötsligt sitter vi med Svarte Petter och EU hjälper oss inte, trots alla tiotals miljarder vi betalar dit årligen. Vi är det land som får skulden för den kedjereaktion som kommer att sätta stopp för Schengensamarbetet, samtidigt som vi sitter med fler migranter per capita än något annat EU-land – migranter som vi inte kommer klara av att integrera. Även våra tidigare dåligt integrerade invandrade vänder sig mot etablissemanget med kritiken, att de ni nu släppt in i landet är de vi en gång flydde från.

Den fullständigt verklighetsfrämmande drömmen om att med en klackspark skapa det multikulturella paradiset med öppna gränser mot hela världen, har även kraschlandat. T.ex. de tiotusentals unga män från muslimska kulturer som släppts i landet som är uppfostrade i en totalt annan kvinnosyn än den som råder i Sverige, tror att de fritt med våld kan ta för sig av landets flickor. Det gör de med såväl infödda som invandrade – och de gör det på konserter, i badhus, på våra gator och andra ställen där ungdomar rör sig. Ingen kvinna som inte drar över sig ett tält när hon går ut kan längre känna sig säker och personrånen har dubblerats på något år i våra storstäder. En poliskår som leds av en rikspolischef med en partipolitisk agenda har tittat bort eller tigit, för att inte gynna ett politiskt parti som polischefen inte gillar.

Bölderna har nu spruckit och Sverige befinner sig i ett trauma som ställer enorma krav på ledarskap för att inte gå mot en total nationell katastrof. Landets statsminister har under den tid då traumat utvecklats hållit sig osynlig, hans sorgligt svaga roll och förvirrade uppträdande är totalt oacceptabel. Hela ansvaret har tagits av två underordnade ministrar Morgan Johansson och Anders Ygeman. Så kan det inte fortsätta.

Jag har tidigare skrivit att jag bedömer att den förre utrikesministern Jan Eliasson bör kallas in för att ta på sig ledarrollen i någon konstellation. Det är nödvändigt att alla ledande politiker som är förknippade med och har ett tungt ansvar för det katastrofläge landet hamnat i byts ut snarast.

Sannolikt är det för komplicerat och tidskrävande att forma en samlingsregering, så jag ser det som naturligt att Riksdagens största parti socialdemokraterna formar en enpartiregering med Eliasson som statsminister, sekonderad av nämnda Johansson och Ygeman på de närmaste stolarna. De får sedan t.v. regera med hoppande majoriteter.

De övriga partierna bör rensa ut de närmast ansvariga som är Åsa Romson i Miljöpartiet (som redan tidigare tappat allt förtroende), Mona Sahlin i socialdemokraterna, Annie Lööf i Centerpartiet, Erik Ullenhag i Folkpartiet och Anna Kinberg Batra i Moderaterna som är svårt belastad av sina band till den tidigare statsministern som ju är den huvudansvariga för dagens tillstånd. Hon skulle kunna ersättas med den betydligt mer begåvade Elisabeth Svantesson. Kristdemokraterna har redan förändrat sin ledning och Vänsterpartiet är det ingen idé att bry sig om.

Sist men inte minst Rikspolischefen Dan Eliasson bör skyndsamt entledigas och ersättas med en opolitisk person som klarar att återupprätta förtroendet för poliskåren.

Om det politiska 7 klöveretablissemanget inte lyckas med att med dessa åtgärder återupprätta ett minimum av förtroende för landets politiker- och poliskår, tror jag att man realistiskt bör räkna med att Sverigedemokraterna närmar sig egen majoritet i Riksdagen efter nästa val. Men då befarar jag det kan ha gått så långt att det inte går att stoppa en total nationell upplösning.

Sveriges politiker res er upp, sluta taktikspela och visa ledarskap – NU!

 

Aktuell intervju med Jan Eliasson: 

http://newsvoice.se/2016/01/13/ryska-rt-intervjuade-jan-eliasson-vice-generalsekreterare-for-fn/

Demokrati | AnnieLööf, Batra, Dan Eliasson, Jan Eliasson, Löfven, Mona Sahlin, Morgan Johansson, Reinfeldt, Romson, Ullenhag, Ygeman | |
#1 - - Staffan Kjelliin:

Det finns två f.d. försvarsministrar som skulle fylla den statsministerroll som Lars Bern efterlyser:

1) Björn von Sydow, 71 år, om en socialdemokrat skulle leda samlingsregeringen.

2) Mikael Odelberg,. 63 år, om en moderat skulle leda samlingsregeringen.

#2 - - Stefan:

Det var ord och inga visor!

Att Dan Eliasson omgående borde sparkas håller jag med om. Om hans namne Jan är bäst lämpad att reda ut soppan är jag inte lika säker på. Men om det som du skriver ska vara Socialdemokraterna som sitter kvar och ombildar regeringen kanske han är det bästa de har.

Ett nyval skulle nog visa vad folket tycker men frågan är om Sverige i nuvarande situation klarar det politiska vakuum som ett riksdagsval innebär. Det känns i och för sig som landet är ledarlöst redan i dag så det kanske inte kan bli värre...

Svar: Jag känner Jan Eliasson sedan studenttiden och hävdar att han är ett lämpligt namn som kan vara samlande.
Lars Bern

#3 - - Curt Andersson:

Jag kan bara instämma i det väsentliga i inlägget. Dessvärre är det så det ser ut i nationen. Uppluckringen av rättsstats normer har skett successivt. Sverige lider av hybris och bristande sjukdomsinsikt. Vi är inte det föregångsland som vi inbillat oss när det gäller alla typer av humanitär verksamhet. Visst har vi kraschlandat i vår enfald om ett mångkulturellt paradis. Något ledarskap värt namnet kan jag inte se men däremot handlingsförlamning och låt-gå-ledar-stil. Situationen är betydligt allvarligare än politikerna tycks inse. Tillsättningen av generaldirektörer sker dessutom på ett föga professionellt sätt vilket får konsekvenser..

#4 - - Jonas:

Så bra skrivet - 100 % instämmer

#5 - - Bonicivis:

Ja, det går fort nu. Och vi kommer tyvärr att få se fler offer i denna soppa. Dessvärre är jag mycket pessimistisk. Nu när tipping-pointen verkar vara nådd så bör det till, precis som du beskriver Lars, mycket omfattande åtgärder och ett tungt ledarskap.

Åtgärder som våra inkompetenta politiker inte har förmåga att sätta in. 2018 känns mycket långt bort.....

#6 - - Mathias:

Hej! Kul att du ville göra det!

#7 - - Observator:

Lars Bern - du skriver medryckande om problematiken men jag har svårt att ta dig på allvar när du föreslår Jan Eliasson som statsminister. Hans engagemang i organisationen Paidea, vars ledare verkar vilja inta en ledande roll i Europas multikultiralisering, är väl inte okänt för dig? Du får nog utveckla hur du får ihop detta!

Svar: Alla ledande politiker är inblandade i olika överstatliga organisationer, så man får utgå att de kan skilja på det ena och det andra. Jag känner Jan E som en person med god nationalkänsla och gott omdöme. Hans eminenta internationella kontaktnät som den nuvarande förvirrade statsministern helt saknar, borde vara ett plus. Sverige behöver hjälp utifrån nämligen.
Lars Bern

#8 - - Samuel af Ugglas:

Svensken har ju fallit till ro efter Löfvens statskupp så dom fortsätter säkert med sitt bidragsberoende, det sörjer horder av byråkrater för.
Sverige styrs ju för övrigt under "ramlagar" och av män/kvinnor med privata agendor, så en ny statskupp kommer inte att göra någon skillnad.
Hur har Jan Eliasson bidragit till att avslöja bedrägeriet med FN's Parisavtal om klimatet?
Förresten vem är Anna-Karin Celsing?
Är det inte hon och Hanna Stjärne de som står för den mediala musiken med fanfarer inför Sveriges undergång?

#9 - - pelle:

Men vad är det som ska göras?vad för hjälp behöver vi från utlandet? Lars?

#10 - - Björn Sveninge:

Skarp skrivet av Lars och dessvärre helt sant!
Men jag tycker att Lars Bern vore tusen gånger bättre än Eliasson!
Det sk. demokratiska systemet är så angripet att liklukten känns bedövande!
Jag föreslår att Lars tar över styre av Sverige med mandat att agera efter eget bevåg.
Jag känner ingen som är mer lämpad!

#11 - - Anonym:

Lars Berns svar till #7
Lars Bern - menar du på fullaste allvar att Paidea är en överstatlig organisation att jämföra med EU eller FN och som Konungariket Sverige är medlem i? Och att Jan Eliassons engagemang i Paidea är en följd av hans offentliga position i Konungariket Sverige?

#12 - - Lasse:

Varför skall vi integrera invandrarna?
Vi bör väl mötas på halva vägen var och anpassa oss till deras kultur också. Det är väl rimligt?

#13 - - Peter Stilbs:

Jag förstår inte denna beundran för Eliasson - han är nog en skicklig balanskonstnär i exempelvis FN's diplomatiska spel - men som ledare med hårda nypor och ryggrad i ett nutida Sverige är han i min bedömning otänkbar.

#14 - - Observator:

Lars Berns svar till #7
Lars Bern - menar du på fullaste allvar att Paidea är en överstatlig organisation att jämföra med EU eller FN och som Konungariket Sverige är medlem i? Och att Jan Eliassons engagemang i Paidea är en följd av hans offentliga position i Konungariket Sverige?

Svar: Internationell då om det passar dig bättre.
Lars Bern

#15 - - Carl:

Att föreslå "Jan Eliasson" som något slag av överordnad i landet skrämmer, samt föringar din i övrigt bra artikel..

#16 - - Rutger:

Håller med övriga kommentatorer och Lars Bern att något måste göras. Snart blir det också uppenbart för allt fler att feminism är att spela rysk roulett med Sverige.

#17 - - Tage Sundin:

Sverige står inför svårlösta sociala och samhälleliga problem, och situationen är så akut att den egentligen kan jämställas med krigstillstånd avseende de samhälleliga resurser som måste mobiliseras för att klara krisen. Detta talar för samlingsregering.

Tyvärr saknas sjukdomsinsikt närmast helt inom den politiska, ekonomiska och kulturella eliten. En samlingsregering skulle därför förmodligen paralyseras inför svårigheten att våga fatta de drastiska beslut som krävs när det gäller exempelvis integration och repatriering av de ointegrerbara, lag och ordning, skola, hälsovård och försvar.

Folket bör få säga sitt i ett snabbt extraval!

#18 - - Lennart Bengtsson:

Situationen är både farlig och bedrövlig och resultat av en kombination av högmod och enfald. På en kort tidsskala ( månader)krävs en läsning av det slag som Lars föreslagit men på lång sikt krävs en författningsreform där politikernas inflytande begränsas. Landets begåvade och ansvarsfulla medborgare bör ta ett sådant initiativ snarast.

#19 - - Per Eriksson:

Bra sammanfattat - Det finns inga som helst problem för socialdemokraterna att bilda en minoritetsregering och för alltid blockera det bedrövliga MP från allt inflytande.

Alliansen skulle aldrig, under denna valperiod, sänka en socialdemokratisk minoritetsregering men skälet för att backa regeringen är givetvis inte att det skulle vara för landets bästa utan istället är anledningen att Batra & Björklund är livrädda för regeringsansvar, landet är så nerkört, både ekonomiskt och socialt så det finns inget partitaktiskt att vinna på att administrera ett sjunkande skepp, bättre låta socialdemokraterna få skulden för kollapsen 2014-2018 och ta makten efter nästa val och hävda att man är oskyldig till moraset.

Det finns inte mycket att se fram emot som ung svensk - stat, landsting, kommuner, företag och privatpersoner lånar och har lånat som vettvillingar och kreditbubblan kommer att brista när omvärlden tappar förtroendet för kronan, kraftiga ränteuppgångar blir då oundvikliga.

Landet har nu den största bostadsbristen någonsin vilken är omöjlig att bygga bort eftersom det som behövs är svindyra hyresrätter som ingen vill eller har råd att bygga för hyresgâster som inte kan betala för sig.

Löfvéns skryt om att Sverige ska ha Europas lägsta arbetslöshet om några år kommer inte att inträffa, hur ska hundratusentals analfabeter från tredje världen beredas plats i en ekonomi som inte producerar låglöne arbeten ? Tvärtom så blir det nog så att högskattelandet Sverige nästan kommer att ha Europas högsta arbetslöshet i en nära framtid allt emedan svensk industri kapar 15000 industrijobb per år.

Landets komparativa och kompetitiva fördelar är förskingrade av hopplöst inkompetenta politiker - varför skulle någon ambitiös person vilja arbeta i högskattelandet Sverige och varför skulle något företag vilja förlägga produktion i ett land som är på väg mot energisjälvmord.

Det är heller ingen fördel att landet börjar bli laglöst och blir mer och mer känt för att ha industrivärldens sämsta skola.

#20 - - tipp:

I Sverige lär vi nu ha cirka 125 pojkar för 100 flickor i 16-17-årsåldern. Slagsmålen om flickorna lär bli legio, skapa våld och instabilitet. Läs mer här av Valerie Hudson http://www.politico.com/magazine/story/2016/01/europe-refugees-migrant-crisis-men-213500
I krig och kriser är det de okända som stiger fram som hjältar i prekära situationer. I politiska sammanhang kan man väl som hyggliga ledare räkna exempelvis tjänstemännen Tage Erlander och Dag Hammarskjöld. Därför letar jag hellre utanför de politiska kadrerna. Vad kan exempelvis en sådan som Jan Nygren om det ska var S. Trots att han är politiker så kanske Odenberg om det gäller Alliansen eller har han för många politiska polare och förmodligen spricker Alliansen med honom.
För övrigt satsar jag en sedel på SD även i nästa val på grund av klimatpolitiken, energipolitiken, försvarspolitiken och invandringspolitikens. SD-ledningen står uppenbarligen även i motvind. SDare jag talat med tycks också ha en friskare syn på kost och läkemedel, men jag vet inte var ledningen står.

#21 - - PFEP:

Känner inte Eliasson personligen, men han verkar vara en person med ett rimligt överblick och inneha ett visst mått av 'statsman'.
Dagens elände, mordet i min hemby, en arab dödar en balt, kommer ställa mycket prat om det öppna samhälle på sin spets, vi är väl kring 3000 lokala och har kanske 500 'anlända' på orten, alla lediga lägenheter på det det dominerande bostadsbolaget 'Göingehem' går oavkortat till 'anlända', inga gamla Göingars barn kan inte komma till fatet, det vilar på att flytta eller köpa en bostad.
Det finns spänningar i lokalsamhället och antagligen är det bara en tidsfråga innan det briserar på något sätt.
Risken att valet 2018 inte blir av måste vara signifikant, det ifall att SD närmar sig egen majoritet och de sju systrar i politiken enas om att införa någon sort av undantagslag och skapa en typ interimsregering och utsätta valet!

Den där lever lär...

#22 - - Observator:

Lars Berns svar till #14
Det viktiga är inte att det passar mig - det viktiga är en korrekt beskrivning av Paidea och av orsaken till Eliassons engagemang i Paidea! Och varför tycker du att Paidea är en internationell organisation?

#23 - - Bo Larsson:

Har du kontaktat Jan Eliasson?

En god vän med extremt bra personkännedom har jobbat med Jan till och från de senaste 10 åren och är djupt imponerad av hans äkthet, lyhördhet, seriositet och professionella och sociala kompetens.

Mitt intryck är också att han skulle kunna vara en nationellt samlande kraft och symbol genom sin erfarenhet och sociala kompetens att få folk att samarbeta.

Svar: Nej jag har inte pratat med honom på senare år. I övrigt har vi samma uppfattning om hans lämplighet.
Lars Bern

#24 - - Peter Krabbe:

Känns lite tveksamt med en socialdemokratisk regering som bara har 25 % av väljarna bakom sig. I en situation som denna är ett nyval det normala förfarandet. Beträffande Jan Eliasson är han säkert en skicklig diplomat, men vad försiggår egentligen i hans huvud? Som djupt insyltad i FN och delaktig i Millenniemålen = Agenda 2030 är han en munsbit för oligarkerna. JE är lite väl tystlåten med sina åsikter i diplomatins namn, hjälper det då att ha känt honom under ungdomsåren? Var står JE egentligen?

Svar: Förslaget om en socialdemokratisk minoritetsregering bygger på insikten om att inget 7-klöverparti vill ha nyval i dagens opinionsläge, och då är detta det näst bästa. Mitt förslag om Jan Eliasson bygger inte bara på gammal bekantskap utan på hans internationella nätverk och hans skicklighet som diplomat som är viktig när man skall leda en minoritetsregering med hoppande majoriteter. Att han är inblandad i en rad internationella sammanhang följer ju av det första, men jag tror faktiskt han är en stor vän av Sverige och vår kultur till skillnad från Reinfeldt. Och Bildt som bara tjänar amerikanska oligarkers intressen.
Lars Bern

#25 - - Dan:

Jan Eliasson eller ej, det blir svårt att underträffa den nuvarande regeringen.
Vice bottenfärgsminister som hatar halva befolkningen... Bara en sådan sak.

#26 - - PFEP:

S ett 25% parti kanske, kan det parti vara 'statsbärande'?
Med någotsånär insikt i politiken, kan jag konstatera att det finns en uppsjö av förslag på Svea Rikes Styrande, dock inga där kalkylerar med den händelse att SD får egen majoritet eller blir så stora att bara en statskupp kan stoppa detta partiet?
Skulle vara intressant att läsa hur Lars Bern eller andre där verkar tro på någon stor parlamentarisk lösning utom SD tänker i regeringsfrågan.
Det är bara att taga en sejour över de olika partiers spjutspetsar.

Inte för att jag tror att SD är regeringsmogna överlag, men Åkesson kan väl inte vara ett sämre val än Löfven, med tanke på sistnämndes insatser.

#27 - - Gösta Svensson:

Man blir för ett ögonblick lite upplyft av att läsa att det finns flera som insett hur allvarligt läget är. Problemet är bara att det för väldiugt många, både mannen på gatan och beslutsfattare, är det business as usual. Jag tror att det måste bli radikalt sämre, tyvärr bortom point of no return, innan tillräckligtmånga inser läget, och då är det försent.

Jag baserar denna uppfattning på det jag dagligen hör i MSM och av vänner och bekanta. Det diskuteras detaljer rörande jämställdhet, insatser i skolan, trafiksäkerhet etc. Om insikten om läget fanns på ett genomgående sätt, i hela samhället, skulle stämningen antagligen mera påminna om den som råder i en nation under krig eller åtminstone hot om krig.

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det jag nu kommer att skriva nu, men jag skulle stödja en slags statskupp nu om den genomfördes av rätt grupperingar och gjordes oblodig. Den sk demokratin behöver en paus och samlande nationellt sinnade krafter måste få en chans att rädda just demokratin långsiktigt.

#28 - - Göran Fredriksson:

Det som behövs är att minska politikerklassens makt och öka väljarnas makt.

Den enda möjlighet som jag kan komma på är att ansvarskännande personer med stort förtroende bland allmänheten bildar ett nytt parti med reducering av politikerklassens makt som enda programpunkt. För att många som har det gemensamt att de är missnöjda med politikerklassens maktställning men som har olika syn på politik i övrigt skall kunna lägga sin röst på partiet bör dess riksdagskandidater på förhand lova att avgå när programmets punkter är beslutade i riksdagen. Ledande personer bör vara sådana som har en karriär utanför politiken eller karriären bakom sig, det ökar trovärdigheten i löftet.

#29 - - Anonym:

Lars Bern " Förslaget om en socialdemokratisk minoritetsregering bygger på insikten om att inget 7-klöverparti vill ha nyval i dagens opinionsläge"

Du skriver precis som de du klagar på. Låt istället folket välja vad de vill ha och inte låta dessa inkompetenta knapptryckare fortsätta förstöra Sverige. Att sjuklövern inte vill ha val är inget försvar för att inte låta folket välja väg.

Vad skall Eliasson göra, han rår inte på skuggorna bakom Löfven? Den enda av sossepatrasket som möjligtvis kan reda upp detta är Persson.

SD har bevisat tidigare att de kan ta ansvar och ingen kan säga något annat, utan att det är i så fall bara tyckande utan vetskap.

Svar: Det står inte i min makt att bestämma om ett nyval utan just i 7-klöverpartiernas, så jag förstår inte riktig vad du är ute efter. Sedan kan man ha olika åsikter i personfrågor och jag har min.
Lars Bern

#30 - - Marianne:

Det håller verkligen på att bli riktigt skrämmande utveckling här i landet. Det beror på vår egen undfallenhet. Ett land där majoriteten anser att all form av nationalism är av ondo, är dömt att gå under.
Som ledare behövs nog någon med militär erfarenhet och hårda nypor. Det är lag och ordning som måste till, det är prio ett. Utan lag och ordning går landet mot samhällets upplösning. Polisen kan inte klara detta. En sorts undantagstillstånd behöver införas, inget rännande ute kvällar och nätter av minderåriga.
Vi har så många främmande människor här nu, som vi inte kan kommunicera med. Men alla som är i landet borde skriva på ett samhällskontrakt med vad som gäller. Den som bryter mot reglerna ska buras in eller utvisas.
Men detta kommer inte hända. Vi kommer skuldsätta oss, till oligarkernas glädje, upp över öronen. Vi kommer få ett samhälle som är näst intill laglöst, för ingen kommer vilja ha ett underbetalt polisjobb, som har lagboken och advokatsamfundet emot sig. Utländska bolag kommer roffa åt sig av våra naturtillgångar. Vi kommer få slåss om jobben som erbjuds medan miljön förstörs.
Denna utveckling känns väl igen från andra delar av världen. När maten tryter, får vi hoppas att FN kommer med matpaket.

Svar: Eliasson är gammal reservofficer!
Lars Bern

#31 - - Bo Larsson:

Jag måste också säga att samme vän också jobbat till och från med Stefan Löfven ända från när han var relativt okänd i Metall till hans roll som statsminister och har liknande uppfattning om Stefans personliga kvaliteter som Jans.

Jag bedömer trots allt att Stefan är en både skicklig och väldigt god person i sig (till skillnad från t ex Reinfeldt och Bildt) men han har jobbat inom facket (där han faktiskt har ett stort internationellt nätverk, mycket internationell erfarenhet och talar en ypperlig engelska) och har därför bristande politisk erfarenhet från riksdags- och regeringsarbete, varför han fortfarande är lite grön, men han skulle nog kunna göra ett bra jobb under Jan.

Hans medkänsla har spelat honom ett spratt så att han inte har tänkt riktigt rationellt när det gäller flyktingpolitiken, också pga sin iver att mota bort SD och "bekämpa rasismen" vilket nu skapat motsatt effekt.

Om Stefan bara kunde få bort skygglapparna och förstå att det inte innebär att man är rasist eller invandrarfientlig om man agerar rationellt och kraftfullt för att skapa balans i flykting- och integrationspolitiken skulle han kunna göra mycket.

Man ska ha klart för sig att det inte är lätt att vara politiker på toppnivå därför att oligarkerna har väl utarbetade system för att driva ledande politiker åt det håll de vill utan att politkerna riktigt förstår det. Många kommer med goda intentioner, erfarenhet och kompetens men blir snabbt bortschabblade och desillusionerade.

Miljöpartiet har utvecklats till ett vansinnespart både på längden och höjden!! De är en komplett olycka och i synnerhet Åsa Romson. Mitt intryck är dock att detta delvis beror på att de gröna internationellt liksom miljörörelsen för länge sen kidnappats och tagits över av oligarkerna där de för fram rätt knäppgökar i ledande positioner för att driva allt käpprätt åt skogen och begå harakiri på nationen.

På aikido-vis har oligarkerna fått motståndaren att fälla sig själv och göra självmål. Vad kan vara smartare än att lyckas få de som borde vara deras största motståndare som t ex miljörörelsen, att agera med sån frenesi för att förverkliga allt det som de egentligen är emot?!

#32 - - tomas:

I see a bad moon rising.
I see trouble on the way...
"Den som inte intresserar sig för politik, riskerar att bli styrd av dårar." Aristofanes

#33 - - Johnny Andersson:

Migrationspolitiken sänkte hela landet till slut. Alla visste att politiken var ekonomiskt, socialt och kulturellt ohållbar i längden, men S körde politiken i väggen och nu står vi här med våra tvättade halsar medan våra kvinnor och döttrar ofredas, sexattackeras och våldtas av muslimska män som migrationsverket tahit emot.

De som har förespråkat massinvandring och mångkultur är ansvariga för alla dess konsekvenser.

Svar: Det kanske var det här Reinfeldt tänkte på när han uppmanade oss att öppna våra hjärtan.
Lars Bern

#34 - - Anonym:

Tack Lars!
Äntligen börjar vi få en öppen debatt om Sveriges viktigaste fråga...

#35 - - Arga Socialdemokraten:

Trams att det är sveriges viktigaste fråga, det är precis vad storkapitalet vill vi ska tro! De onda invandrare som tar våra jobb och tömma våra statskassor...ekonomiskt är det hela ingen större fara. socio-kulturellt är naturligtvis en annan femma. där håller jag med om. men man får absolut inte generalisera nu! det är ändå bara några få % av alla som har kommit hit som är kriminella. hur man ska integrera resten är också en annan svår uppgift. men helt klart ska de som beter sig på ett sådant äckligt vis utvisas, de är inte välkommen här! MEN! man får inte stanna upp där, det gäller att bekämpa sexism på alla fronter. Är det verkligen först "nu våra kvinnor o döttrar ofredas, sexattackeras och våldtas", som Johnny skriver? Det är la lite enkelt att nu helt plötsligt skylla allt sexuellt våld på utlänningarna. Våra vita kvinnor ska enbart antastas av oss!? Så låter det, och medierna hjälper till något hjälper till oerhört mycket i denna fråga! Som om kvinnoförtryck har aldrig hänt i Europa innan nyårsafton 2015!

Nej, nu tycker jag absolut vi får använda oss av lite könsrassism och bekämpa alla sorts manssvin, men då inte bara med namn Mohammed, utan även med namn Sven Svensson! Så pass jämställda är inte vårt samhälle att vi få leka nobel riddare här nu, men det kan bli till ett sådant!

#36 - - Arga Socialdemokraten:

Sedan får man inte glömma, som Lars poängterade, att det var moderaterna som tyckte okontrollerad massinvandring var en bra idé. S hade oerhört otur att krisen hände när den hände, under deras första år vid makten....När sedan Löfven vill införa hårda, men ändå relevanta och nädvändiga tag, så får han lika mycket skit ändå?!

Nej, främst är det ändå Reinfeldt som vi kan tacka för det hela. Men det lär nog bara den rika delen av befolkningen göra, för de slippa ha invandrare i sina kommuner, och kan samtidigt snart hoppas på diverse billiga arbetare och sänkta minimilöner för sina företag!

#37 - - Anonym:

Sverige är en failed state.
Vi har styrts genom matriarkat alldeles för länge.
V, Mp, Fi, MSM, public service ...

#38 - - Arne:

Och Margot Wallström och israel konflikten är änu pinsammare än något annat. Bevisligen att socialdemokraterna inte är kapabla för sverige

Svar: Att antisemitismen återkommit inom socialdemokratin är oroande och upprörande. De tycks inte betrakta judehat som rasism eftersom de samtidigt säger sig motarbeta SD för att det skulle vara rasistiskt. Härdsmälta!
Lars Bern

#39 - - Björn i Bromma:

Vi som har jobbat i Mellan Östern ett par år har länge fruktat detta pga den helt sanslösa islamska invandringen pga obildade politiker påhejade av dito obildad media. Läs tex www.dailymail.co.uk/news/article-3395390.
Och socialisterna med Mp och V är minst lika goda kålsupare som de borgerliga.
Islam har en diamentralt annan kvinnosyn jämfört med västliga demokratier, vilket inte går över på en natt utan minst en generation. Noterbart är att kvinnofrid lagstadgades i Sverige via Alsnö stadgar år 1280, rättslig påföljd kunde i värsta fall bli dödsstraff.
När det gäller nödvändiga avgångar så kan man komplettera tex med :
-Tonårsaktivisten Wallström som bla fick epitetet "en inkompetent propagandaprinsessa" av en brittisk EU-parlamentariker.
-Fridolin, han som skulle "fixa skolan" inom 100 dagar. I år är det dags för en ny Pisa-undersökning. Brrr!
-Kaplan, han som mest är i sitt hemland Turkiet.
-Sk. "Framtidsministern" Persson, hon med ett tidigare liv.
- Finansmarknadsministern Brolund som ville spela hazard med pensionsburken för politiska högriskprojekt.
-Statsministern Löfvén, som valdes till partiledare för att han var "formbar".
Men det finns säkert fler...

#40 - - Anonym:

#36 - Arga Socialdemokraten

"Men det lär nog bara den rika delen av befolkningen göra, för de slippa ha invandrare i sina kommuner, och kan samtidigt snart hoppas på diverse billiga arbetare och sänkta minimilöner för sina företag!"

De som bor i kommuner som inte vill ta emot invandrare eller få av dem får nog vara tacksamma att de har så kloka ledare i kommunen. Det kommer att ta några år men sedan kommer vi få en riktig ketchupeffekt på kommuner med underskott. De kommer som inte har invandrare kommer att få betala andra kommuners underskott. Av Södertäljes budget är 1/3-del på bidrag. Ändå säger kommunledningen att de inte har några problem.

Rent moraliskt. Är det okej för din del att kräva en minimilön för din egen del och samtidigt veta att det gör någon annan arbetslös? Jag ska inte sticka under stol med att en lön bör räcka minst till livets nödtorft, men de flesta låg löner skulle lätt räcka till det utan den enorma beskattning dessa människor utsätts för.

Att företagen vill ha billig arbetskraft är en myt. Företag vill ha duktiga människor som producerar bra. Det är vad varje arbetare producerar som är avgörande för deras lön. Jag känner företager som har provat "den nya arbetskraften" och var inte speciellt nöjd med den. Alldeles för kostsamt även med bidrag från staten. Kan man inte hålla leveranstider spelar det ingen roll hur billig arbetskraften än är.

#41 - - Leif Thorin:

Spyor i medvind
kan lukta riktigt illa
när vinden vänder

Eller hur, polischefen?

#42 - - Bo G. Eriksson:

Lars.
Av kommentarerna ovan finner jag att nr. 19 Per Eriksson kort och korrekt analyserat landets problem. Ovanpå detta kommer nu en ökande emigration av för landet "värdefulla" pursvenskar som i ökande utsträckning fått nog.
Antisemitismen inom socialdemokratin verkar ha blivit en överlevnadsfråga för partiet. Muslimernas andel av deras väljarbas är nu kritiskt viktig för att socialdemokraterna fortfarande ska vara ett stort parti.
Att då föreslå J Eliasson som ansvarig i en S-regering är nog inte så lyckat; om man säger så.

Svar: Jag tror socialdemokraterna förlorar fler väljare än de vinner på sin antisemitiska politik.
Lars Bern

#43 - - Björn i Bromma:

#40
Stämmer helt och hållet.
Dagens kunskapsföretag är inte ute efter billig arbetskraft. Man är ute efter personal som kan och vill leverera mervärden. Inget annat.

#44 - - Peter Grafström:

Ang resonemangen kring Jan Eliasson. Lars Bern mfl vitsordar honom som med urskiljning mottaglig för goda råd som jag läser era beskrivningar. Det föranleder mig att efterfråga en tillhörande rådgivarfunktion tillsammans med denne lyssnande politiker.
Där passar Lars Bern in tycks det.

#45 - - Sopcial konstruktion:

Som opinionen nu har svängt så är det väl självklart att nyval (extra val) är det enda rätta. Allt annat är odemokratiskt och moraliskt förkastligt.

Svar: Självklart skulle ett misstroendevotum mot ministären Löfven/Romson och ett därpå följande nyval rensa bordet. Men som det parlamentariska läget ser ut med en taktikspelande allians tror jag inte man vill/vågar ge sig in på det och då är det näst bästa att det största riksdagspartiet tar på sig rollen att leda landet under en person som är vuxen uppgiften och som kan skapa förtroende för regeringsmakten.
Lars Bern

#46 - - docma:

Svensk! Svenska !
Arbeta med Sverigedemokraterna för att rädda landet.
Bliv medlem och aktivera Dig! Partiet behöver Din kunskap och kraft!
Det finns ingen annan väg att rädda vårt land.Gör Din plikt!
Leve Sverige!

Svar: Ni som tillhör och/eller mer sympatiserar med andra partier, gör er röst hörd och se till att påverka yrkespolitikerna så att de kommer tillbaka till verkligheten och inser att de faktiskt är satta att representera allmänheten.
Lars Bern

#47 - - Usain:

Förra året kom ca 35 000 ensamma unga män till Sverige fyllda av testosteron som alla andra. Detta ligger som ett tungt och mörkt moln över den kvinnliga delen av befolkningen, håll dig inne, skyl huvud och kropp eller ta med fader eller broder om du vill ut. Schyman, Mona m fl , var det detta ni ville ha?

#48 - - Thore Vinberg:

Kort bara -Hur har det kunnat bli så här i landet?

Lars Bern? Hur stor del beror på avskaffandet av tjänstemannaansvaret, tror du?

Svar: Jag tror att kombinationen av det avskaffade tjänstemannaansvaret och att obildade, oerfarna yrkespolitiker tagit de högsta tjänstemannabefattningarna från högutbildade och väl meriterade opolitiska tjänstemän starkt bidragit till att statsmakten förfaller och att samhället börjat fungera allt sämre.
Lars Bern

#49 - - Ådärkomdenja:

Bra rutet. Jag tycker att Johan Westerholm, den imho mest öppet kritiske socialdemokraten, absolut platsar. Plus Ian Wachtmeister, den åldrade greven, men iskalllt skarp, läs hans Fb-sajt. Sen finns det en räcka av klokt folk, men snackar vi toppfigurer på ministernivå så stannar jag här.

#50 - - Tom Dahl:

Helt klart är vi illa ute.

Frågan är om någon vill ta över det sjunkande skeppet 2018? Oavsett vem som försöker bringa ordning på vårt land i framtiden så kommer det att utbryta allvarliga oroligheter i samhället. Var beredda på det.

Den allra största orsaken till det allvarliga läget är att svensk media hållit de flesta politiker som gisslan. De som faktiskt vågat säga vad de tycker har blivit avsatta dagen efter av sin strykrädda partiledning pga av det obligatoriska mediadrevet som alltid startar mot de som faller utanför åsiktskorridoren.

Vi behöver folk som fullständigt struntar i vad tokmedia skriver. Jag är inte säker på att Eliasson är rätt man för detta. Helst vill jag ha Lars Bern och Dag Öhrlund tillsammans med Jimmie bakom rodret.

Svensk vänster media har mitt största förakt för vad de har ställt till med.

Svar: Jag vill betona att jag inte har några ambitioner att inträda i någon politisk verkställande roll. Partipolitik vill jag inte vara engagerad i. Jag ser min roll som samhällskritiker, opinionsbildare och rådgivare med de erfarenheter jag har.
Lars Bern

#51 - - Dan:

#35 Arga socialdemokraten:
När läste du senast om en gruppvåldtäkt utförd av etniska svenskar?
Bortsett från när Aftonbladet kallade somalierna på finlandsbåten för svenskar. De hade inte ens uppehållstillstånd...
Blanda inte in oss i muslimernas illgärningar, tack.

F.ö. tycks många feminister och andra på vänsterkanten tro att vi invandringskritiska hatat invandrare från dag ett, och nu använder deras brottslighet som slagträ i debatten.
Är det så svårt att tänka sig att många av oss som varit ljumt positiva i från början, nu blivit invandringskritiker just på grund av brottsligheten, kostnaderna, rasismen mot svenskar?
Att inte ändra åsikt då är minst sagt fantasilöst.

Svar: Vi skall inte glömma bort alla de människor som invandrat under och efter Andra Världskriget som låtit sig väl integreras i det svenska samhället och som betytt mycket för hur Sverige fått en positiv utveckling. Ett problem nu är att det främst är dessa första och andra generationens invandrare som får betala det högsta priset för den okontrollerade migration som den politiska eliten släppt loss.
Lars Bern

#52 - - Mats Ensér:

#40, #36. Angående diskussionen om att 'rika' kommuner inte vill ta emot nyanlända: Jag har förstått att migrationsverket upphandlar boenden för asylsökanden på den fria marknaden. Med den ordningen är det naturligt att det är lättare att finna boenden på orter med svag ekonomi och därmed billigare lokaler. Det är inte kommunerna som väljer att ta emot eller inte ta emot - det är en kommuns skyldighet att tillhandahålla service åt de som bor inom kommunen. Man kan ändra på de regler som gäller men det lönar sig dåligt att gnälla på kommuners ovilja.

#53 - - Dan:

#51, Lars:
Min kritik av invandringen gäller just invandringen, inte invandrarna i första hand. De flesta är säkerligen utmärkta människor, men de som borde synas, syns inte.
Och vad värre är, de som verkligen borde synas i sömmarna mörkas i stället av media, politiker och polisen.

#54 - - Henrik:

Det är alltid enkelt att konstatera vilka problem som uppstått, och kräva omorganisation. Men som någon påpekade i en tidig kommentar - vad ska göras?

#55 - - K. Pålman:

#35 Argsinta S, RÄDDA msk som dig, det är exakt så en tycker om msk som inte klarar av den tuffare verkligheten mentalt, utan måste gömma sig i bortförklaringar som skapar en sagovärld. Tyvärr är inte verkligheten som i sagorna utan betydligare hårdare och tuffar. Detta är också problemet med våra kära politiker! Vi måste välja fram tuffare politker som VÅGAR se verligheten och varför inte Eliasson som också varit reservofficer.

Lars skriver exakt det en annan har undrat över, -varför begär ingen ett uttalande från Romson som faktum är den som SKAPATdenna situation som landet nu befinner sig i me? Romsons politik är en FARA för ett land, går inte att ha politiker som blandar ihop sig själv med sitt jobb,egna problem måste lämnas i egen farstu.

#56 - - tipp:

#Arga Socialdemokraten.
Stefan Löwén hade rätt. Ni var naiva. Värre är att ni fortfarande är det.
Beträffande kvinnoförnedring så stod den kristna kyrkan även för det väldigt länge. Det var socialister och liberaler för 100-150 år sedan som bidrog till att det förändrades. Därför är det tragiskt att dagens liberaler och socialister slår upp dörrar och öppnar fönster för att införa det igen.
För övrigt instämmer jag i att de som har det värst med denna politik är alla de invandrare som är integrerade i vår kulturvärld och som har flytt från en kvinnoförnedrande.

#57 - - Johnny Andersson:

Migrationspolitiken sänkte hela landet till slut. Alla visste att politiken var ekonomiskt, socialt och kulturellt ohållbar i längden, men S körde politiken i väggen och nu står vi här med våra tvättade halsar medan våra kvinnor och döttrar ofredas, sexattackeras och våldtas av muslimska män som migrationsverket tahit emot.

De som har förespråkat massinvandring och mångkultur är ansvariga för alla dess konsekvenser.

#58 - - K.Pålman:

Till dig som ständigt ska dra parallelen när flyktingar och invandrare är brottlslingar att minsann svenskar också gör brott....-Gör det flyktingen invandrares brott mindre brottsligt! Möjligtvis att ni som förespråkar denna modell ger brottslingen en möjlighet att gömma sig. Tycker ni det blev bra? Folket vill ju se om invandringen är lyckad till detta land eller om det är misslyckat. Eftersom ni har dolt kriminella gärningar av invandrare och flyktingar så blir det svårt för medborgaren att både skydda sig mot brotten och även svårt att skapa sig en bild av hur en ska rösta politiskt. Tycker ni verkligen det blev bra?

Rådgivare, vilken rådgivare har regeringen hållt sig med? Rådgivare som totalt har misslyckats i sin roll, katastrof . Rådgivare som har valt att skydda kriminella istället för att skydda offren. Medkänslan har bara blivit löjlig och fått denna rådgivare att framstå som den största brottslingen själv. Skäms på sig som har förstört och gjort detta land till KRIMINELLAS PARADIS.

#59 - - Katarina Pålman:

Vem är rådgivare till regeringen? Har iaf misslyckats totalt, katastrof rent ut sagt. Rådgivare som vill försvarar brottslingar hellre än offren. Viktigare att brottslingen inte mår dåligt än att se traumat som offren genomlider. Verkar som denna rådgivare har ett märkligt känsloliv. Hjärtat är inte riktigt där det borde vara.

#60 - - Anonym:

Hej Lars. Det var en klockren analys av läget. TACK! En egen fundering av Dan Eliasson: jag har läst att när han var chef över migrationsverket var han delaktig i att en dömd våldtäktsman fick stanna i Sverige och att personen i fråga på nytt har våldtagit och därigenom förstört livet för en ung kvinna. Borde han om det är sant verkligen vara ansvarig för polisen?

Svar: Han skadar allvarligt poliskårens trovärdighet och förtroende, borde entledigas omgående.
Lars Bern

#61 - - Pålman:

Det ble flera svar med samma innehåll då sidan kopplade ifrån av sig själv flera gånger och jag trodde at kommetaren inte regitrerades. Verkar som du har snokare på sidan Lars. Samma har hänt på andra alterativa sidor då internet slutar att fungera. Dock bara på alternativa aldrig på större sidor. Märkligt iaf.

#62 - - Cicero:

"Varböld" är dessvärre en skrämmande korrekt bild av vårt sjuka inflammerade, ryggradslösa, korrumperade Sverige.
Då jag oftast håller med om dina beskrivningar har jag dock problem med ditt förslag att Jan Eliasson skulle kunna vara den som kan reda upp eländet. Jag känner inte till något problem där han gjort en avgörande positiv insats, tvärtom är han en s.k. 'modern' politiker som lärt sig av sina degenerade politikerkollegor att bortförklara eller inte ens ta till sig det
ställda problemet.
Jag tycker han är en självgod posör med 'smort munläder'
Cicero@jvea.se

Svar: Jag tycker han har en lagom distans till det politiska taktikspelet och han har den kunskap och de erfarenheter som krävs.
Lars Bern

#63 - - EVA:

Tror regeringen skulle klara få landet på fötter om man blev av med "kvarnstenen" Miljöpartiet. Chartra plan och skicka tillbaka alla vuxna muslimska karlar som INVADERAT vårt land - för jag är ganska säker nu på att det är det som vi är utsatta för. Om de "flytt för sina liv" från krig - varför är det då nästan bara vuxna karlar - borde de inte vara kvar och slåss för sitt land? I stället låter de kvinnorna var kvar i krig - visst är det konstigt? Säger inte att det här gäller alla, men det lutar åt att det här är det "nya" sättet att invadera ett land och Tyskland och Sverige är tyvärr en snäll och blåögd målgrupp. Peter Krabbe skriver om målet för det här i sin senaste serie och flera alternativmedier har ju också mer och mer fått upp ögonen för agendan. Tror också Löven m.fl. nu förstår vad det handlar om. Man vill helt enkelt sprida islam och Sharialagarna. Läste om sydafrikanska journalisten Lara Logan och hennes upplevelser av "sexdödsleken Taharraush Gamea" under upproret på Tahiritorget i Kairo. Hon nu flera år senare gått ut med detta . Googla- dock varning - jag klarade faktiskt inte av att läsa allt. Det här är alltså en "etablerad" företeelse att behandla västerländska kvinnor på det här sättet - de ser ner på oss - så vad har de här att göra?
FY så våra journalister och politiker har behandlat oss svenskar men de har ju blivit helt tagna på sängen. Det börjar dock hända saker nu. Två dagar i rad har ledaren i vår lokaltidning skrivit tufft om detta, det var inte möjligt för bara en månad sedan.
Kanske regeringen utlysa undantagstillstånd för att rensa landet? Som jag ser det är det bråttom innan fler av våra unga kvinnor råkar illa ut för det här kommer att fortsätta...

#64 - - KPålman:

För att försöka upprätta en fungerade invandring så ska nysvenskarna snabbt ut i arbetslivet och tillföra skatt, de var ju ekonomiskt lyckat med invandring och nu vill regeringen få RÄTT. Till exempel ska de ut i skolor under 2 år och sedan bli behörig lärare. Dåså, då kan vi lägga ner lärarutbildningen. Varför gå 4 år när andra grupper kan få samma utbildning på 2års praktik. Nu handlar det bara om att ge dessa "nya" utbildningar och jobb så snabbt det bara går, helst redan igår. Herrejedamej vad ska detta sluta.

#65 - - Ann:

Jag kan förstå olika invändningar mot Lars Berns förslag till regering, men eftersom det förefaller realistiskt, en hjälp i nöden, vill jag bifalla. Jan Eliasson i spetsen för ett lag och med kloka rådgivare innebär ett viktigt lyft från dagens bottenläge.
Det gäller nu främst att hitta väg ut ur och framåt, ett sätt att vända och ta första stegen bort från. Bara att få till en förändring som gör att hopp börjar spira är väsentligt. Tron att inte allt är kört, ingen återvändo finns, Sverige ohjälpligt sänkt i sönderfall.
Situationen tillåter inte att vi kan erhålla så mycket på en gång. Men i alla fall konstruktivt handlande istället för tårar, blödande hjärtan och huvudlös invandringspolitik. I förlängningen en utveckling mot tolerans och respekt för dem i rörelse utanför den trånga åsiktskorridoren; en normalisering av, upprättelse för oppositionspartiet. Nolltolerans mot mobbning, politisk diskriminering och förföljelse av oliktänkande.
”Sanningen segrar” ropade massorna i Östeuropa när kommunismen föll. Andra ”odjuret”, efter nazismen, bröt mirakulöst samman. Nu står mänskligheten ansikte mot ansikte framför tredje ”odjuret”. Det är en global ”utmaning”. Ohygglig ondska, avgrundskrafter värre än någonsin provocerar. Tredje ”odjuret” går inte riktigt att strida emot, då riskerar det bli etter värre. Diplomatisk smidighet passar bättre, är vad den nya tiden uppfordrar till, anser jag.
Väldiga krafter är verksamma. Ljuset förmörkas av hat.
Men ingenting är avgjort, det väger, vad som blir tongivande står öppet. Mycket av det vi vunnit riskerar gå förlorat och det liksom blir att börja om.

#66 - - Anonym:

#63,Eva
Håller med att det går inte att titta och höra dessa kvinnors berättelser, härtat gråter ngtså kopiöst. Det värsta är nog hur media och politiker tittat bort och ännuvärre lagt skuld på de utsatta. Vi vet väl alla att Merkel skuldlade de utsatta först, att de skulle klä sig bättre. Sen är politiker och media inte tagna på sängen utan de har gjort en gemensam aktion att mörklägga detta. Allt för att planen på ett EU där flyktingarna var en grupp som skulle hjälpa till i att EU länders medborgare skulle tappa sin nationalitetkänsla bundet till sitt ursprungland. Sen om det i steg 2 var meningen att införa Islam vet jag egentligen inte, vet dock att många talar om det. EU är i vart fall ute efter kontroll över folket vilket märks på all jakt på oliktänkare.

#67 - - Usain:

Ta till radikala metoder: Bidragen till asylsökande och de med PUT minskas under ett halvår tills de når noll. Samtidigt ges en generös summa pengar när personerna lämnar landet. Utvisningar är ju svåra att genomföra och på det här sättet åker man frivilligt till ett annat land eller hem. Det går inte att lära gamla hundar sitta. Har du vuxit upp i ett kvinnofientligt samhälle ändrar man sig inte; att från att se kvinnor i slöja och niqab till sommarklädda flickor i kjol eller shorts blir för mycket.
Ett stopp i asylrätten måste göras tills andra länder tar ansvar om nu någon har ett ansvar. Varje land ska ta hand om sin befolkning och varje befolkning ska ta hand om sitt land. Asylrätten är ingen demokratisk rättighet utan bygger på humanitet och den kan inte vara obegränsad.

#68 - - Åke:

Vilket tal Åkesson höll på partiledardebatten, fantastiskt tal. Löfven däremot lever kvar i sin lögn att det är flyktingar som söker fristad. Alla vet idag att det är hutlöst många av dessa krigets offer som kommer för att uppenbarligen jävlas med oss. Vi har alla fått tagit del av vilka kriminella människor som kommit in i detta land, tack vare Romson och hennes givmilda politik. Denna givmilda människa har idag många människors söndertrasade liv på sitt samvete. Finns det något samvete? Nej, status och pengar driver både Löfven och Romson.

Teamet Löfvson tycker inte det är viktigt med traumatiserade söndertrasade svenskars liv däremot negativ kritik mot kriminella flyktingar tas på stort allvar. Ungefär som att läkaren tar den som behöver ett plåster på fingret först sen tar den tryckförband på den som håller på att förblöda.

Att prioritera i denna ordning är totalbrist på empati och medkänsla, brist på kärlek för ett människoliv.

#69 - - Fredrik:

Det kommer att hållas en demonstration på Sergels Torg den 30 januari: Folkets Demonstration

Gå dit och visa ert missnöje med regerande politiker och er solidaritet med alla oss andra som vill se en förändring och ha extraval eller åtminstone regeringsombildning.

http://www.folketsdemonstration.se/

https://www.facebook.com/groups/452206741632661/?fref=ts

https://youtu.be/xXefWe0BD0Y



#70 - - Samuel af Ugglas:

Politikernas "makt" måste begränsas, alla lagar, förordningar och andra påbud kan endast godkännas av riksdagen. Riksdagens antal ledamöter skall begränsas til maximalt hälften av det nuvarande antalet. Folkomröstningsinstitutet måste tillåtas att fungera.
Det Sverige upplever för tillfället är en på statskupp byggd nationalsocialism! Hemskt!

#71 - - Maja Dacke:

Intressant inlägg - http://gloria.tv/media/jRUQvEBwyiQ

Vad säger du, Lars och ni andra?

#72 - - tipp:

Ropen Avgå de skallar. Men vad ska komma. Vi ska inte glömma att Annie Lööf öppnade sin famn i TV och uppmanade flyktingarna att komma hit, den hjärtlöse Reinfeldt ville att andra skulle öppna sina hjärtan, Erik Ullenhags folkparti har gått på i ullstrumporna för att öka invandringen. 7-dönickarna är alla gravt insyltade i varbölden. Det måste finnas någon bland dessa som står upp och talar om vad han vill arbeta för för att nyval ska vara intressant. Jag tror ingen lämplig är villig; de har redan enklare och välbetalda jobb.
Kvinnorna i Mellanöstern vill nog inte ha hem låtsasflyktingarna; de vill inte ha tillbaka feglingarna som stack. Minskas bidragen och kraven höjs så kommer alltför många att försörja sig på smuggling och knarkhandel och andra brott. Dessutom vill inte heller myndigheter i andra länder inte ha tillbaka dem. Vi ser också straffen även för grova brott är lindriga; jag tror att det beror på att fängelserna är fulla.
En sak som skulle lösa vissa problem, men inte asylantproblemet, är att förbjuda tiggerier. När norrmän gjorde det så minskade brottsligheten i en del kommuner med 50%. Det kan göras omgående.
Vi får nog se Sverige som förlorat. Ingen asylant vill bryta mark i Norrland som flygarhövdingen Reinfeldt tror.

#73 - - Sven-Ove Johansson:

Under sin utrikesministertid åstadkom Jan Eliasson ett yttrande vars obegriplighet måste anses vara absolut: "Vi måste låta världen komma till Sverige!". Eliasson är pompös och har svårt att värja sig mot detta...

#74 - - Arga Socialdemokraten:

Lite synd att hela debatten här inne är väldigt ensidig. Uppmanar återigen alla att inte generalisera! Det är grymt farligt och orättvist mot de som kommer hit för att de verkligen behöver skydd och som faktiskt (och det är minst lika viktigt) vill bidra till en positiv samhällsutveckling! Men, man måste också erkänna den muslimska kulturens kvinnosyn, som kan vara problematisk, som övergreppsexemplen visar tydligt! Jag tycker man ska fokusera mycket mer på att ta in familjer, barn och tjejer, det är de som lider mest! Jag tror den religiösa- patriarkaliska kulturen prioriterar familjens unga söner framför döttrarna, det är därför vi har fått in så pass många unga män. Demografiskt är det ingen bra idé och en fungerande invandring ska ju ändå vara så jämn som möjligt, då blir integrationsprocessen också enklare!

Än en gång, de som begår kriminella handlingar har ingen rätt att utnyttja asylrätten, det kan nog alla hålla med om. Men man får inte konstatera att samtliga unga muslimer, eller muslimerna generellt är kriminella och våldsbenägna...det är bara dumt och fel! Jag tror vi har en ganska konstig bild av araberna, där familjen styrs av pappan och sönerna, och där mammorna och döttrarna inte är värda ett skit. Det finns säkert många sådana familjer, de finns överallt, men det finns också mycket, mycket sekulära familjer, som strävar efter ett helt vanligt liv och som beter sig som vi gör i västvärlden. Jag har en del muslimska bekanta, både från Iran, Irak och Syrien, som lever helt normala västerländska liv. De bör inte straffas eller skickas hem, bara för att det finns några % av invandrarna som är allt annat än civiliserade.

Börja vi generalisera, så bör väl alla unga europeiska män mellan 20 och 30, som använder internet och chattforum eller dejtingsajter utvisas, för alla de är pedofiler (senaste nyhet om en man som har utnyttjat över 80 barn sexuellt via nätet). Var är den upprörda massan där? Ska vi inte skydda våra barn ifrån nätpedofili? Kanske finns det också nån invandrare som kommer begå ett liknande brott framöver, då kan vi också ta upp detta ämne, för en gångs skull!

#75 - - Jan Ivarson:

Det händer att regeringen avråder svenskar att resa till vissa områden och länder därför där är bråk.
Kan det bli aktuellt att regeringen hindrar utlänningar från vissa områden att komma till Sverige, ungefär som Israel med vår utrikesminister?

#76 - - Göran:

#74 - Arga Socialdemokraten

Du glömmer bort att muslimer kommer att bli i majoritet i Sverige. Få människor ändrar på sin kultur. Folk blir inte demokratiska för att man säger till dem att nu är det demokrati. För araber är demokrati lika med västerländsk förtryck. En sann muslim ska sprida islam och det finns bara en islam. Sharia ska gälla över allt. Det behövs bara några få fanatiska och "elaka" islamister i Sverige för att styra resterande muslimer hur moderata de än är.

Lika väl som bara några få procent är kriminella av de som kommer till Sverige kommer bara några få procent acceptera svenska och västerländska värderingar. De flesta kommer aldrig att integreras. Vi har hållit på i över 30 år och försökt integrera och det finns ingen ketchupeffekt att det skulle lyckas nu. Den invandring som tidigare har integrerats i Sverige är en väldigt liten invandring.

Att dagens invandring inte skulle vara ett ekonomiskt problem är ganska lustigt att tänka sig då i stort varje kommun håller på med ekonomiska prioriteringar för att de har fått mer kostnader för invandringen i kommunerna. Det går alltid att höja skatten eller ta lån som våra barn ska betala. Jag förstår inte hur moralen är funtad i en människa som tar lån som någon annan ska betala och då ens avkomma. Vi ska ju måna så om våra barn och skydda dem och ta hand om det och vara hemma med dem under deras första år, men att kasta på dem skulder som mer eller mindre gör dem till livegna, det går bra.

#77 - - Sigvard Lindqvist:

@Arga Socialdemokraten: "kommer hit för att de verkligen behöver skydd"

Nu vill jag se en seriös källa på att de verkligen behöver skydd de tiotusen i veckan som kommit.

#78 - - Björn i Bromma:

#74
Nu haltar det återigen pga obildning och relativisering. Se tex :
http://monawalter.blogg.se/2016/january/islam-valdtar-europa.html

#79 - - Bo Magnusson:

Invandringen men framför allt integrationen och bostäder har alltför länge misskötts av såväl alliansen som tidigare sosseregeringar.
Politikerna, samtliga, borde skämmas!
Vad farao ska man rösta på i nästa val? En röst på SD vore i alla fall en protest mot samtliga andra partier som misskött den tidigare
Invandringen och integrationen.

#80 - - Usain:

Arga Socialdemokraten.
Alla asylsökanden är inte kriminella och kvinnoförtryckande, men det är inte det som är problemet utan den våldsamt stora mängden asylsökanden (halvmiljon) som kommit hit de senaste åren. Om man antar att bara en mindre andel är kvinnoförtryckare/brottslingar i gruppen invandrare med patriarkal bakgrund blir ändå mängden stor. 5% av 500 000= 25 000. Tänk så mycket pengar, kraft , debatt, så mycket brottslighet och bekymmer som detta asylsystem orsakar när man släpper det löst som Sveriges politiker gjort. Tag time out för asylrätten i Sverige tills dess andra länder visar lite god vilja. Höj kraven för asyl för de som kommit och låt inte Migrationsverket bestämma att alla från ett visst land ska få PUT. Beslutet om Syrien kommer att knäcka det svenska välfärdssamhället.

#81 - - Arga Socialdemokraten:

@ Usain

kan bara hålla med dig! väl skrivet, tack för ett bra och genomtänkt svar. Det var det jag menade med ensidig debatt, när jag läser kommentarerna innan din! Men ditt resonemang kan jag bara hålla med om. Stoppa invandringen rejält, storsatsa på en verklig integrering av dem som nu finns i landet och utvisa dem som är kriminella! Integration bör inte vara ett socialprojekt,utan den ska tillföra landet och välfärden någonting!

@Sigvard

Allvarligt...? tror du Syrien är ett skämt för människorna som bor där? Eller Irak, eller Afghanistan? Balkanlände rkan vi gärna diskutera så klart, men jag tror vem som heslt hade flytt helvetet i mellanöstern just nu!

@Göran

kan bara åter uppmana dig att läsa på (kanske inte på exponerat eller dylikt skräp). Ipsos gjorde en riktigt intressant undersökning förra året som jämförde den faktiska muslimska befolkningen i alla europas länder och vad resp. lands befolkning trodde hur stor den muslimska andelen är. I sverige var 17% mot 5% ....5%, låt säga att vi skulle få en fortsatt invandring av enbart muslimer och att det skulle komma 500.000 pers till...då blir andelen ändå bara 10%....är det i dina ögon en majoritet? Det är skrämmande hur vissa ser på fakta, eller rättare sagt är blinda för fakta!

#82 - - Observator:

Lars Bern - jag lyssnade på RT-intervjun med Jan Eliasson. Hörde inget som tydde på att han skulle kunna eller ens vilja minska migrationen till Sverige. Men han besvärade sig med att framhålla att Libanon per capita tagit emot många fler flyktingar från Syrien än vad Sverige gjort. Oklart vad han ville ha sagt med detta. Under andra världskriget tog nog Sverige per capita emot många fler flyktingar från Finland än vad Libanon eller området som blev Libanon gjorde. Och inget konstigt med det - grannländer med lång gemensam historia och likartad kultur.

#83 - - Björn i Bromma:

Det senaste är nu att tonårsaktivisten, tillika utrikesministern, Wallström är ej längre välkommen till Israel. Inreseförbud helt enkelt.
"Say no more"

#84 - - Sigvard Lindqvist:

@Arga Socialdemokraten: kan du inte presentera en seriös källa annat än ditt tyckande så skall du inte använda det som ett argument. Du tycker en massa i dina inlägg, men man ser aldrig källor på dina påståenden. Tvärtemot Lars Bern som alltid har källor för sina påståenden.

Om vi nu skall prata Afghanistan så har bl.a utrikesministern uttryckt önskemål om att vi skall skicka tillbaka ungdomarna då de behövs för att bygga upp landet. Källa, läs riktiga tidningar inte DN som ljuger hejdlöst. Vilket de bevisat den senaste veckan.

Svar: Ibland när det finns gott om källor brukar jag hänvisa till att man själv kan Googla.
Lars Bern

#85 - - Björn i Bromma:

#81
Sorry, men det går inte att integrera Islam i en västlig demokrati.
Se tex :
https://quadrant.org-au/opinion/qed/2011/01/on-muslim-integration.
Det rör sig om historiska erfarenheter från Singapore.

#86 - - Arga Socialdemokraten:

@Sigvard

mer eller mindre alla seriösa mediekällor i västvärlden!

Kan du nämna en mediekälla som inte är vinklad? Säger inte att DNs mörkande är något bra, men det mörkas ju inte direkt om Syrienkonflikten, och då kan man nog bilda sig en uppfattning om situationen!

Förlåt, men jag tror inte att majoriteten av folket är så pass källkritiska att jag bör ha en referenslista varje gång jag skriver en liten kommentar!

Men ok, här kommer en liten lista om Syrien.

-UN News Centre
-Spiegel
-The Guardian
-The New York Times
-Russia Today
-CNN
-Al Jazeera
-The Economist
-Scientific American
-National Geographic
-DN
-Fokus
-och så diverse vetenskapliga artiklar och böcker på bland annat GoogleScholar eller Science Direct databaserna

Tyvärr kan jag inte lista upp "riktiga" nyhetskällor såsom sociala medier, bloggar eller hemsidor, imo att de inte är riktiga, om än ibland informativa och intressanta sådana, såsom t ex Lars blogg här!

Som du ser försöker jag skapar mig en egen bild (viktigt!) via att ta an mig olika länders perspektiv på ett och samma ämne, då kan man faktiskt vara rätt så granskande och försöker skaffa sig en helhetsbild. Kan du testa någon gång, det är mycket givande :)

#87 - - Arga Socialdemokraten:

@Björn

det är ingen som har sagt det. enligt mig bör ingen religion integreras i något modernt samhälle. det gäller ju att integrera jämställdhet, demokrati, välfärd, öppenhet, osv i människornas liv och inställningar. Att det är en svår uppgift och att det säkert finns många som inte är kompatibla med detta genomförande är det ingen fråga om, men jag tycker man ska i a f försöka. Men jag tycker också man får vara så fri och ärlig att man kan neka dem som inte vill integreras att vara en del av ett samhälle! Så socialromantiska bör vi absolut inte vara, det vet vi!

#88 - - EVA:

#81 Arga Socialdemokraten
Visst, jag skulle inte heller vilja leva i Mellanöstern idag, men vad beror helvetet på? Allt eskalerade när USA gick in i Irak och "favoriserade" den ena muslimska gruppen (Shia). Men trots det så har shia och sunni varit i luven på varandra sedan lång tid tillbaka. Kanske de måste lämnas ifred och reda ut detta själva. Blir definitivt inte bättre när de kommer hit och fortsätter slåss internt på förläggningar. Det är nog ingen här som tror att alla muslimer inte kan ta till sig demokrati men som någon ovan påpekade så blir det oerhört svårt när så många kommer samtidigt till ett litet land som är väldigt annorlunda. Läste i någon media häromdagen (Dagens Industri?) att många vänder hem igen frivilligt men glömde läsa själva artikeln - någon som läst det? Vad var anledningen till att de åkte hem igen?

#89 - - Vilhelm Persson:

Sverige har nu en utrikesminister som har blivit portad av andra länder.
Så här kan vi väl inte ha det.
Nu måste det väl ändå gå att få till någon sorts misstroende så vi får stopp på det här eländet som denna regering innebär för vårt land?

#90 - - nobody:

Apropå - "Sannolikt är det för komplicerat och tidskrävande att forma en samlingsregering, så jag ser det som naturligt att Riksdagens största parti socialdemokraterna formar en enpartiregering med Eliasson som statsminister"

Du måste stavat fel! Så här tror jag du menade - "Sannolikt är det för komplicerat och tidskrävande att forma en samlingsregering, så jag ser det som naturligt att Riksdagens största parti Sverigedemokraterna formar en enpartiregering med Åkesson som statsminister"

Sedan slår vi full back på skutan Svea så att den skevar mellan skären; och om vi har tur så går vi inte på grund.

Svar: SD är inte Riksdagens största parti även om partiet har ett övertag i opinionsundersökningar, det är därför inte osannolikt att det blir störst efter nästa val. Men nu har vi den riksdag vi har och måste utgå från den, det är demokratins spelregler.
Lars Bern

#91 - - Gurra:

Arga sossen, dina siffror är helt tagna ur luften, tycker du skall gå in på tex affes statistikblogg och läsa på lite. Passa på att läs lite av vad tino sanandaji skrivit. Med dagens invandring är svenskar snart i minoritet det är inte detsamma som att muslimer är i majoritet. Men de har ett givet mål med deras invasion av europa, de har försökt med krig från 700 talet till 1700 talet för att skapa sitt världskalifat och de håller på att lyckas idag. Majoriteten av muslimska invandrare vill ha sharia.

#92 - - Anonym:

Mina uppgifter om en muslimsk majoritet kommer från Statistiska Centralbyrån. När du argumenterar med hur många muslimer som kommer till Sverige som asylsökande eller liknande glömmer du bort anhöriginvandring, du glömmer även bort att muslimer föder barn (mer barn än etniska svenskar).

Vill man utrota svenska och västerländska värderingar då ska man fortsätta argumentera för invandring. Men ta och titta era barn och barnbarn i ögonen för det är de som ska leva i det land ni argumenterar för. Dessutom är det ett fruktansvärt omoraliskt argumenterande eftersom många människor i Sverige faktiskt inte vill leva efter era värderingar men ändå vill ni tvinga på dem det.

#93 - - Åke i Sörmland:

Många tankeväckande åsikter har ryska Lada Ray på sin blogg. Ryssland hanterade sin islamkris på 90-talet, så där finns att lära av.
https://futuristrendcast.wordpress.com/2016/01/12/taharrush-gamea-arab-rape-game-spreads-around-europe-from-middle-east/
Kommentaren av Fanie om Syd-Afrika bör läsas.

#94 - - Sigvard Lindqvist:

@Lars Bern, "Men nu har vi den riksdag vi har och måste utgå från den, det är demokratins spelregler."

Visst, men ett nyval är bättre.

@arga sossen, som bara läser DN.

DN ljuger, konstaterat av norska journalistförbundet.

http://journalisten.no/2016/01/overgrep-mot-unge-jenter-taust-i-dagens-nyheter

Svar: Nyval är inte realistiskt med en riksdag där 87% av ledamöterna för död och pina inte vill ha nyval eftersom de skulle decimeras till på sin höjd 75% efter ett sådant val. Det är demokratins spelregler.
Lars Bern

#95 - - Göran:

Blev lite fel på inlägg #92 som är från Göran och är riktat till Arga Socialdemokraten. Sorry!

Kan även tillägga till Arga Socialdemokraten uppräkning av sina källor att skygglapparna behöver vridas ut lite mer. Det är inget fel med att läsa källor från alla möjliga åsiktsbildningar för det går alltid att undersöka lite om det finns några fakta bakom en artikel. Sådant som alternativmedia, tveksam media, putin-media enligt SvD, främlingsfientlig media, hatsajter ger åtminstone rubrikmässigt en överblick över vad som traditionell media väljer att inte skriva om.

#96 - - Ann:

En av de stora tragedierna är att överheten så framgångsrikt splittrat folket. Eliten är stark nog att ignorera oro och problem, vanvården av gamla och annat lidande.
När man ser människor omkring sig villigt "öppna sitt hjärta", sin tunna plånbok, offra från det lilla och även skänka bort sin tid i oavlönat arbete för migrationen, som om egna tiden, egna livet inte är särskilt mycket värt; medan högavlönade tjänar pengar som gräs genom "smarta klipp", fastighetsaffärer, migrationsindustrin… då blir man dyster.
Redan rika blir rikare och rikare.
Fattigpensionärens pengar räcker sämre och sämre.
Någon dansk politiker sa:
"Svenskarna har sej själva att skylla. Dummare folk finns inte. Svenskarna är inte vuxna, utan som barn."
Dessutom självföraktande och skuldtyngda? I Ring P1 hördes ofta förr upprepade gånger:
"Jag skäms, jag skäms, jag skäms så fruktansvärt över att vara svensk – för vad vi gör mot romerna" eller muslimerna, eller invandrarna.

#97 - - Anonym:

#86
Läs gärna följande för insikt :
detgodasamhallet.com/2016/01/12/kan sexattackerna-i-koln-ses-som-ett-exempel-pa-lyckad-integration.
Är vi på väg mot en polisstat för att värna oskyldiga ?
Läs gärna även dagens "rysare" :
ledarsidorna.se/2016/01/en-del-av-problemet
Vilken härva på medborgarnas bekostnad, vilka även blir brända i bägge ändar.

#98 - - Arga Socialdemokraten:

@Ann,

jag delar dina tankegånger om hur den rika delen av befolkningen tjänar på det hela! Mycket kloka ord! Jag ser invandringsproblematiken absolut som en distraherande faktor som gör att folk fokusera på helt fel sida! Den enorma finans- och skuldkrisen vi har i hela europa snackas det mycket liten om nuförtiden. Flyktingkrisen spelar naturligtvis en finansiell roll, men att hävda att den har orsakat samtliga ekonomiska problem är absurt!

@Sigvard

uppnebarligen missade du mina källor, men ok, för dig läser jag bara DN ;)

@Göran

du har faktiskt ett bra argument där! Sålänge man förbli opartisk kan det så klart vara nyttigt att göra som du säger, jag försöker göra samma sak (minus hatsidor). Tyvärr är dessa allt för ofta så pass ensidiga och impertinenta att åtminstone jag inte kan se dem som en riktig källa.

@Anonym
vad jag kan se på scb hemsidan så är prognosen (som är inte mer än en prognos) ca 12,3 miljoner invånare år 2060, 9miljoner av de är inrikesfödda, 3,3 miljoner utrikesfödda...ingen majoritet där...
Sedan så kan man så klart konstatera att det så klart kommer finnas en del barn från invandrarfamiljer som då räknas som inrikesfödda, men av de kommer det ju bli x% som integreras normalt och kommer bli en vanlig del av den svenska befolkningen.

Sedan får man inte glömma att "etniska" svenskar enbart föda 1,8 barn per familj...med andra ord blir svenskarna allt färre...det krävs alltså en viss invandring, bara för att upprätthålla ekonomin och välfärden, förlåt, men så är det.

SCBs prognos kan också glömmas om nuvarande invandringsreglerna etableras, för då lär invandringen blir mycket låg framöver, och det kan ju vara något positivt i nuläget!

Ursäkta, men att snacka om muslimsk invasion av Europa, utdöendet av den vita rasen, med mera...ja, det har vi hört förr, helt taget ur luften! Sådana påståenden har ingen plats i en seriös debatt, enligt mig!

#99 - - Göran:

#98 - Arga Socialdemokraten

Jag tror inte du förstår riktigt vilken stor skillnad det är på en svensk kultur och en arabisk kultur. Till och med amerikaner upplever svensk kultur som väldigt konstig i många fall.

Det mesta av en människans tyckande formas i unga år. När det väl sitter, ändrar en individ sig sällan under sin livstid. Det gäller inte bara seder och bruk. På samma sätt som vi tycker sharialagar är konstiga tycker araber att den romerska rätten är det.

Det ska till väldigt mycket naivitet om vi ska tro på att invandrare kommer anamma svenska seder och bruk genom någon broschyr eller kurs på någon skola. Det är svårt att bryta loss det som sitter i ryggmärken. Jag får varje dag kämpa mot den indoktrinering jag fick i skolan.

#100 - - Arga Socialdemokraten:

@Göran

enligt din definition borde ju då ingen människa kunna integrera sig nånstans över huvudtaget :)

Sedan tycker jag inte att ens kultur, livsstil, religion, sätt att leva inte sitta i ryggmärgen (var det det du menade?). Det är nervceller som sitter i den, det tycker jag man ska hålla isäg, det kulturella och det biologiska!

#101 - - Observator:

#100 - 2016-01-15 09:41:16 - Arga Socialdemokraten

Du skriver: ”Sedan tycker jag inte att ens kultur, livsstil, religion, sätt att leva inte sitta i ryggmärgen (var det det du menade?). Det är nervceller som sitter i den, det tycker jag man ska hålla isäg, det kulturella och det biologiska!”

Du har nog inte gjort lumpen. När jag ryckte in och i ett par tre veckor harvat omkring på exercisplatsen hade kompanichefen, när han skulle släppa iväg oss på helgpermis, följande att säga oss:

Jag skall nu demonstrera vad exercisen gjort med. Jag kommer att under detta tal ge er ordern ”givakt”. Försök då låta bli att gå upp i givakt.

Efter en stunds förmaningar om att vi skulle köra försiktigt på hemvägen m.m. gav han plötsligt ordern ”givakt”. Hela kompaniet gick upp i givakt. Och vi var förvarnade. Det satt i ryggmärgen på oss – det hade blivit en reflex.

Det avlastar hjärnan att kunna utveckla reflexer. Det gör att man snabbare kan hantera återkommande situationer och använda den trots allt begränsade hjärnan till nyttigare saker. Kan jag starkt rekommendera dig – du arge socialdemokrat. Försök något nytt – koppla ihop kultur och biologi! Det finns många som redan försökt och lyckats!

#102 - - Arga Socialdemokraten:

@101

Tycker inte det var ett bra exempel...Allt inom militären går väl ut på att lyda och följa? Tack och lov får man ju som civil människa har sin egna vilja. Men visst, det finns säkert många som trivs i en sådan miljö.

Nej, jag har inte gjort lumpen, som pacifist går det inte riktigt ihop med min bild av världen :)

Ja då, att koppla ihop kultur och biologi har många försökt. Läs gärna om tredje riket, där har de lyckats jättebra med det!

Förövrigt kallas det för pseudovetenskap, det finns helt enkelt inte!

Upp