The Green Blob vår tids verkliga miljöbov

Återigen påminns vi om att den politik som styrs av hysteriska larm om katastrofala klimatförändringar, leder till betydande och allvarliga miljöskador. Överdrivna påståenden om miljöeffekter från bilarnas utsläpp av koldioxid visar sig ha lett till en massiv övergång från bensindrivna bilar till dieselbilar under senare decennier. Detta har skapat nya och betydligt allvarligare miljöproblem än de små klimateffekter som kan noteras.
En forcerad satsning på förnyelsebara bränslen inom främst EU har bidragit till en betydande undanträngning av vildmark och biologisk mångfald runt om i världen. Regnskogsskövling för att producera palmolja och etanol från sockerrör, odling av energiskog på prima jordbruksmark och användning av spannmål för att producera drivmedel istället för mat är bara några exempel. Vindkraftverk dödar miljontals fåglar och fladdermöss, förstör öppna landskap och alstrar ett infraljud som skadar människors hälsa. Allt detta för att minska något lite på utsläpp av växthusgasen koldioxid.
Koldioxidhalten har sedan mitten av förra århundradet stigit med 0,01 procentenhet, från 0,03 till 0,04. Detta tros ha bidragit till en global temperaturökning med ca. en halv grad C. De senaste två decennierna har ingen fortsatt uppvärmning noterats vid de satellitmätningar som görs. Den mest påtagliga klimateffekten är att mer koldioxid i atmosfären är väldigt gynnsamt för växter och grönalger som utgör basen i näringskedjan för nästan allt liv på jorden, inklusive mänskligt. Det innebär att långt fler munnar kunnat mättas och hungern är på defensiven. Larm om en rad andra negativa klimateffekter saknar stöd i faktiska observationer. Alla s.k. väderhändelser ligger fortfarande väl inom normal variabilitet.
Observationen stödjer att allt är väl med klimatet. Ekosystemet har hittills bara gynnats av den högre halten av koldioxid och det måttligt varmare klimatet, har inte bromsat alarmismen i västvärlden. Att de stora utvecklingsländerna inte bryr sig ett dugg om våra domedagsprognoser framgår tydligt av att man där satsar massivt på en kraftig utbyggnad av kolkraft. Däremot spelar man med i klimatsvängen i förhoppningen att kunna pressa av väst de 100 miljarder USD per år i klimatbistånd som Obama ställde i utsikt vid FN-mötet i Köpenhamn 2009.
Ensidig fokus på bilarnas utsläpp av koldioxid har kraftigt gynnat en övergång från billigare bensinmotorer till dieselmotorer. Bilföretagen har satsat en stor del av sin motorutveckling på just extremt bränslesnåla dieselmotorer. Men det finns en annan sida av myntet. Vi har hela tiden vetat att dieslarna släpper ut andra farliga ämnen och partiklar. Även om man gjort vad man kan för att försöka rena dessa föroreningar, så kvarstår en stor skillnad i jämförelse med bensinmotorerna.
Det handlar om kolmonoxid, PAH-partiklar, sot och olika kväveoxider (NOx). Ozonlagret påverkas, skog och mark påverkas samt människan påverkas. Kväveoxiderna angriper t.ex. våra andningsorgan. Dieseln släpper enligt visa källor ut över tjugo gånger fler farliga partiklar, som penetrerar vävnader i lungor, hjärna och hjärta. Brittiska forskare har beräknat att dieselbilarna orsakar omkring sex tusen för tidiga dödsfall årligen i Storbritannien.
På bilar och andra fordon som drivs med diesel och bensin sker i dag, utöver en allt mer förfinad förbränning, efterbehandling för att reducera farliga utsläpp. Partikelfilterrening är en sådan efterbehandlingsmetod, katalytisk rening av olika slag en annan. Men en betydande skillnad mellan de två motortyperna består till dieselns nackdel.
Det som avslöjats om VW är att man har en mjukvara som styr motorns förbränning som anpassats så, att den under en standardiserad testcykel ger tillfälligt lägre utsläppsvärden, som vida understiger de värden man får vid vanlig användning i trafiken. Men är det VW och andra bilindustrier, som anpassat sig till politikernas testmetoder, som är bovarna i dramat?
I vårt välorganiserade samhälle med stora myndigheter som skall bevaka miljöpåverkan från olika verksamheter, kan man förvänta sig att statsmakten borde varit uppmärksam på dieselanvändningens miljöeffekter och att man därför borde ha gynnat den billigare bensintekniken på dieselns bekostnad. Men verkligheten är att politiker i så gott som alla läger har låtit sig styras av den gröna lobbyn och klimataktivister (Miljöpartiet, Centern, WWF, Greenpeace, Naturskyddsföreningen m.fl.). Det har lett till en politik som går precis stick i stäv mot bästa miljöteknik precis som med det förnyelsebara.
Efter att klimathysterin brutit ut och en rad länder skrivit under det tandlösa Kyoto protokollet år 1997 har andelen dieselbilar inom EU fullständigt exploderat. Bilarna har ensidigt beskattats bara utifrån sina harmlösa koldioxidutsläpp. Att tusentals människor blir sjuka och dör i förtid bryr sig de gröna inte om. Det är Miljöparti- och Centerpolitik i praktisk tillämpning. Bilindustrins stora misstag är att man fegt spelat med i den klimathysteriska politiken och att man smekt alarmisterna medhårs. Nu kommer industrin att få betala ett högt, mycket högt pris för sitt medlöperi.
The Green Blob ser allt mer ut som vår tids största hot mot såväl hälsa som en hållbar utveckling av vårt samhälle i framtiden.
Det var synnerligen häpnadsväckande att höra Miljöminister Romson kommentera VW-skandalen i mästrande ton. Hon som jobbar som just miljöminister, kör båt på vad som uppdagats vara skattesmitardiesel och har avlopp rätt ut i sjön, Målad med förbjuden och giftig bottenfärg.
Hon om någon borde vara den som skulle avgå först!
Vilka sanslösa politiker vi har i Europa, man måste nästan nypa sig i armen för att säkerställa att man inte drömmer.
Undra på att det ser ut som det gör.