Den politiska adeln ruinerar demokratin

De senaste svenska opinionsundersökningarna för september ger mig anledning att göra några reflexioner. I Aftonbladet/Inizios väljarundersökning är nu SD Sveriges näst största parti med 21,5% och i Sentios är de störst med 26,5%. Sentio är det opinionsinstitut som tidigare hamnat mest rätt när det gällt att förutsäga SD:s resultat i de senaste valen.

Normalt hade jag tagit detta med en gäspning eftersom jag tidigare hävdat att partiets tillväxt skulle fortsätta. Den här gången hade jag dock väntat mig ett hack i tillväxtkurvan, i kölvattnet av den opinionsstorm som blåst upp efter att media publicerat en bild på ett drunknat barn. Kan det vara så att jag låtit mig luras av ett försök från det politiska och mediala etablissemanget att manipulera opinionen?

Vad jag börjar misstänka är att yrkespolitiker och journalistkår som målat in sig själva i ett hörn i migrationspolitiken börjat bli desperata över den växande folkopinionen mot politiken. Så när man hittade ett litet drunknat barn, vars öde man kunde skylla på oss européer, då slog man till med en sällan skådad mediekampanj. Jag skrev häromdagen om hur alla förment goda gav sig ut för att få synas i det strålkastarljus som slogs på av alla politiskt korrekta medier. Hela det politiska och mediala etablissemanget mobiliserade.

Nog var det något underligt med kampanjen? Det är ju inte så att det saknats spektakulära bilder på dödade barn precis. Jag drar mig t.ex. till minnes en bild på två små barn som hängts tillsammans med sin mamma av IS. Den visades inte i DN, SvD och Public Service. Syftet med att kabla ut bilden på det drunknade barnet var givetvis att svänga opinionen, så att den skulle börja acceptera den politik som man låst fast sig vid.

Jag borde blivit misstänksam när statsministern knappt fyllde Medborgarplatsen när han talade om flyktingkrisen och att vice statsministern hade ytterst få lyssnare när hon sommartalade strax därefter. Med tanke på förmenta opinionsstormen borde de dragit avsevärt större publik.

Dagens opinionssiffror tyder knappast på att den kritiska trenden mot den förda politiken skulle vara bruten. Att därtill bjuda in till politiska samtal om krisen med samtliga partier utom SD är direkt obegåvat. Alliansens del i regeringsunderlaget och SD:s roll som den enda oppositionen mot regeringen kan ju inte demonstreras tydligare.

Yrkespolitikerna och deras journalistsvans vandrar på som om de vore både blinda och döva i sina försök att stävja den snabbt växande folkliga oppositionen. Strategin mot den folkrörelse som följer SD har varit en katastrof ända sedan valet 2010. Jag frågar mig hur lång tid det skall ta innan etablissemanget inser att detta inte i första hand är en rörelse som är främlingsfientlig? Visst, det finns ett antal SD:are som är främlingsfientliga, men sådana figurer finns även i de andra partierna. SD:s ledning har därtill visat nolltolerans mot fenomenet. Och historiska band till rasism hittar vi också i flera av de etablerade partierna.

Det SD:s opinionssiffror främst visar är snarast en snabbt stigande opinion som vänder sig mot det yrkespolitiska och mediala etablissemangets översitteri mot vanligt folk. SD kan idag räkna in stora skaror invandrare bland sina sympatisörer, vilket ytterligare understryker det jag hävdar. Fenomenet är inte isolerat till Sverige, vi ser detta ske överallt i västvärlden idag. I Europa har politikernas koncentration av makt till lekstugan i Bryssel över folkets huvuden varit en viktig drivkraft. Samma sak händer i USA där Donald Trump osannolikt seglat upp som en stark presidentkandidat med en kampanj riktad mot The Establishment i Washington. Trots att han utmanar all politisk korrekthet som den drivs av medierna, får han höga opinionssiffror.

Den västliga demokratin befinner sig i sin värsta kris. Uppkomsten av en politisk adelsklass bestående av rena yrkespolitiker i symbios med en journalistkår som slutat vara den tredje granskade statsmakten, har skapat en växande klyfta mellan allmänheten och den förda politiken. Detta har utvecklats till ett allvarligt hot mot hela det demokratiska statsskicket.

I Sverige växer sig den folkliga oppositionen starkare för var dag. Var fjärde väljare säger sig sympatisera med SD, men detta är nog bara toppen på ett isberg. Missnöjet med den nya adeln finns även mycket utbredd bland deras egna partiers sympatisörer. Det är ju inte så att bara SD:are är kritiska till Decemberöverenskommelsen eller migrationspolitiken. Det missnöjet jäser bland snart sagt alla partiers sympatisörer. Det finns således fortsatt potential för SD att växa.

Här saknas idag politiskt ledarskap. Jag är övertygad om att den politiska ledare bland regeringsunderlagets 7 partier som vågar ta steget och ompröva viktiga delar i den förda politiken på en rad områden, är den enda som på allvar kan utmana SD:s ledarskap. Att försöka stoppa SD med naziststämplar och argument mot främlingsfientlighet fungerar bevisligen inte.

Demokrati | Decemberöverenskommelsen, Media, Public Service, SvD, Sverigedemokraterna | |
#1 - - sven svensson:

Man kan lite försiktigt ställa frågan om partier som i ett decennium drivit "sin" (a.k.a. MP´s) politik verkligen skall "byta politik" och i sådant fall vad är tanken bakom (Mer än en plats vid den ack så sköna tillvaron utan alltför stort ansvar för något) Att köra landet i "botten" med en inrikespolitik, utrikespolitik, invandrings och migrationspolitik, miljöpolitik et. al. och sedan säga: "Näe vi bara testade och lurades" och sedan tro att någon enda skall tro på detta . . dream om.

#2 - - Sivert Lindqvist:

Varför klaga på sjuklövern? Låt de fortsätta sin öken vandring och den oas de tror sig finna på vägen. Vi lågutbildade bonnläppar vet att oasen är en chimär.

Äntligen har Nisse i Hökarängen förstått allvaret i vad som händer. Tror fortfarande att det var tiggarna som fick skutan att accelerera. Då detta var synbart även på Öfre Östermalm och runt Gärdet.

#3 - - Maria:

http://www.di.se/#!/artiklar/2015/9/9/debatt-svensk-utveckling-samst-i-eu/

#4 - - Lennart Bengtsson:

DÖ-partierna och regeringen har försatt sig i en omöjlig situation. Man kan inte längre fortsätta utan kommer att tvingas göra radikala omvärderingar visavi SD och föra en förnuftig realpolitik. Som de nu ser ut befinner sig landet i i en allvarlig situation och driver roderlöst mot en politisk katastrof om inget radikalt görs den närmaste tiden. Tyvärr verkar ingen av de ledande politikerna ha kapacitet för att reda ut situationen. Det finns alla anledning att vara djupt bekymrad.

#5 - - Lennart Bengtsson:

Hade man hållit fast vid det annonserade nyvalet hade man sluppit detta. Nu har man försatt sig i en omöjlig situation som innebär att den svenska politiska kartan kommer att helt omskapas.

Förr eller senare kommer sannolikt M att genomföra en palatsrevolution och acceptera SD som en realitet men då får de sannolikt byta ut den nuvarande partiledningen. Om det inte gör något är loppet kört. Dessutom kommer LO att tvingas böja sig för SD eller acceptera ett parallellt fack.
Den allra största besvikelsen är ju att ett stort flertal av invandrare föredrar SD vilken inte

#6 - - Samuel af Ugglas:

Det finns bara ett sätt att stävja detta förfall, klipp av pengaströmmen till parasiterna! Det är det enda dom är rädda för!

#7 - - Anonym:

Bra skrivet! Media ljuger om antalet som lyssnade på Löven. Det var va 1500-2000 och inte 15000 som Rapport sa. Varför ljuger man om ngt så uppenbart som går att kolla upp? Likaså Hans Rosings uppenbara ljug om asylkostnader. Är dom så desperata att man struntar i konsekvenserna? Hur har det blivit så här galet?

#8 - - Bengt-Ove Högström:

Stefan Löven har visat att han inte är en smart politiker. Att inte bjuda in SD till samtal om flyktingpolitiken mm gynnar bara SD. SD kommer att växa. Varför damarbetar S med V som är ett kommunistiskt parti, Vi som är födda i mitten av 1930-talet minns Hilding Hagberg och samröret med U:S:S:R. och Stalin. Jonas Sjöström kan jämföras med Jimmy Åkesson. Det är bara det att den senare verkar vara smartare,
Det skulle nog bli ett annat ljud i skällan om det beslutades att alla kommuner skall ta emot flyktingar och ensamkommande barn i förhållande till folkmängden. Då blir det mest i Stockholms kommun och minst i inlandskommunerna i norra Sverige. De 1900 SEK som staten betalar per dygn bör ju räcka också för Stockholmare. Flyktingarna skall bo i kommunen. Barnen har rätt till modersmålsundervisning och undervisning i det svenska språket. Saknas bostäder är det bara för kommunen att bygga.

#9 - - Cosmik Debris:

Gefle Dagblad har idag blivit bombhotat av muslimer som tillhör den av tidningen i flera reportage granskade moskéen i Gävle. Det är tyst som i graven bland alla tvångsaltruister. Inte ens en enda ”chefredaktör” som skyndar till Gefle Dagblads försvar.

Lek med tanken att det var nazister som bombhotat samma tidning.

Varenda löpsedel, varenda chefredaktör, varenda operadiva och karriärmedvetne opportunist hade rasat under en lång tid och inkasserat ”stilpoäng”. Hyckleriet fungerar som en tilldragningsfaktor för SD som jag tror de som bor etniskt rent i isolat inte har förstått.

Ännu!

Detta vidriga apspel har den vanlige svensken genomskådat för länge sedan.

#10 - - Ingemar Nordin:

Jag håller helt med dig Lars. Jag fruktar att SDs siffror kommer att stiga ytterligare (51% ?) i och med detta mediala drev. Alla passar på att visa sitt engagemang (inget fel med att vanliga medborgare hjälper till). Men när media hamrar ut sin agenda dag efter dag så är det ganska uppenbart att det kommer att slå tillbaka. Ingen kommer, så vitt jag har sett eller hört, med ett enda förslag på hur de tänker sig att lösa denna "Allmänningarnas Tragedi" som Harding påvisade redan på 60-talet. Dvs, antingen så måste man stänga, eller minska, inflödet av invandrare för att rädda välfärdsstaten, eller så öppnar man upp gränserna men drar ned på den del av budgeten som går åt till flyktingmottagningen. Så länge politikerna inte vågar tala klarspråk om detta dilemma så kommer de invandringsfientliga krafterna att öka.

Redan den inskränkning av yttrandefriheten som vi har idag är en allvarlig inskränkning av demokratin. Men den kommande revolten mot etablissemanget kan mycket väl resultera i ett direkt avskaffande av demokratin. 1900-talets historia borde vara en varning härvidlag.

#11 - - Anonym:

Bra skrivet! Media ljuger om antalet som lyssnade på Löven. Det var va 1500-2000 och inte 15000 som Rapport sa. Varför ljuger man om ngt så uppenbart som går att kolla upp? Likaså Hans Rosings uppenbara ljug om asylkostnader. Är dom så desperata att man struntar i konsekvenserna? Hur har det blivit så här galet?

#12 - - Per Eriksson:

Den politiska adeln ruinerar inte bara demokratin, de ruinerar också Sveriges ekonomi samt de välfärdssystem som svensken tagit för givna sedan 60-talet.

Utan att skämmas har den politiska klassen skapat historiens största bostadsbrist som är omöjlig att bygga bort på grund av att reell tillväxt saknas, för att bygga bestånd som märks så krävs det cirka 150 miljarder per år plus att det allmänna i de flesta fall även måste betala hyran, dessa pengar finns inte.

Dagens politiker generation har lyckats med det otroliga, det som ansågs vara en omöjlighet för 10 år sedan är idag en realitet dvs Sverige har börjat förslummas, sjukvård och omsorg är i förfall och ransoneras i bästa ulandsstil, skolan har blivit ett skämt där ordning och uppförande i många skolor är i global botten nivå.

Tullen vågar inte längre ingripa vid Sveriges fiktiva gränser vilket har fått till följd att landet är översvämmat med narkotika, vapen och granater - explosioner, granatattacker, personrån och våldtäkter har en uppklarandegrad, lagföring och dom som ligger på internationell botten nivå.

Det verkar som klassisk myndighetsutövning och ledarskap har upphört och mitt i allt detta springer busy bodies till politiker runt och skryter över att landet är en humanitär stormakt.

Svar: Många tecken på en statsmakt i förfall.
Lars Bern

#13 - - Anonym:

Såg i dag ett program på SVT. Det var en paneldebatt. (debatt kan man ifrågasätta för alla var av samma åsikt)
En av dem var en riksdagsledamot. Han klargjorde att han aldrig läste kommentarsfälten. Då undrar jag hur mycket han vet vad svenska folket och hans väljare anser om den förda politiken på riksplanet. Jag och min sambo har under de senaste sex åren varit flitiga på olika kommentarsfält. Men vi har förundrat oss över att inga politiker eller journalister gått i svaromål mot våra åsikter.
Beror det på nonchalans eller att kunskapen inte finns ?
Vi har stått emot ett visst tryck av feministisk karaktär på statlig media där vi kanske eventuellt vunnit striden, därför att sidan har lagts ned. Små saker i sig om man ser till de större sammanhangen.
Men vore det inte en välgärning från våra "högt ansedda"och välbetalda politiker på riksnivå om de sänkte sig från skyarna och blev lite mer folkliga som den forne riksdagsmannen Karl Erik Eriksson.

#14 - - Anna:

Jag tror att media sköt sig i foten den här gången. De trodde nog att alla bilder på invällande migranter skulle väcka folks medlidande, men jag tror att det istället ingav folk skräck. Alla vid något så när sunda vätskor fattar ju att situationen är ohållbar och att våra samhällen hotas av folkvandringen.

#15 - - Hasse J:

sjuklövern tillsammans med MSM frågar sig varför SD får alltmer sympatier!
De trygghetsberoende svenskarna vägrar att bo i ett land utan gränser, och med en skenande ekonomi där hushållens ekonomi är en tickande bomb.Framtiden upplevs som negativ med nationella provet på skolresultat är i sämsta laget.Pisaresultat sedan decennium nedåtgående.Man hoppas därför på en ändring.

#16 - - Tege Tornvall:

Självklart måste vi ta emot och ta hand om flyktingar från krig och nöd. Men inte helt fritt utan översikt och ansvar och inte utan samordning med andra EU-länder. De flyr mer från krig och oro än från ren nöd. Många (de flesta?) tycks vara duktigt folk som söker en säkrare tillvaro. Dem behöver vi och skall ta tillvara!

Först nu diskuteras konkret de frågor som ansvariga (?) partier tillsammans borde ha diskuterat och löst redan före valet 2014. Problemet är inte SD:s kärna utan dess flerfalt fler väljare, som sett konkreta problem med okontrollerad invandring men inte fått ansvarsfulla svar på dem.

Nu sympatiserar var femte väljare med SD i brist på vettiga svar från andra partier. Dessas enda svar har varit den ansvarslösa Decemberöverenskommelsen, som håller en femtedel av potentiella väljare utanför och ger oförtjänt inflytande till MP och V med för landet rent skadliga beslut och åtgärder.

Nyckelfråga: vem skall vi rösta på nästa gång? I sin beröringsskräck för SD:s ledning har alliansen + S satt armbågen i oroliga SD-väljares mage och bekräftat deras tvivel på etablerade partier och politiker.

Kanske svensk politisk historias största självmål genom tiderna?

Svar: SD har stöd från var fjärde väljare idag och då finns ändå ett utbrett missnöje kvar inom de andra partierna som innebär en fortsatt tillväxtpotential för SD.
Lars Bern

#17 - - Bo W:

Kan bristen på ledarskap i Sverige bli så mycket värre. Anarkin sprider sig från område till område. I andra länder skulle motsvarande situation riskera en militärkupp. Det verkar allt mer uppenbart att det svenska etablissemanget vill avskaffa den svenska nationen. De är globalister. I gamla tider satte överheten alltid nationen främst. Patriotism var inget skällsord.

#18 - - Anders Ulfvarson:

Fortfarande saknas det goda ledarskapet i Sverige. Det räcker inte att tala väl, som statsministern gjort denna gångna vecka. Det behövs också förändringar av planer för både migranter och för människor i våra många utanförskaps områden och beskrivning av ett framtida Sverige – visioner att tro på. Bostadsmarknaden har försummats förfärligt länge och nu blir det akut. Arbetsmarknaden är i ännu sämre skick med utestängning av nytillkomna, såväl migranter som unga människor redan boende i Sverige.
Det Rojas skrev 3 augusti i SvD har inte blivit mindre sant på grund av en veckas massmedialt fokus på sympatier för flyktingar.
http://www.svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti

#19 - - Tomas B:

"Vi har inte rätt att göra vad vi vill med det här landet. Vi ärvde det från våra föräldrar och far- och morföräldrar och vi har skyldighet att lämna över det till våra barn och barnbarn, helst förbättrat och naturligtvis oskadat. Det är den viktigaste av våra skyldigheter. Vi kan inte skänka bort det till fullständiga främlingar, som en impuls, bara för att det får oss att känna oss som goda människor." (Peter Hitchens i Mail Online)
Allvarsord som belyser politikernas ansvar och avslöjar hur kapitalt bankrutta svenska politiker är.

#20 - - Ding Dong:

Först och främst vill jag tacka för välskriven och intressant text (som brukligt på denna blogg).

Dock Lars, vill jag anmärka något på ditt sätt att slänga dig med det journalist- och politiker-raljerande begreppet "främlingsfientlighet". Det vi framförallt talar om här är främlingsrestriktivitet som beroende på grad av frustration tar sig olika mer eller mindre begåvade uttryck. Att vara restriktiv inför det som är främmande är ett tecken på en sund försiktighet inför en människas möte med tillvaron (detsamma gäller i stort alla organismer på denna jord).

Att däremot fullständigt hänsynslöst slänga sig i armarna på allt som är främmande (läs svensk invandringspolitik som exempel) utan några restriktioner är ett tydligt tecken på SJUKLIGT BETEENDE och är inget som bör uppmuntras genom att indirekt ge detta pajas-begrepp legitimitet!

Avslutningsvis vill jag bara vädra vissa funderingar jag har kring den kommande finansiella kraschens (enligt bl.a. Martin Armstrong - se dox på svtplay, "the forecaster") eventuella betydelse för det totala invandringskaos vi nu ser eskalera.

Är det möjligen så att det från bakomliggande krafter önskas just det vi ser idag av invandringskaos i Europa för att distrahera våra sinnen och vår tankeförmåga från det finansiella armageddon som komma skall. Vi får ju nämligen Inte ställa relevanta frågor kring det som håller på att spricka finansiellt. Den bakomliggande makten har inte bara skapat det du Lars, kallar en uppkommen politikeradel i symbios med en journalistkår som retirerat. De gjorde det med avsikten att fortsätta besitta makten över människors upplevelsevärld även efter det att Europa står i brand.

Svar: Jag tror inte dagens politiker är tillräckligt begåvade för att genomföra en sådan plan.
Lars Bern

#21 - - Karin:

Sverigedemokraterna kom in i riksdagen 2010 - därför straffade vår förre statsminister hela befolkningen med en massiv invandring och gjorde också upp med MP om att låta illegala invandrare (de som inte fått asyl men som ändå stannar kvar) få del av delar av vårt välfärdssystem.
Sverigedemokraterna fördubblade sitt väljarstöd i valet 2014 - därför offrades den svenska demokratin och Decemberöverenskommelsen var ett faktum.
Sverigedemokraterna växer kraftigt i alla opinionsundersökningar - därför satsas nu på en intensivt ökad invandring av ett aldrig förr skådat slag som för all framtid(?) slår sönder vårt kända samhälle och med denna invandring kommer många IS-män, milismän och andra från olika stridande grupperingar.
72 - 75 % (uppgifterna varierar) av de som kommer är män och från alla bildklipp som finns på internet framgår tydligt att många är i 25-30-års åldern och allt annat än flyktingar. I min värld kastar inte flyktingar sten på poliser och ropar Allahu Akbar.
Uppgifter finns på nätet om att 1,2 miljoner män lämnat Irak med sikte på i första hand Sverige.
Slutsats - som straff för att en fjärdedel av befolkningen sympatiserar med Sverigedemokraterna på något sätt, så offras det sekulära Sverige och demokratin.

#22 - - Gösta Oscarsson:

Anders Ulfvarsson! Helt riktigt, stora saker måste ske inom de områden du nämner. I våra vanligaste "rasistiska fora" så kompletteras det du skriver med den lättförståeliga bilden: Om du finner att badkaret svämmar över, vad gör du först? Stänger kranen!

#23 - - ELI:

#20 Ding Dong och Lars. Det kanske inte är politiker som står för den "dolda agendan" att trasa sönder Eu och ffa Sverige. Vem lurar våra politiker att tro att massinvandringen är en vinstaffär???
Varför pratar ingen om att prio 1 borde vara att få slut på kriget i Syrien. Våra 7-klöver politiker försöker hela tiden hamra in budskapet att VI ska ta ansvar för flyktingar från Asien som flyr från ett krig som göds av stormakter. Borde vara dessa stormakter som ska ta ansvaret, eller?

#24 - - nille panderson:

"Sverige är vårt, det är sex och en kvarts miljoner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss." Vilhelm Moberg "Svensk strävan", utgiven 1941.

#25 - - Johnny Andersson:

Jag tror att allt fler väljare förstår att SD har den i särklass mest humana flyktingpolitiken, det är humanare att hjälpa 10 miljoner utomlands än 100.000 i Sverige för samma kostnad, plus att vi då slipper alla integrationsproblem i Sverige. Det är en överlägset bästa, humanaste och mäńniskovänliga lösningen.

Idag spenderar DÖ-partierna 99% av budgeten på mindre än 1% av flyktingarna i Sverige och bara 1% av budgetmedlen går till de 99% mest utsatta flyktingarna. UNHCR går på knäna och pengarna är slut, rika länder skär ner ppå bidragen för att få råd med den svindyra flyktingmottagningen i sina hemländer.

De som vill ha den humanaste flyktingpolitiken skall rösta på SD.

#26 - - Johnny Andersson:

Det är väl väldigt positivt att det partiet som har den bästa politiken och humanaste flyktingpolitiken går fram med stormsteg i opionen, de behöver 51% av rösterna för att kunna förändra den destruktiva politiken.

Många ser på politiska partier som om de var fotbollsklubbar som man skall heja på i nöd och lust. Välj det parti som har bästa politiken för landet i stället och just nu ärndet SD.

Det är humanare att hjälpa 10 miljoner flyktingar utomlands än bara 100.000 i Sverige förmsamma kostnad.

#27 - - Elfyma+:

Tror du är inne på rätt spår.
Media och opinionsinstitut missbedömde opinionen rejält före valet.
Vänsterpartiet, Miljöpartiet och den lede Fi troddes gå framåt rejält.Företrädare för dessa partier blev odrägligt stöddiga i min hemstad.
Det gick så långt att Löfven lovade regeringsplatser till MP före valet, i tron att MP skulle bli så mycket större.
Resultatet av valet blev det motsatta. De upphaussade partierna minskade och det bespottade partiet fördubblade sitt väljarstöd.
Historien ser nu ut att upprepa sig.
Medias verklighetsbild baseras på vad de själva skriver. Ju mer de kampanjar och refererar till varandra, desto mer ser det ut som en stor omsvängning i folkopinionen- i media.
Regeringen har nu haft ett krismöte med alliansen.
Inte om krisen inom äldreomsorgen, inte om krisen inom skolan, inte om krisen försvaret, inte om krisen inom rättsväserndet, inte om bostadskrisen, inte om den stora arbetslösheten.
Nej krismötet handlade om hur man på bästa sätt kan exploatera folkvandringen för egen partipolitisk vinning.
Därför fick inte SD vara med.

#28 - - Sivert Lindqvist:

Två opinionsundersökningar igår som tigs ihjäl av MSM.

1. Aftonbladet=SD andra största parti 21,5%

2.Sentio=SD största parti 26,5%

Var är oberoende SVT/SR:s rapportering?

#29 - - Claes:

Hej Lars !

En klockren analys varför så många går över till SD. Håller fullständigt med dig om din analys att det finns många skeptiker inom andra partier som inte valt att ta steget över. Det är ju trots allt så att det finns andra frågor än invandring, och där behöver man ju inte nödvändigtvis tycka att SD har rätt politik. Men om man börjar märka en mycket negativ utveckling inom andra områden, och börjar koppla den utvecklingen till resurs omfördelning till invandring och integration, så kanske fler "tvingas" rösta på SD eftersom deras eget parti struntar i hur det går med företagande och tillväxt.

#30 - - Martinator:

Sjuklövern har mycket riktigt målat in sig i ett hörn. Vad som nu återstår är att öppna alla gränserna och släppa på för fullt. Allt för att inte själva dratta i den grop de grävt till alla påhittade fascister.

#31 - - pekke:

Sverige, landet där politiker och media lever i en annan värld än dess väljare och läsare.

Sverige, landet som skäller ut grannarna när de ger fri lejd för flyktingar till Sverige trots att Sverige " lovat " ta hand om alla flyktingar, kallas inte sånt " dubbelmoral " ?

Sverige, landet där islamisters bombhot inte är lika farliga som nassars bombhot.
http://ledarsidorna.se/2015/09/proportioner-och-relationer/

Sverige, landet där media och politiker får tuppjuck när det visar sig att stödet för SD ökar trots en massiv flyktingkampanj.

Man kan tänka sig hur det såg ut på medias kampanjhögkvarteret när opinionssiffrorna kom.
Lite elak satir om det, nej en riktigt elak satir !
https://www.youtube.com/watch?v=70NgOf1H-nE

Sverige, landet där folket lever i en verklighet och överhögheten lever i en annan.

#32 - - Lennart Bengtsson:

Jag tror att de flesta i landet, även de som aldrig officiellt yttrar ett kritiskt ord, är djupt bekymrade idag. Att Sverige kommer att ändras radikalt och detta på en tidsskala av ca 10 år är säkert oundvikligt. Denna storstilade omvandling sker över huvudet på medborgarna som bara har att finna sig i konsekvenserna. För att inte oroa folk eller förhindra oönskade kommentarer sluts locket allt fastare av det enhälliga DÖ-partiet och dess väldresserade media. Avvikande uppfattningar suddas bort eller får inte finnas längre. Val behövs egentligen inte längre då politikerna ändå inte bryr sig om vad medborgarna tycker och alla avvikande uppfattningar stryps. Blir de alternativa medierna alltför högljudda kommer de att elektroniskt elimineras då de kommer att presenteras som ett nationellt hot.
Tyvärr kommer majoriteten att finna sig i det totalitära systemet och de som inte vill kommer att utvandra. Utan ett medialt stöd är knappast en kulturrevolution möjlig så länge inte överheten själv inser att en ändring måste komma till stånd. Framtiden kan ju inte ens för överheten bli en lönande affär i en allt solkigare demokratur.

#33 - - Sivert Lindqvist:

@#32 Lennart Bengtsson:

Det finns ett fel i ditt inlägg: Du skriver "enhälliga DÖ-partiet och dess väldresserade media."

I verkligheten är det tvärtom. Media och dess enhälligt väldresserade politiker.

#34 - - unicorn:

Det pinsamma med "bilden" är att den är manipulerad. Först hittar man barnet i en klippskreva. Sedan flyttar man barnet i stället till en öde strand, för att bilden skall bli mer #photogenique# Givetvis är den första bilden tragisk nog, men kanske inte för att få fotografipris.

Svar: Det understryker ytterligare hur medvetet vi är manipulerade av etablerade media. Det gäller att dubbel- och trippelkolla allt numera.
Lars Bern

#35 - - tipp:

Man hör ofta "i och för sig röstar inte jag på SD", "jag är rädd för att SD får majoriteten..." och liknande. När jag hör ledande SDsare, om de får tala till punkt, så kan de motivera sina förslag och det jag har hört och läst så har de bättre förslag om klimat, energi, invandring, lantbruk m m än övriga partier som egentligen bara kommer med hugskott utan sammanhang. Om SD får 51% så har de fått en rad politiker från andra partier. Att de har en och annan tokstolle är svårt att hindra. Det finns även i andra partier och SD är den som håller rent där bak. Det kan man inte se andra partier göra. Stasi är ett bra exempel där inget parti vågar öppna dörrarna för studier; det finns/fanns förmodligen tillräckligt många sovjetkommunistiska medlöpare i DÖ-partierna.

#36 - - Cosmik Debris:

@#34 - 2015-09-11 11:11:35 - unicorn:

Bilden på pojken som ligger i klippskrevan är inte den 3-årige Alan. Det är hans äldre broder.

Rätt skall vara rätt.

Men det visar hur enormt dåligt förtroende media åtnjuter. Folk litar INTE på en endaste stavelse som hammras ut från de etniskt rena redaktionerna i Stockholms innerstad. Det är ett enormt samhällsproblem.

Det kan dem gott ha: De har sig själva att skylla efter år av lögner och desinformation.

#37 - - Ding Dong:

#20 Liten replik till ditt svar, Lars...

Jag menar verkligen inte att det är politikerna som drar i trådarna utan pekar på de bakomliggande krafterna. Det är dessa som äger möjligheten att vrida huvudet av människor så till den milda grad att många frivilligt är på väg att traska rakt ut över ättestupan ivrigt sjungande "we shall overcome".

Media används för att känslostyra den stora massans affektsystem till att styra åsikterna åt "rätt" håll, vilket naturligtvis bara är ren orwellska för att tänka käpprätt åt helsike.

Kan rekommendera studier i Eddie Bernays grundprinciper för att manipulera stora folkgrupper. Han bygger sina teorier en hel del på Freuds tankar om det undermedvetna.

#38 - - pekke:

Splittringen i EU ökar.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/11/danmark-nobbar-ny-flyktingfordelning/

http://www.di.se/artiklar/2015/9/11/osteuropa-sager-nej-till-kvotflyktingar/

http://www.politiko.dk/nyheder/stoejberg-vi-tager-ikke-en-eneste-af-de-160.000-flygtninge

#39 - - Ding Dong:

#23 ELI.

Jag skriver inte att det är politiker som drar i trådarna för den dolda agendan utan tvärtom är jag helt enig i det du skriver.

#40 - - Katarina Pålman:

Jaha, då var det dags igen med medias hetsjakt som sen visar sig inte ha varken sanning, sans eller förnuft. Så f-bannat trött på hur media får fortsätta sin manipulation av folket. DET DÖDA BARNET VID STRANDEN VAR MÄNNISKOSMUGGLARENS EGET BARN, vad det verkar som enligt etablerad media. Skrämmande hur msk låter sig rusa iväg i sina känslor av vad de läser i etablerad media. SKRÄMMANDE hur företag och enskilda mskors pengar de sparat och samlat under lång tid ges till företag pga MEDIAS OGRANSKADE UPPGIFTER SOM SKAPAR HYSTERI.

SKÄMS PÅ SIG MEDIA HUR NI LURAR FOLKET GÅNG PÅ GÅNG........SKÄÄÄMMMS

#41 - - Mattias:

Ju mer man upprepar en lögn ju mer verklig blir den för folk. Detta har hänt under hundratals år och ännu idag har ingen lärt sig något av detta.

#42 - - Christer Löfström:

Ni verkar vara i behov av en positiv nyhet.
Nu planeras kärnkraftverk i Kenya. (Kinesiskt)

http://mgafrica.com/article/2015-09-10-kenya-signs-nuclear-power-deal-with-china-looks-to-have-power-station-by-2025


#43 - - Katarina Pålman:

Åh, så tar vi det igen, MEDIA SKAPAR GALEN HYSTERI !!!!!
Folk har blivit kallade rasister som inte varit givare, folk har blivit av med anställning som velat få bort dem utanför sin affär osv. Romerna som tigger där MEDIA HAR SKRIVIT HUR SYND DET ÄR OM DEM.

Sen visar det sig att Regeringen egen tiggerisamordare uppmana folk att inte ge pengar i muggen pga människohandel och annat brottsligt. Men snälla media, så ni har gått på om romerna sen visar det sig att folket hade rätt. Media försökte lura folket att delta i medias osunda världsbild som bygger på ett hutlöst dåligt omdöme, gång på gång på gång på gång.....börjar bli lite mycket och för ofta nu

#44 - - Björn i Bromma:

Det hela måste anses som ett fiasko.
Dessutom så har det visat sig att det under bulleribång presenterade famösa "10-punktsprogrammet" som Löfvén svetsat till är en ren kopia av det som Merkel och Hollande tidigare hade snickrat ihop.
Man får onekligen en stark känsla av att man vet inte vad man håller på med.

Svar: De svenska politikerna har tappat kontrollen över utvecklingen och vet inte hur de skall ta sig ur den situation de försatt sig och landet i.
Lars Bern

#45 - - ELI:

#39 Ding Dong
Jag trodde inte du hade någon annan uppfattning - ville bara förstärka Lars Berns svar till dig (jag delar till fullo hans uppfattning också).
Angående att försöka få slut på kriget i Syrien så är det nästan ingen som pratar om det, varken (gammel) media eller politiker.
Camilla Kvartoft intervjuade dock den norske generalsekreteraren Jan Egeland i norska flyktingrådet i Svt´s temakväll förra veckan. Han förklarade tydligt vilka länder som stöder vem i konflikten och han menade att ALLA konflikter kan lösas via förhandlingsbordet och man får helt enkelt göra det obekvämt för parter som inte vill förhandla. Han fick ca 2 minuter på sig sedan började Kvartoft genast åter att babbla om "vad ska vi göra med alla flyktingar" och visade bilden på den döde pojken!!!??? - Ingen som helst kommentar eller fråga om "hur får vi slut på kriget?

#46 - - Mattias:

Christer#42 Det var en positiv nyhet. Att Kina som alltid dömts ut som kommunistiska martyrer gör det enda rätta avslöjar FN s falska agenda. Modernisering av fattiga u länder är enda vägen att gå och Kina tog första steget.

#47 - - JB:

Politiskt och massmedialt s.k. etablissemang i ett samhälle, som har en inställning till en befolkning som om den vore en djurflock, kan vara förödande för varje nation.

Det finns tydliga likheter i alla samhällen och i alla tider i attityder och föreställningar om hur en s.k. okunnig, obildad, dum, trög och korkad s.k. pöbel, dvs., en befolkningsmajoritet, måste bemötas för att menas kunna styras och regeras.

En fattig majoritet menas då behöva drillas och dresseras? Ungefär som en djurflock?

Alltså med både piska och morot.

Människoflocken menas då kunna manövreras och föras fram åt olika håll som ett etablissemang önskar sig.

Att med piskor försöka förmå en befolkning att vilja lyda, vilja vara följsam och vilja böja sig inför de order och diktat som då ett makthavande etablissemang önskar sig, det kanske kan liknas vid en slags cirkuskonst?

Hela konststycket att leda nationer kan kanske egentligen alltså liknas vid vad en djurtämjare vid en cirkus gör i en lejonbur?

När t ex en lejontämjare står mitt i en manege och med hjälp av en stor och lång piska försöker hota och skrämma lejonen till att utföra det lejontämjaren vill, så är det i princip samma sak som att leda nationer?

Dressören eller lejontämjaren har då naturligtvis en påse med godis som belöning, eller andra former av belöningssystem till sitt förfogande, när och om lejonen lydigt uppvisar önskade krumbukter och beteenden, enligt dressörens vilja.

Samhällens olika dressörer i form av olika s.k. etablissemang med makt, svingar då sina skrämselpiskor i luften och kräver, hotar, kränker, drillar, förmanar och hånar undersåtarna till lydnad och följsamhet, och belönar dem som åtlyder.


Medborgare och s.k. civila som menas befinna sig nedanför, eller stå utanför, en s.k.maktsfär, tenderar då att kunna ses som självklart mindre vetande, mindre insatta, mindre begåvade, mindre kunniga, samt mer omoraliska, mer enkla, mer primitiva och anses kunna vara utan både vett och förstånd genom sin utanförstående ställning.

Det märkliga är nog ändå att samma och likartade mönster verkar kunna upprepa sig överallt och i alla historiska tider och i de flesta nationer.

Och detta mönster kan upprepa sig, vare sig en nation vill kalla sig demokrati, eller om den vill definiera sig självt som varande en diktatur...

Märkligt…


#48 - - Pär Engström:

Är det sant att människor flyr inom Syrien?
Om det är sant, varför gör de det?
Om det är sant att människor är på flykt inom Syriens gränser, hur många är på flykt?

Är det sant att människor flyr från Syrien till grannländerna?
Om det är sant, varför gör människor det?
Om det är sant att människor flyr från Syrien till Syriens grannländer, hur många flyktingar från Syrien finns i Libanon, Jordanien, Turkiet etc.?
Hur agerar omkringliggande stater?
Hur agerar FN för att hjälpa flyktingar i Syriens grannländer?
Finns det oenighet bland Sveriges åtta riksdagspartier vad gäller FNs agerande i flyktinglägren i t.ex. Libanon? Om ja, vari består denna oenighet?

Hur kommer det sig att ett visst antal flyktingar från Syrien kommer innanför EUs gränser?

Hur agerar FN, EU, USA, Ryssland, Syriens grannländer i relation till stridande parter i Syrien?
Vilka försök görs för att få tillstånd vapenvila? Fred? etc.
Bör någon utomstående ingripa?

Varför ingrep utomstående (USA-allianser) militärt i Afghanistan och Irak? Här finns det ett You-tubeklipp där Anders Borg på ett besök i USA skämtar om att ni (USA) skapar krig och vi (Sverige) tar emot flyktingarna.

Situationen är allvarlig - den gamla hederliga nordiska medlarmentaliteten - t.ex. symboliserad med Jan Eliasson - tycks förpassad till historien, både vad gäller hur krig kan hanteras och hur inrikespolitik kan skötas.

På en enda punkt håller jag med kommentarerna, att inte bjuda in Sverigedemokraterna tycks vara en kontraproduktiv strategi för alla utom SD.









#49 - - Gert B.:

Bilden på stackars Aylan passade medias syften väldigt bra. Bilderna på huvudlösa småflickor i fina klänningar, finner dock media ingen mening med att publicera. De bilderna skulle ju öka vårt avståndstagande mot människor från Mellersta Östern. Hur var det nu? Skulle inte media skildra verkligheten? Nu försöker media skapa sin verklighet i stället.

#50 - - 1298:

Man får inte glömma att många av dem som kommer är väldigt religiösa. Detta är något som vi svenskar inte alls sympatiserar med. Detta kommer skapa en total splittring av landet. Detta tycker jag är det värsta - pengar och bostäder går alltid att ordna, om alla drar åt samma håll, om folk litar på varandra och vill bygga nåt gemensamt. Men det kommer bli en grupp, som kommer bli i majoritet inom en inte alls avlägsen framtid, som vill ha ett helt annat samhälle än vad en typisk svensk vill ha.
Antingen kommer landet att delas, för tvärtemot alla globalisters dröm så vill de flesta ha gräns om sitt eget folk. Eller kommer vi som är etniska svenskar, som inte vill anpassa oss till det nya, fördrivas. Jag hoppas jag har fel. Men religion har alltid lett till detta, genom historien.

#51 - - KatarinavLman:

Ja, Gert B, det handlar bara om medias egna perpektiv att se saker ofta med omvänt humanistisk syn och total avsaknad av konsekvenstänk. Dessutom bland det olämpligaste jag hört var när Ylva Johansson blandade in sin tonåring på pressträffen i torsdags med ensamkommande barnen. Att blanda ihop sig själv med sitt jobb eller andra msk...hm, såååå oproffsigt. Det finns perspektiv som är utifrån ensamkommandes familj och barnets välmående också. Om nu Ylva ska blanda ihop sig själv med ensamkommande kanske hon borde se först hur en mor mår som tvunget måste sända sitt barn till annat land, den oron modern må ha och även ensamma barnet vilken trauma att vara från sin familj under en oerhört känslig tid i dess liv. KONSEKVENSTÄNK.

Romerna, medias syn var att ge mer för det var/är synd om dem. Annat perspektiv torde kunna vara att se hur förnedrade de måste känna sig, en annan human sida av historien.

Nyss visade media ett reportage om hur Ungern förnedrar flyktingarna i lägret genom att slänga maten till dem. Media tyckte det var förskräckligt. Återigen väljer media ett märkligt perspektiv. Då det finns youtube filmer att se när Ungern delar ut mat och vatten på stationen till dem så slängde de maten och vattnet på spåret. Denna oerhört dåliga attityd som flyktingarna har uppvisat och så även aggressiv men det "glömmer media när de rapporterar". Återigen finns inget konsekvenstänk alls där en dålig attityd och aggressiv beteende faktiskt får följder.

Så trött på medias märkliga humana syn och totalbrist

#52 - - Karin:

Ding Dong och ELI. Vi fick väl nyligen ett bra exempel på era misstankar. Det är bara att blicka över till Finland, ett land som i många år fört en restriktiv invandringspolitik och huvudsakligen tagit emot kvotflyktingar. När den nya regeringen tillträdde aviserade man inget annat än att man skulle fortsätta som förut. Så hände något - Juha Sipilä blev mycket flyktingpositiv och började sjunga mångkulturalismens lov. Vad jag vet var han inte närvarande i Österrike den 11-14 juni, men andra finländare var och de har väl blivit lovade något och kanske framför allt hotade. Vem vet?
Och så försvann den möjlighet som jag tror att många svenskar hade tänkt sig att "fly" till när Sverige kollapsar.
Vad gäller den drunknade pojken Aylan Kurdi/Alan Shenu finns det inte så mycket vi med säkerhet vet. Jag rekommenderar läsning av en artikel på Breibart.com James Delingpole: The 5 Awkward Questions .... Själv menar jag liksom Wilhelm Agrell att vi redan befinner oss i det tredje världskriget och att vi nu släpper in fienden utan motstånd eller till och med hjälper fienden som många naiva och "godsinta" gör idag. Desinformation är en stor del av krigföring.

Uppmanar er alla att läsa Václav Klaus ( Tjeckiens förre president): An Appeal of the European Citizens to their Governments and Parliaments på klaus.cz. Den enda svenska översättning (som gjorts från danska snaphanen.dk) som jag hittat finns på varstundisverige.blogspot.se

#53 - - Mattias:

Många vettiga kommentarer här men ingen verkar förstå vad det handlar om. Media lever i symbios med politiker och detta gäller i hela västvärlden. DOM ÄR AGENDADRIVNA. Förstår ni inte detta?

#54 - - Katarina Pålman:

Jodå Mattias, vi förstår att media och statsmakten är best friend numera. Vilket också har stigit journalister och övrig inom media åt huvudet.

#55 - - Dan:

#53 Mattias:
Visst förstår vi att det finns en agenda, vad ingen förstår är vari vinsten i denna agenda består, och vem det är som ska tjäna på den.

#56 - - Anonym:

Det har gått s.k. troll i begreppet ras och i begreppet rasism.

Dvs., det har skett en hjärntvätt kring det som kanske främst av vetenskapen själv har givits benämningen ras.
Det har skapats en förvirring och ett utnyttjande av grundläggande mänskliga behov som har förvrängts för syften att vilja blanda alla folk, kulturer och s.k. raser, för att därmed kunna föra in alla nationer under en enda regering, en s.k. enad och gränslös värld utan nationalstater.

Att vilja identifiera sig själv som t ex s.k. färgad och som endast sådan, ett offer för s.k. rasifiering, från främst då alla människor som då vill beskrivas som s.k. icke-färgade, eller s.k. vita, har blivit ett politiskt verktyg med syfte att få alla människor att vilja utplåna sig själva och sin egenart, sin kultur, språk, sin musik, sin etniska profil och signalement, samt andra variabler som kan skilja människor åt.

Men frågar man en människa, som vill påstå och mena sig själv vara rasifierad, och därmed utsatt för s.k. strukturell rasism, om var och bland vilka, denna människa själv tycker sig kunna känna sig mest hemma, mest bekväm och känna sig mest delaktig, mest tillhörig och också kunna känna mest samhörighet med, så vore det förvånande om inte svaret blev att det först och främst vore människor som just liknar henne själv, kanske både i hudfärg, kultur, språk, klädstil, intressen, social status osv.

Kanske skulle denne som själv menar sig vara s.k. rasisfierad också våga tillstå att hon själv också helst bor tillsammans med människor som liknar henne själv och också bildar familj med dem som är hennes likheter på alla dessa synbara och mätbara områden.

Detta vore alls ingenting konstigt för så fungerar de allra, allra flesta människor.

Men om s.k. ickefärgade människor uttrycker sådana viljor, eller behov, så menas dessa genast kunna vara potentiellt rasistiska, strukturellt rasistiska, mycket fientliga och mycket, mycket elaka människor. Märkligt, eller hur?...

Om ett fotbollslag med endast judiska fotbollsspelar, ett fotbollslag med endast samer, endast romer, endast tornedalingar eller endast finlandssvenskar, skulle vilja spela fotboll, så skulle varje lag helst vilja vinna. De skulle vilja peppra sig själva, berömma sig själva och tala mycket gott om sig själva och om sina vinstchanser, för att därmed hoppas på en seger. Och om de segrade skulle de vilja hurra och gratulera sig själva.

De fem olika minoritetsgrupperna i Sverige har en minoritetsstatus, som innebär en skyddsvärd ställning där dessa då har rättigheter att värna sin historia, sina språk, sina berättelser, sin musik, sin kultur och sina traditioner, seder och bruk, utan att förhindras i detta. De ska de inte beskyllas för att vilja vara rasistiska, hatiska, främlingsfientliga eller diskriminerande mot alla andra människor som då varken är judar, samer, romer, tornedalingar eller finlandssvenskar för den sakens skull.

Men om s.k. ickefärgade svenskar, eller ursprungssvenskar, som då inte är samer, romer, judar, tornedalingar eller finlandssvenskar, vill värna sin historia, sitt språk, sina traditioner, sin musik, sin kultur, sina seder och bruk så anses det kunna innebära att automatiskt vilja vara elaka, ondsinta, ogina, snåla, fientliga och strukturellt diskriminerande och s.k. rasistiska mot alla andra människor som då inte är ursprungssvenskar.

Märkligt, eller hur?...

Frågar man föräldrarna till en kines, en japan, en hutu, en tutsier, en grek, en rumän, en spanjor, en kristen, en muslim, en judisk, en hindu, en arab, en somalier, en eritrean, en kongoles, en liberian, en chilenare eller en turkisk människa osv., osv., osv., om vilka människor dessa föredrar att deras barn skall ingå äktenskap med, så kommer de absolut flesta av dem att svara att de vill att deras barn skall ingå äktenskap med någon som tillhör den egna folkgruppen.
Forts.

#57 - - JB:

Forts.

Dessa fenomen är mycket mänskliga och därför någonting människovänligt att tillerkänna alla människor. Dessa viljor är grundläggande hos absolut alla olika folk, som i grunden handlar om behov av att på ett naturligt sätt kunna känna sig hemma i både språk, kultur, musik, ideal, traditioner, seder och bruk.

Dessa faktorer och variabler som då kan ge känslor av en självklar delaktighet hos, samhörighet med och tillhörighet till sin familj, till sin omgivning och till sitt givna sammanhang.
Det som kan innebära att lättare kunna känna tillit, känna förtroende samt också lättare kunna känna tilltro, och en tro sig om att kunna göra sig förstådd och också att lättare själv kunna förstå vilket är någonting värdefullt för absolut alla människor.

Det är också någonting värdefullt också då för s.k. färglösa människor. Eller för s.k. vita människor .


Arten människa omfattar absolut alla människor, men att vilja förneka att det verkligen finns olika folkgrupper och olika kulturer som bildats i olika geografiska områden runt jordklotet, vilka har framskapat olika levnadsstilar, olika arkitektur, olika klädstilar, olika musik, olika språk, och olika etniska profiler som har olika signalement som det allra minsta barn kan se och iaktta, det är nästan människofientligt att försöka göra.

Arten fåglar består av en mängd olika raser, som alla är fåglar, men varje fågelras parar sig endast med sin egen ras.

Arten fiskar består också av en mängd olika raser, men varje fiskras parar sig endast med sin egen ras.

Arten däggdjur består av en mängd olika raser, men varje däggdjursras parar sig endast med sin egen ras.

(Människan vill kallas för däggdjursart, men arten människa är arten människa, och inte ett djur såsom djurart.).

Så ordet ras i sig självt behöver inte vara varken ett gott ett ont ord. Det är endast en benämning på ett verkligt fenomen i en variationsrik värld och också i ett variationsrikt människosläkte.

Att visa hänsyn, erkännande och tillerkännande för arten människas förmågor, viljor, tendenser, inklinationer och behov av att lättare kunna känna hemmakänslor hos dem som liknar dem själva, det är människovänligt.

Om s.k. rasim, diskriminering eller s.k. förhandsväljande av dem som liknar dem själva, vill menas förekomma hos endast s.k. vita människor, eller hos endast s.k. ickefärgade människor, så är det en fullkomlig osanning.

Det är en fullkomlig hjärntvättat synsätt som vill föras fram, odlas, propageras och hävdas samt pådyvlas alla människor, endast för ett politiskt syfte som inte är ett människovänligt syfte utan ett människofientligt syfte.

Tråkigt nog.

#58 - - Katarina Pålman:

Egentligen förstår jag varför en statsmakt tar till dessa medel med att välkomna samtliga som vill komma oavsett bakgrund. När demografin för födslar och arbetsföra msk är så pass låg att demografitriangeln praktiskt taget blir uppochner istället för basen nere och toppen uppe, ja, då börjar nog lite panikkänsla för de styrande infinna sig. Landet skulle väl mer eller mindre gå i kk vid det läget iaf. Så därmed försöker de iaf med ngn slags lösning än att bara sitta och vänta på kk.

#59 - - Glasklar:

Men har inte du hela ditt liv röstat för exakt just detta? Varför har du först nu insett att du blivit grundlurad? Det är för sent nu. Du hade många årtionden på dig att försöka förstå, men du misslyckades och bidrog aktivt till att skapa dagens situation. Skäms du inte för att ha varit så korkad så länge och för att ha misslyckats så katastrofalt? Alla efterkommande kommer att hata din generation för att den förstörde Sverige med sin naiva idioti.

#60 - - Victoria Lindahl:

Det är så oförskämt att kalla oss som är bekymrade, för främlingsfientliga rasister. Vi är varken det ena eller det andra. Vad vi är, är kloka människor som inser att detta inte går utan att vi alla "vanliga" kommer att bli väldigt fattiga. Våra förfäder har arbetat mycket hårt för det samhälle, där vi är eller var tidigare. Historielösheten är ett av alla problem.

#61 - - Sten Stensson:

Det stora problemet är att många lögner uppdagas ganska fort i dag. Ett exempel är TV4s inslag med den syriska kvinna som "flytt" till Göteborg. BBC visade samma material men hade klippt mindre än TV4. I intervjun berättade kvinnan att hon hade bott i Turkiet ett par år och hade fast jobb m.m. Varför klippte TV4 bort detta? Ett annat exempel är alla ensamkommande barn. I dag är de så många att i stort sett alla i Sverige känner någon i första eller andra hand som jobbar med dessa "barn". Det är sällan man hör annat än att de själva anser att de arbetar med fullt vuxna individer. Varför de inte säger något offentligt: man biter inte den hand som föder en och man vill inte bli uthängd som dödsnazist. Ett tredje exempel är en man som i dagarna blev intervjuad av en lokaltidning om en utmärkelse han fått. I denna intervju berättar han om ett besök i sitt hemland Ungern och hur vägarna i landet kantas av kastade ID-kort och pass. Merparten av dessa pass och ID är från länder som Pakistan och Bangladesh. Detta är något som bekräftas av media i andra länder. Media i andra länder belyser också det faktum att merparten av flyktingarna som är på rörelse i Europa just nu är unga män i åldern 20-40. Detta bekräftas även av UNHCR som skrev att antalet barnfamiljer och kvinnor var så lågt som 20-30%. Så här kan man fortgå en bra stund men tankarna går nog fram. Att vi sedan har politiker som har mage att i stort sett ljuga för medborgarna (tillsammans med media) gör att folk givetvis börjar vända sig om efter alternativ. Man leker mer och mer med semantiken vilket gör att nu är grytan så omrörd att jag börjar uppleva att inte ens tidningar och politiker vet vad som är sant och falskt. men, medborgarna har bättre koll i dag än någonsin och information är lättillgängligare än någonsin. Lycka till S. Ni är ett sub-20 parti i nästa val.

#62 - - Johnny Andersson:

En utmärkt artikel, du skriver verkligen bra och analysen är utomordentlig. Det är uppenbart att den döda lilla pojken har unyttjas i propagandan för massinvandringspolitiken och minska stödet för SD.

Närndet gäller manipulation av bilden av tre åringen så bedömer den utmärkta bloggen Voltair att kroppen flyttats eftersom den ligger vertikal mot strandlinjen och inte horizontalt. Det skulle vara intressant att höra Lars Berns bedömning eller någon som är bättre på fysik än jag, men det låter troligt. Kolla bild och inlägg här och bedöm själva:

0://www.voltairenet.org/article188623.html


Svar: Jag vågar inte ha någon uppfattning, mer än att man utnyttjat bilden i propagandasyfte och då skall man fråga sig varför propagandisterna valde just denna bild bland alla kusliga bilder som susar förbi.
Lars Bern

#63 - - Katarina Pålman:

Jaa, jag vet då vad jag röstat :) Mitt samvete är rent :-)

#64 - - Marie:

Så Jessica Ohlson är ny partiledare för SDU, hm, helt plötsligt ser media sin chans att ställa sig på n nationalist sida? När reportern frågade, - är du nationalist? Så tvekade Jesdica innan hon säger, - nej? VILKEN TUR MEDIA ATT JESSICA ÄR SÅ INSTÄLLSAM MED ER......VILKEN OERHÖRD LYCKA FÖR ER. Nästan så en undrar om ni har medvetet slagit in en kil. Det kommer säkert fram sanningar om denne person vart hon står och kanke ska MEDIA återigen göra sig till åtlöje inför folket? WHO NOWS

Svar: SD:s beslut att bryta med SDU kan mycket väl gynna partiet i opinionen.
Lars Bern

#65 - - Ding Dong:

En liten tanke kring ditt svar här ovan, Lars...

Jag är helt inne på att Sd´s beslut i detta fall samt kommande beslut, vilka de vara må saknar någon större betydelse för de stigande opinionssiffrorna. Det som styr den stigande opinionen är verkligheten, vilken krupit sig så nära att få kan värja sig längre. Folk ser helt enkelt inget annat val än att rösta på Sd.

Jag tror däremot att detta beslut kan få till följd att Sd splittras i två delar och om dessa båda blir någorlunda jämna finns det möjligen en liten mikroskopisk chans för Sverige att hantera det haveri vi står inför, på ett parlamentariskt sätt.

#66 - - Sven:

Ämbetsmanna- och tjänstemannaansvaret är avskaffat så politiker och tjänstemän kan ej ställas inför rätta. Folket är uppfostrat i kulturmarxistisk skola av DDR-modell trots borgerligt styre i åtta år. Folkfostran à la propaganda pågår i public service och MSM. Militären är avvecklad så statskupp är uteslutet. NATO har givits tillträde på svenskt territorium. EU och FN dikterar svensk politik via Rosenbad. Sverige styrs av en pk-elit som för politik på en 5-årings nivå (lika tjurskallig, elak och med samma konsekvensanalys). Kan vi bli mer rökta?

#67 - - Åke Södergren:

Som gammal sjöman med historiska backspeglar, kan man se trenden i politiken nu. I de arabstater jag besökte fanns enbart två kategorier människor i stort.
Superrika och näst intill slavar och slavar. Ingen medelklass förutom importerade tekniker i ghetton.
Den enorma stöld och lastförstörelse var helt otrolig.
T.ex. ett helt lastrum fyllt med bandspelare, som bara försvann. Porslin från Japan blev skärvor, bildäck lades i högar på kajen i solen, t.o.m. SL:s gamla metropolitan bussar som skänktes till Pakistan -68 stod kvar i hamnen i Karachi tolv år senare. Allt som inte var fastsvetsat försvann. Ingen dörr fick lämnas olåst. Mycket av den piratanda som jag mötte då börjar kännas igen här i landet nu.

#68 - - Jan Bengtsson:

Nog blev Public Service överraskade,
efter denna mediala KAMPANJkanonad,
att SD fortfarande finns kvar...

Att det handlar om en helt samordnad action,
SVT/SR/AB/DN/Expressen/SDS,
kan man lätt att ana...

Liksom Lars gissar jag att växtpotentialen fortfarande är stor!
NÄR 30 % sprängs, det kan ske snabbt...
30 % svenskar är inte RASISTER, bara REALISTER!!!

Batra börjar nog ligga illa till...
Var går SMÄRTGRÄNSEN för M.
Neråt 15 %???

#69 - - Gerhard Miksche:

Inget att tillfoga utöver att kaoset här hemma motsvaras av ett av USA och villiga supporters som Storbritannien och Frankrike skapat kaos på det internationella planet. Vi uppmanas av ett samlat mediadrev att söka skydd hos de som skapat kaoset. Genom att gå med i Nato . Och se till att kaoset sprider sig till Europa där Ryssland har utsetts som nästa fiende.

#70 - - Katarina Pålman:

Visst kan det bli så Lars, SD får här en ypperlig chans att inför folket visa att de tar avstånd från extrema yttringar. Men enbart om det går att visa folket vart Jessica står. Media kan mycket väl mörka sanningen men, DÅ KOMMER ALTERNATIV MEDIA MED SITT ARTILLERI AV SANNING och folket får återigen verkligheten serverad.

Samtidigt må jag säga att SD verkar ha en extremt bra rådgivare som är långt över de andra partiernas rådgivare.

#71 - - Sefast Tronde:

Tyvärr är det så illa att demokratiunderskottet kommer att fortsätta öka, då klyftan mellan politiker och vanligt folk är en megatrend som styrs av förändringar i värderingsfundamenten. Förr var politiker känsliga för den folkliga opinionen, men nu agerar de som att de tror de kan styra den. Samtidigt som medias roll förändrats att allt mer till att bli en propagandaapparat, där den samhällsgranskande funktionen allt mer saknas och där den förekommer blir snarast en karikatyr av vad den varit, snarast ett mediadrev av personförföljelse.

Artikeln pekar på ett av vår tids mest samhällsomvandlande fenomen, och tyvärr, tyvärr ser vi inte slutet på vägen eller vad den kommer att leda till...

#72 - - Ramona Fransson:

Det finns ytterligare ett scenario, som i mina ögon inte alls är otänkbart eftersom de sju partierna redan klivit över gränsen genom att skapa DÖ. Detta scenario kan bli att när SD börjar närma sig 40 % inför valet 2018, vilket inte alls är omöjligt längre, kommer de sju partierna att slå sig samman till ett enda och besluta att det inte ska bli något nytt val, utan de ska tillsammans styra Sverige och då är vi närmare en diktatur än någonsin.

Svar: Kan man ingå DÖ så är det du skriver även möjligt.
Lars Bern

#73 - - Katarina Pålman:

Tror samma lika som dig, Ramona Fransson. Har nuvarande statsmakt visat sådan gränslöshet genom att skapa DÖ så har de säkert tänkt ut ngt till 2018. DÖ, visar också att demokratin inte går i första hand utan makt och kontroll för den nuvarande statsmakten. Så vi får passa på allt vi orkar att språka på sidor som Lars här, innan yttrandefriheten inskränks vilket inte verkar vara otänkbart.

#74 - - Arthur:

> Yrkespolitikerna och deras journalistsvans

Lars!

Jag tycker faktiskt att det verkar vara tvärt om. Ett halvdussin ledande mediapersoner är principalerna och yrkespolitikerna deras ängsliga svans.

Hjärtligen
Arthur

#75 - - norrbaggen:

Har lagt merke til at dere svensker kaller media "den tredje statsmakten".
I Norge kalles media "den fjerde statsmakten", etter regjering (konge), storting, domstoler.
Så hva er den fjerde i Sverige?

Svar: Den lagstiftande (riksdag), dömande (domstolar) och granskande (media). Regeringens roll är att verkställa vad riksdag och domstolar beslutar.
Lars Bern

#76 - - norrbaggen:

Takk for svaret. Da er vel regjeringen nr 4 da.

#77 - - Emma:

Det går tyvärr bara utför för sweden.

#78 - - ted ernhill:

synnerligen intressant hemsida.
har själv starka erfarenheter av ämnena som tas upp här.
komplexet allergi-forskning-kost-levnadsprofil, har jag de ultimata erfarenheterna av.
undrar dock över hur vi ska klara en olje? energi? nivå som USA på 3-5 kbm olja per år på 320 M människor . utökat till säg 3G människor, som jag tolkar energidelen här på hemsidan.

vänligen
ted

Upp