Är VW-affären bara toppen på ett isberg?

Vännen Tege Tornvall har gjort några reflektioner med anledning av VW-affären som jag tycker är viktiga:
 
Vad gäller uppgiven bränsleförbrukning enligt EU:s orealistiska cykel för blandad körning fuskar alla biltillverkare mer eller mindre.
 
De ger sig inte på själva testprocessen, men väl på testfordon och omständigheter. Testet görs i behaglig temperatur med alla energislukande funktioner utom själva motorn frånkopplade. Varken ljus, värme, ventilation, AC, stolsvärme, torkare, radio eller annat är på. Få bilar körs under sådana förhållanden. Vidare har bilen smalare däck med sämre grepp (= lägre rullmotstånd) och ingen radiomast rest.
 
Dessutom gör tillverkarna speciella snålmodeller med lägre markfrigång för lägre luftmotstånd (= hårdare fjädring) och särskilt snålt ställda motorer, som fungerar inom snäva ramar för belastning och varvtal men annars blir törstigare – och som ofta visar sig mer känsliga än vanliga motorer. Bränsle har även smörjande och kylande effekt. För låg förbrukning kan skada motorn.
 
Därtill är själva körcykeln föga realistisk med lusiga farter och klen fartökning frånsett en kortare "landsvägstur". Allt görs på rullande landsväg för att kunna upprepas av alla. EU låter tillverkarna själva göra testet och svara för dess resultat.
 
Detta är förstås att inbjuda till att tänja på gränserna – och även till rent fusk.
 
Nu har VW passerat denna gräns genom att direkt manipulera själva testprocessen inom motorn. Men vi bör minnas att motorernas styrsystem till stor del utvecklas av leverantörer, främst Bosch. Vilken roll Bosch har i VW:s nuvarande klämma återstår att se. Men sannolikheten är stor att även andra biltillverkare gjort samma sak – med eller utan Bosch, Denso, Delphi eller liknande. 
 
Av detta lär vi svagheten i orealistiska skrivbordsregler, baserade på önsketänkande. Som bilägare är jag knappast upprörd. Moderna bilar är snåla och har effektiv avgasrening utom stillastående och i krypfart. Och allt mer effektiva blir de. Mer vore vunnet på att minska stopp och köer och leda och sprida trafiken bättre. 
 
Men det vill inte miljövänstern. På Dagens Industris "stora bildag" för några år sedan frågade jag Maria Wetterstrand om det inte vore klokt att få trafiken att flyta bättre. Men det örat villa hon inte lyssna på.
 
Här finns en koppling till VW:s självförvållade dilemma. Att rena avgaser kostar energi = ökar förbrukningen. Eftersom klimathysterin främst kräver sänkta CO2-utsläpp = lägre förbrukning, går det ut över t. ex. effektiv avgasrening. Men eftersom även sådan krävs, frestas bilföretagen att ta genvägar.
 
Bilföretagen tänjer också på sanningen rörande sina bilars prestanda. De överdriver nästan alla den totalt meningslösa sprinten 0-100 – ett utmärkt sätt att snabbt minska värdet på sin bil är att köra några repor 0-100. Bilföretagen uppger även med få undantag lägre vikt än den faktiska. 
 
I vardagens verklighet är det förstås bättre att minska faktiskt skadliga utsläpp till priset av marginellt högre förbrukning. Men nu har bilindustrin frivilligt låtit sig målas in i ett hörn av tävlan om lägsta – orealistiska - CO2–utsläpp enligt EU-cykeln. Man mäter det som kan mätas – just för att det kan mätas. När det väl har mätts, tillmäter man det för stort värde – just för att man mätt det.
 
Cirkelbevisens rundgång i praktisk demonstration!
 
Tege Tornvall
Ekonomi | Hållbarhet, VW | |
#1 - - Sefast Tronde:

Det kan tänkas att många biltillverkares uppgifter om bränsleförbrukning är en skönmålning. Men det finns även de som visar på motsatsen. Kör själv en Peugeot 508, som är en kombibil i storbilsklassen. De senaste 1000 milen har den i genomsnitt dragit 0,44 liter per mil (föregående 1000 mil, 0,45), vilket understiger angiven förbrukning med 0,04 l/mil.

Svar: Jag kan köra min stora fyrhjulsdrivna VW Touareg på 0,7 l/mil blandad körning precis det man lovat, men då får jag handskas med gas- och bromspedal med stor varsamhet.
Lars Bern

#2 - - Lennart Bengtsson:

Samma sak gäller alla orealistiska prestanda för elbilar

Svar: Alldeles riktigt. Vad gör EPA åt Tesla?
Lars Bern

#3 - - Björn:

En annan märklighet är partikelmätningen på dieselbilar som Bilprovningen gör. Gissar att det är ett EU-krav. Jag har en 13 år gammal Ford Focus diesel som drar 0,45 l/mil. Går som en dröm.

I senaste bilprovningen klarade den inte partikeltestet (K-värde). En apparatur sätts till avgasröret och bilprovaren gasar bilen upp till rött på varvtalsmätaren = över 5000 varv. Jag kör aldrig någonsin över 2500 varv och vid dessa låga varvtal släpper bilen ut partiklar långt under gränsvärdet. Eftersom bilen inte klarar gränsvärdet när man rusar motorn får den körförbud och måste alltså skrotas. Resultatet blir att jag måste köpa en ny bil och på marginalen måste alltså en ny bil tillverkas. Det är helt befängt. Hur skadligt för miljön är det inte att tillverka en helt ny bil och dessutom att skrota och återvinna en gammal? Det släpper ut mångfalt mer miljögifter och koldioxid!

#4 - - Staffan Scherloff:

Nja, är detta helt korrekt? Så vitt jag vet körs de olika EU-testcyklerna i speciella testriggar där bilen är stillastående relativt omgivningen - hjul mot metallrullar. Man kan då simulera exvis backig terräng och man får även identiska förhållanden mellan olika testcentra. Att tro att alla tillverkare har helt identiska testbanor inomhus (för att inte få negativ eller positiv påverkan av väder och vind) för att få jämförbara resultat synes vara ganska osannolikt.

#5 - - Inge:

Min förra bil, en VW Passat diesel, drog mindre än vad som uppgavs. Min nuvarande, en Huyndai i40 (diesel) drar mer än vad den skall enligt uppgivna data. Även om jag kör väldigt mjukt kommer den inte ner. Den är också vindkänslig, jag blir inte klok på det men ibland kan den dra mer än en deciliter mer än normalt. I bästa fall kör jag den på 0,45 l/mil.

#6 - - Elfyma+:

Dagens bilmotorer är otroligt rena jmf med gårdagens.
Efter 1989, när katalysatorer infördes, har mina bensinbilar knappt gett något utslag hos bilprovningen.

Läste nånstans att det som kommer ut ur avgösröret på en modern bil faktiskt är renare än storstadsluften som sugs in i avgasröret- när motorn är varm och körs lugnt och trafiken flyter.

Tillhör dem som kör med ett ägg under gaspedalen. Men har aldrig lyckats komma ner i utlovad bränsleförbrukning- långt därifrån. Tidn. Vi Bilägares tester brukar ligga närmare verkligheten.

MP:s motstånd mot en vettig trafikplanering och snabba genomfartsleder grundas på tesen att det då blir mer lockande att ta bilen till jobbet.

Men när det gäller flyktinginvasionen så gäller inte den tesen i MP:s värld. Då ska det bli lättare att ta sig hit- då ska de helst kunna flygas hit. Som om inte det skulle öka trafiken och pullfaktorn ?
MP:s logik är obegriplig. De har blivit miljöskadade av alltför långa hobbyutbildningar vid våra universitet och högskolor.




Svar: Det handlar inte bara om ett ägg under gaspedalen utan att även planera körningen så att man slipper använda bromspedalen, där försvinner nämligen väldigt mycket av energin.
Lars Bern

#7 - - Jan O:

Så kom då en förklaring. Vad allt det här egentligen handlar om. I ett par dygn har vi nu med stigande förvåning kunnat ta del av detta VW-gate i det som brukar kallas MSM, men ingen av alla dessa inkallade experter, fackjournalister och förståsigpåare har kunnat sätta in det i ett sammanhang som gör det möjligt att begripa. Det krävs alltså en pensionerad (?) fackreporter på en nätsajt för att öka vår kunskap. Det är en märklig tid vi lever i.

Svar: Toché!
Lars Bern

#8 - - Tobbe:

I klimatdebatten talas det ofta - inte minst i denna blogg - om diskrepansen mellan skrivbordsprodukter (datamodeller) och den observerbara verkligheten. Denna diskrepans tycks gå igen lite överallt.

#9 - - Bengt-Ove Högström:

Det är förvånande att bilägare inte har kunskap om att de bilar som biltillverkarna testar inte har exakt samma speciefaktioner som de som saluförs när det gäller bränsleförbrukningen. Mycket beror på hur gaspedalen hanteras. Både min hustru och jag har haft var sin AUDI S6. Jag hare den största bränsleförbrukningen.
Nu har vi en AUDI A6D som vi specat själva. Vi kan köra t.o.r. Härnösand - Norrköping utan att tanka.
När vi tankade fyllde vi 66l i tanken som rymmer 70 l. Vad bråkas det om?

#10 - - Mattias S:

Min oro för denna skandal är att våra politker kommer att ta detta som en ursäkt till att kräva ommätning av alla modeller sedan 2006 och sedan rektroaktivt kräva bilägarna på mellanskillnaden mot det uppmätta och redovisade CO2-värdet och det verkliga.

Svar: You bet!
Lars Bern

#11 - - Björn i Bromma:

Krypkörning är av ondo. När hustrun och jag åker till landstället så kan sträckan dra 30-35% mer bensin vid köer på Essingeleden och Söderledstunneln fre em jämfört med femmans växel hela vägen lö morgon.
Hustrun och jag har bestämt att vi kör slut på våran gamla bensinbil (2003), främst för att den är så väldigt bekväm att packa i och ur packning när vi åker till landstället. Det finns ju sådana aspekter också, dessutom fungerar den alldeles utmärkt.
En annan märklig sak är bilskatten som grundar sig på fabrikantdata oavsett om man kör 300 mil/år eller 3000 mil/år.
Nu har miljöflummarna i Sthlm beslutat om biltullar även på Essingeleden med argumentationen att få folk att åka tunnelbana, pendel och buss istället för bil.
Det vore en syn för ögat att se Åsa Romson kliva på en fullsatt tunnelbana, på väg till landstället, med 50 kg packning och en bensindunk med bensin till båten.
Detta ser vi onekligen fram emot, vilket också hustrun tycker skulle vara roligt.

#12 - - Elfyma+:

#6 /Lars Bern.
Det är ju det som ligger begreppet att köra med ett "ägg under gaspedalen". Att planera sin körning med god framförhållning.

Lärde mig tekniken efter att ha ägt ett antal Saabar med svaga tvåtaktsmotorer, usel motorbroms- och frihjulsteknik som kunde utnyttjas för att spara bensin om man utnyttjade topografin på rätt sätt.
Problemet med planerad körning är att bromsskivorna bak rostar om man inte motionerar bromsarna tillräckligt ofta och tillräckligt hårt. Bilprovningen rekommenderar mer "buskörning" med hårda inbromsningar. Hur miljövänligt är det ? Dammet från bromsbeläggen oräknat.
För att kunna köra miljövänligt skulle det krävas mer skyddade bakbromsar, typ trumbromsar.
Och varför ska däcken vara så breda när de är konstruerade för slät asfaltväg med god bärighet ? Bränsleförbrukningen och bullernivån ökar helt i onödan.
Det är ingen tillfällighet att tävlingscyklister kör på extremt smala däck för att spara på krafterna.

Vill med detta ha sagt det finns enklare sätt att skona miljön än att bygga allt motorstarkare bilar med motorer som är så krångliga att våra bilmekar inte klarar av att reparera dem.

#13 - - Jan Hagberg:

Eli Heckscher sa en gång att siffror har den bedrägliga benägenheten att se exakta ut. Lätt med andra ord att gå vilse!

Utmärkt utredning av Tege Tornvall kring att mätningar är en sak och verkligheten något annat. Ständigt dyker samma gamla fråga upp: är modellerna relevanta? Ett identiskt, föga uppmärksammat problem gäller för alla opinionsundersökningar, utportionerade i parti och minut.

Upplägget här var sådant att alla rättskaffens människor förstås skulle reagera på ordet fusk. Men vi ska ha klart för oss att det som nu ”avslöjats” handlar om något helt annat.

De lata medierna sköter bara jobbet åt sina uppdragsgivare. De kollar under gatulampans sken, aldrig där ute i mörkret.

Konkurrenseliminering på den ”fria” marknaden är kärnan i den här historien! Är det oenighet med Tyskland om Rysslandspolitiken som ligger under eller räcker det om VW lägger lite mer produktion i USA i stället för i Mexiko?

För att förstå kan vi gå tillbaka till ”upptäckten” i USA av skenande Toyotabromsar. Toyota var på väg att stänga en fabrik i Kalifornien. Det var då bromsproblemen uppdagades! Men Toyota hajade vinken, gav fabriken man tänkt stänga till Tesla – av alla – och vips var bromsproblemen puts väck!

Vi kan också påminna oss bilSAAB-krisen. SAAB:s ägare GM förstatligades. Både GM och Chrysler startade om med nya friska, federala medel och kunde köra för fullt igen, bl. a. med tillverkning idag av det som var SAAB 9-5. Medan Trollhättan idag får ägna sig åt Bert-industri.

Skulderna i gamla GM fick naturligtvis ligga kvar i de gamla bolagen. Via det förstatligade GM stoppades all vidareförsäljning av Trollhätte-SAAB och för säkerhets skull hävdades att ryska maffiapengar var ute efter SAAB, med hjälp av en ung lettisk nationalbankschef som tidigare arbetat för GM. Resten har svenska skattemyndigheter fixat!

#14 - - Göran:

Jag är lite förvånad över att det ens finns en enda människa som tror på bilfabrikanternas siffror om förbrukning. Alla borde förstå att det gäller siffror vid optimala förhållanden.

Jag klandrar inga biltillverkar för att de ger optimala siffror. De är så tvungna om de ska överleva.

Detta är bara ytterligare ett exempel på hur skadliga skatter är. De flesta människor struntar fullständigt i hur mycket CO2 en bil släpper ut. Det som intresserar dem mer är hur mycket skatt de ska betala för att köra en viss bil. Detta slår speciellt igenom på leasing och det är en viktig marknad för biltillverkarna.

Det finns ett mönster i detta som går igenom på alla marknader. Först skapar politikerna ett problem. Sedan ska de lösa problemet och skapar ännu mer problem.

Jag håller med Lars Bern om bromsning. Det verkar vara en intellektuell brist bland bilförare att inte kunna planera sin körning. De flesta verkar glo på bilen framför sig och ser inte vad som händer 10-20 bilar längre fram. Alla dessa "bromsare" är de bilförare som skapar alla köer där det inte ens behöver vara en kö.

#15 - - Sivert Lindqvist:

Hyundai är en av de stora syndarna när det gäller förbrukning. Se Inges kommentar ovan.

I USA stämdes och dömdes Hyundai för sagosiffrorna av myndigheterna. Hyundai fick kompensera bilägarna för sina lögner. När sker det i Sverige? Eller är det som vi konstaterat tidigare på bloggen, fickorna är stora hos vissa?

#16 - - tomas:

De jäktade bilisterna måste lära sig att motorbromsa.
Mycket i samhället inbjuder till fusk. Nya Slussen skall byggas på löpande räkning.

#17 - - Per:

Har jobbat på märkesverkstad med helt nya bilar och hört mängder av kunder klaga på att angiven bränsleförbrukning inte kan nås, och fått bekräftat att många förare, och politiker, är rent ut sagt korkade.

Många bilar har idag växlingsindikator som talar om vilken växel man bör köra på, och denna indikator litar folk så mycket på att de kör motorstopp på vägen och kommer sedan in och klagar på att bilen måste vara trasig då den hackar, rycker eller lägger av.

Vid provkörning och kontroll med dator kan inga fel noteras, men vid provkörning med kunden märks det ganska snabbt att felet sitter som så ofta i bilsammanhang mellan ratt och ryggstöd, då kunden litar blint på indikatorn oavsett vilka protester som hörs tydligt från motorn. Säger indikatorn att det är dags att lägga i 5 eller 6 växeln i 50km/h efter en krokig och backig landsväg så gör kunden det och förvånas sedan över att motorn går ryckigt eller lägger av. På den tiden kunden körde Amazon eller PV växlade de själva utifrån hastighet och motorljud, idag är all den erfarenheten lagd åt sidan för blind tro på en indikator som rekomenderar en växel utifrån optimala förhållanden.

Vad gäller utsläpp mm tror jag de kommer att öka ju mer farthinder och hastighetssänkningar politikerna beslutar om, min nuvarande bil, gammal och relativt bränsletörstig ( snitt 1,3 blandad körning ) men med hög godkänd släpvagnsvikt ( 3500Kg ) drar mer bränsle idag efter hastighetsändringarna än tidigare. Den lägger ex,vis inte i högsta växeln förrän vid ca, 82km/h. En hastighet man sällan kommer upp i idag på landsväg. Och skillnaden kan vara så hög som 3-4DL mellan 4 och 5 växeln i landsvägskörning.

Vill minnas från verkstadstiden att även nya bilar under provkörning uppvisade samma förhöjda förbrukning vid de nya sänkta hastigheterna jämfört med de äldre mer logiska hastigheterna.

#18 - - Tege Tornvall:

Bil kör man för att rimligt fort och bekvämt ta sig från A till B med ev. passagerare och bagage. I detta konkurrerar bilen med att gå till fots, cykla samt att åka resp. sparkstötting, moped, MC, snöskoter, båt, taxi, buss, spårvagn, tåg eller flyg - alla med sina för- och nackdelar.

Utöver tid, komfort och utrymme är ekonomi en viktig faktor. Även att gå kostar - i förlorad tid, i kostnader på vägen. Utan att gå in på enskilda fall har jag beräknat följande ungefärliga faktiska kostnad för olika trafikslag:

Marginalkostnad normal bil 20-30 kr per mil. Med två i bilen 10-15 kr/mil Med tre 7-10 kr/mil. Med fyra 5-7:50 kr/mil.
Busskostnad 7:50-10 kr/mil per person. Dubbelt för två, etc.
Tågkostnad per mil ca 14 kr per person. Två = 28, tre = 42 etc. kr.
Flygkostnad per mil och person 6-20 kr. Dubbelt för två, etc.

Med buss, tåg resp. flyg måste man först ta sig till och sedan från resp. station. Med bil kommer man från port till port. Svårslaget!

Huvudinvändningen mot bil i större orter är trängsel och illa förbrända avgaser.

#19 - - Göran:

@Jan Hagberg #13. De federala medel du syftar på till GM och Chrystler var totalt bortkastade pengar och har ingenting med att göra att båda biltillverkarna kunde tuffa vidare. De pengarna gavs bara för att vinna röster.

Vad gäller SAAB, så anser du att pengar ska ges till ett företag som under hela sin livstid uppvisade vinst ett enda år?

Problemet med sådan här bidrag är att pengarna tas från någon som behöver sina pengar.

Staden Detroit i USA är i konkurs. Det finns ett visst samband med stadens ekonomi och ekonomin i bilindustrin i den staden. Bra exempel på när socialister och fackföreningar får bestämma.

@Per #17. Om en bilist inte kör enligt bilens dators anvisningar lär säkert märkesverkstaden hävda att det är felet. Men oavsett det håller jag med om att folk verkligen kan bete sig dumt och helt emot sunt förnuft.

Vad gäller alla 80-skyltar i detta land verkar det mest som om de har kommit till för att myndigheten ska ha något att göra, något att göra av med sina pengar på. Det dyker upp alla möjliga skyltar nu för tiden som ingen har saknat tidigare rent ut sagt. Och, precis som du skriver verkar ingen räknat ut konsekvenserna.

När Södra länken i Stockholm byggdes var den dimensionerad för 60.000 bilar per dygn. När den invigdes åkte 90.000 per dygn genom den. Idag passerar 120.000 bilar per dygn.

Enligt en docent i trafikforskning kommer det bli bättre när trängselskatt införs på Essingeleden. Är det siat i ett Cornflakespaket? Det förvånar mig hela tiden när jag ser dessa trafikprojekt att de är totalt underdimensionerad från början.

Vad Stockholm behöver är ett projekt som låter bilar ta sig enkelt till den plats i staden de ska till och låter dem ännu lättare ta sig ut ur staden. Antalet bilar kommer inte att minska utan hela tiden öka. Den lilla mängd bilar som ställs på grund av skatter kompenseras med ökad befolkning i staden och dess omgivningar.

#20 - - Lasse:

Nån som tror att CO2 handel kan förekomma utan fusk?

#21 - - Per:

Göran, för vår del som märkesverkstad var det aldrig tal om annat än att uppmana kunden att inte växla efter indikatorn om inte vägen var optimal för det, så efter de vägar som oftast orsakade klagomål var vår uppmaning att köra efter eget huvud som tidigare innan datorer började tala om för oss som förare hur köra.

Växlingsindikatorn är väl lika fintrimmad som bränsleförbrukningstesterna, och i princip omöjlig att köra efter på en svensk normal väg.
Men det är ju en kul grej att sälja bilar med precis som parkeringshjälp, sensorer mm som aldrig har funnits i någon större utsträckning tidigare och ändå har bilkörningen gått bra.

#22 - - Håkan Bergman:

Som sagt, det är nog bara toppen av ett isberg, vågar man fuska i USA lär man nog våga i Europa och övriga marknader. Och vad säger att inte Seat och Skoda har samma teknologi? Sen har vi Frankrike, diesellandet framför andra, det skulle vara tjänstefel av utvecklarna i t.ex. Peugeot-Citroen att inte köpa in bilar från konkurrenterna och undersöka dom in i minsta detalj. Och den här "innovationen" är det nog rätt riskfritt att kopiera, VW lär inte protestera. Så vad kommer EU att göra? Sannolikt bara nåt symboliskt, dom stora elefanterna kommer att klara sig.

#23 - - Sven:

För några månader sedan kunde vi läsa att det kanske hade gått lite för fort när biltillverkare började använda allt mer elektronik i bilar. Säkerheten var usel och en hackare kunde ta över och fjärrstyra en bil till vis del. Elbilar vill jag minnas var mest sårbara för attacker.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om någon eller några fått betalt för att hacka ett antal VW bilar och sedan tipsa lämplig myndighet om att det är något skumt med officiella testvärden. Amerikanska bilmärken har sett sina bästa dagar, så varför skulle VW fuska?

Nu kanske det verkar som om jag har VW stämpel i pannan, men jag äger ingen bil. Hyr 10-15 gånger per år kanske. Av de jag har hyrt i år har jag varit mest nöjd med en Nissan med VW Golf på andra plats. Men det var lite för mycket elektronik i den Golfen för min smak. Var bättre för några år sedan.

#24 - - Rune:

#3 Björn
En motor som körs med relativt låga varvtal hela tiden bygger upp sot,partikelavlagringar.När Bp testar motorn på 5000v/m lossnar det mesta och partikelvärdena blir hiskeliga. Du kan själv köra på 2-3ans växel, öka till 5000 varv och kör så en stund så rensar Du ur motorn och många motorer klarar då testen. Ännu bättre är att låta en verkstad gör s.k. kemisk rensning av motorn, då klarar en stor del av motorerna testen. Skrota inte bilen !!

#25 - - Observator:

Min allmänna erfarenhet av ”skrivbordsprodukter” får mig att undra, om det i den praktiska dagliga användningen (också kallad verkligheten), skulle kunna fastställas någon skillnad i nedsmutsningen av vår miljö orsakade av motorn mellan de bilar, som klarat det som VW ej säges klara, och VW:s bilar. Alltså – kan man fastställa att skada uppstått.

#26 - - PFEP:

Lite förvånande att detta skapar så stora rubriker, alla där följer bilbranschen, vet jo att test är en sak, allt det inte behövs under färd frånkopplat, smala däck styv fjädring och liknande.
Inget nytt under solen alltså.
Inte utan jag saknar min gamla Alfa 33TI 1.6 boxer med fyra dubbla Weber-förgasare, där var CO2 värd namnet och ett sjuhelvetes drag i kärran :)

#27 - - Lasse:

VW har varit ett toppstyrt företag med management by fear-sägs det.
Fixa avgaskraven!
Tydligen gjordes en analys av rattrörelser och omgivningens miljö för att komma fram till att det var test på gång. Då ställdes motorn om så kraven klarades!

Det gäller således att köra utan rattrörelser i en jämn miljö-då funkar det!

#28 - - Jan Hagberg:

@ Göran # 13.
Tänk att det finns någon av kvinna född som ännu tror på sagorna om bilSAABs förluster, någon som inte förstår att skattemässigt redovisade förluster i ett dotterbolag till GM inte säger ett ord om dotterns reella ekonomiska förmåga.

Det gjordes på den förra regeringens uppdrag en utredning om SAABs förutsättningar att stå på egna ben, om hur redovisningen skötts av GM. Man kom fram till att de eviga förlusterna handlade om bokföringsteknik. Mycket var det som var märkligt. SAAB i Trollhättan fick ta hela kostnaden för tillverkning av en bil, men när den såldes i USA stannade vinsten där. Innebörden av det är lätt att förstå med tanke på att exportvolymen till USA var betydande. Vidare, SAAB fick betala dubbelt så mycket som Opel för samma motor! Räcker exemplen för att förstå?

Om GM – och Chrysler – hade gått genom ett normalt konkursförfarande och inte förstatligats hade delarna blivit marknadsvärderade – och företagen sannolikt styckade. Då hade också dotterbolaget SAAB blivit fritt tillgängligt. Vi vet att det fanns ett stort intresse för annat övertagande av SAABs verksamhet, men det förstatligade GM satte sig på tvären när det brände till.

Washington är alltid lika berett att näpsa omvärlden med vad som ska gälla; när dess egna intressen står på spel sätter det sig över alla de regler som predikas för andra. Det var inte i USAs intresse att SAABs bilkunnande kom i utanförstående händer. Noterbart är också hur de ”svenska” medierna, dvs. massmedierna, hjälpte till att svärta ned tänkbara SAAB-intressenter.

”Avgasfusket” är en annan gren på samma träd – och så man kan himla med ögonen där på andra sidan om Atlanten.

Visst är USAs kompetens imponerande. Det kan jonglera runt med EU:s största land Tyskland och företag av VWs storlek hur som helst. Och den europeiska makteliten lägger sig ned direkt och krälar runt i sitt stoff. Undra på att Europa ser ut som det gör idag.

#29 - - Göran:

Toppen på isberget i detta fall är den oproportionellt stora reaktionen på det hela. Kostnaden för en vanlig bilist är runt 200 kr per år på att biltillverkarna har uppgivit lite skönsiffror. Denna kostnad kanske äts upp av mindre CO2-skatt på bilen.

Bilägare skriker på hämnd på VW. Siffror runt 600 miljarder talas det om i böter. Vem betalar det? Tror ni VW gör eller dess direktörer eller ägare? Nej, bilköparna får betala det plus att säkert några tusen personer på VW lär bli av med jobbet. Siffrorna får skruvas upp och skatten blir högre på bilen.Det hela är som att skjuta sig själv i foten.

Bättre att tänka så här: 1) Var medveten om att siffrorna inte stämmer. 2) Var glad att biltillverkarna lurar myndigheterna så att det blir lägre skatt på bilen.

#30 - - Inge:

Nu kan man läsa att VW chefen, Winterkorn eller vad han hette, har styrt med järnhand. Jag kan tänka mig att han krävt av motorutvecklarna att de skulle ta fram en motor med rätt utsläppsvärden och när de insåg att de inte kunde det var de tvungna att fuska för att få tyst på gubben. Och de gröna partierna ligger bakom de hårda kraven som egentligen, troligen är orealistiska. Och eftersom klimathotet egentligen bygger på teoretiska modeller och inte verkligheten så blir alltihop orimligt och bygger på en drömvärld för vissa.

Svar: Nu tyder allt på att BMW gjort likadant! Mercedes? Opel?
Lars Bern

#31 - - En annan:

om tysklands guldreserv....lagrad in usa

#32 - - Thore Andersson:

Bilfabrikant som slirat på sanningen -Då tar det hus i helvete. Omedelbara avgångskrav av VD.
Tänk om samma kunde gälla politiker?!

#33 - - Mattias:

Att något inte står rått till i miljöfrågan kan tom jag begripa som ej speciellt insatt. Men nu ska man jaga stora biltillverkare för dom inte skött sina miljöåtaganden. Och självklart pratar vi enorma pengar här och min fundering är vart går dessa pengar sen när bilföretagen förlorat?

#34 - - 1298:

Men cigaretter, Coca cola, mängder med socker i maten, utfodra med antibiotika så resistens skapas, bränna skogar och skjuta sällsynta djur - går bra att sälja. Detta är nog också farligare för hälsan, än vad etiketten visar.

#35 - - Gunnar Lkpg:

Min bil är utvecklad för att lura den Amerikanska körcykeln och inte den Europeiska. Den skall dra typ 15 L/100km men drar ca 11. Men i politkernas klokhet får jag betala 400 kr/måndad i skatt baserat på testet, fast jag cyklar till jobbet! Ta bort bilskatten eller låt alla betala samma så får man betala efter hur mycket soppa man bränner i verkligheten genom bensinskatten!

#36 - - Assar:

Det är väl självklart att en biltillverkare vid ett test försöker nå ett så fördelaktigt resultat som möjligt. Vid uppmätning av till exempel bränsleförbrukning krävs ju en miljö där så många påverkande parametrar som möjligt är eliminerade/kontrollerade. Man redovisar en minsta förbrukning som bilmodellen presterade vid testtillfället. Att sen tro att man kan stoppa in faster Greta, 165 kg, och farbror Adolf, 230 kg, samt hänga på ett släp, köra endast i uppförsbacke i motvind med all elektrisk utrustning påslagen, och tro att förbrukningssiffrorna ska gälla även vid detta tillfälle är galenskap.

Upp