SvD:s falska marknadsföring
Det senaste utomordentligt pinsamma exemplet för denna tidning som seglar under den falska marknadsföringen ”kvalitetstidning”, är en artikel där man avbildar ett s.k. ”ensamkommande flyktingbarn” (bilden har efter avslöjandet beskurits). ”Barnet” uppges av SvD:s journalist vara 17 år. En enkel sökning på nätet, som är självklar för varje professionell journalist, ger vid handen att personen själv uppger att han är dubbelt så gammal, alltså 34 år. Att SvD inte längre besvärar sig med att göra ens den mest trivialt enkla kontrollen av sina uppgifter, visar att tidningens journalistik inte är värd namnet. Detta är tyvärr inget undantag, denna typ av undermåliga och falska påståenden upprepas dagligen i tidningen.
Man kan inte tolka SvD:s agerande på annat sätt än att man antingen är totalt journalistiskt inkompetent eller att man bedriver medveten politiskt motiverad desinformation. Det är bara att välja vilket ni tror mest på. Vilket man än väljer, så visar det att tidningens marknadsföring som ”kvalitetstidning” är FALSK!
Ni som betalar pengar för den här tidningen kanske skulle kräva era pengar tillbaka med hänvisning till den falska marknadsföringen.
Det var länge sedan jag slutade att använda mina surt förvärvade pengar till att betala för MSMs tendensiösa journalistik. Svårare är det att "rösta med fötterna" när det gäller SVT, tyvärr. Hur skall man bära sig åt när det gäller SVT?, kreativa förslag någon?