SD - den nya folkrörelsen

 

Den politiska adeln – den nya yrkesklass av människor som livnär sig helt på politik som jag beskrivit tidigare – är skakad av ständigt stigande opinionssiffror för Sverigedemokraterna (SD). Med stöd från i storleksordningen var fjärde väljare har SD vuxit till en ny politisk folkrörelse som på allvar hotar den etablerade ordningen. Detta trots att man är systematiskt motarbetad i Public Service och i övriga av etablissemangets media.

Ända sedan SD oväntat kom in i Riksdagen vid valet 2010, har övriga partier sekonderade av sina stödtrupper inom media prövat den ena strategin efter den andra för att stoppa den nya folkrörelsen. Allt har misslyckats, snarare har man fått SD:s tillväxt att accelerera. Nu kommer t.o.m. rapporter om att det f.d. folkrörelsepartiet S har tappat majoriteten av sina s.k. arbetarväljares sympatier till SD, varför LO på allvar börjar blanda sig i debatten om hur den nya rörelsen skall kunna stoppas. SD hotar sossemakten i LO på ett sätt som inte ens kommunisterna någonsin klarat av.

Jag tror att grundförklaringen till att de sju yrkespolitikerpartierna valt en så felaktig strategi är att man släppt kontakten med vanligt folk. Politikerklassen lever i sin egen bubbla där man har starkare gemensamma intressen med varandra över partigränserna än man har med sina väljare. Yrkespolitikernas hat mot SD har egentligen lite att göra med partiets politik och rötter som man hävdar. Hatet beror i första hand på att SD är på väg att kapa åt sig en högst ansenlig del av deras lukrativa födkrok. Det är en kamp om marknadsandelar och feta livslånga politiska arvoden. Fredrik Reinfeldts ursinniga hat berodde på att SD satte krokben för hans omättliga maktambitioner. Han gick så långt att han t.o.m. hämnades på väljarna genom sin huvudlösa migrationsuppgörelse med det ytterst extrema Mp.

Jag har i min opinionsbildning sedan 2010 försökt påverka mina vänner bland yrkespolitikerna för att få dem att välja en annan strategi än den man har valt. Kort och gott att man borde börja lyssna på vad folket tycker och känner. Att bara försöka imponera på en vänsterextrem journalistkår och på sina övriga politikerkollegor har bevisligen varit fel väg att gå. Jag har talat för döva öron och har t.o.m. förlorat en och annan politikervän på kuppen. Idag vet vi att jag haft rätt.

En huvudlinje i yrkespolitikernas och vänsterjournalismens kampanj mot SD har varit vissa av partimedlemmarnas rötter i den s.k. nysvenska rörelsen på yttersta högerkanten. Bevisligen bryr sig ganska få väljare om den kopplingen längre. Argumentet är verkningslöst. Detta borde inte förvåna eftersom ett flertal av yrkespartierna har likna besvärande bakgrunder.

Värst är givetvis V som har mycket starka rötter i kommunismen som är världshistoriens utan jämförelse blodigaste ideologi. Till yttermera visso har bevisligen många av deras politiker betydligt svårare att ta avstånd från sin bakgrund än vad Åkesson och Co har. Att V överlever trots sin vidriga historia beror givetvis på en journalistkår som inom t.ex. Public Service till 70% när vänsterextrema åsikter. Även S har högst komprometterande rötter i rashygieniska tankar liknande de som drevs av högerextremister på 30-talet. Och miljörörelsens och Mp:s tydliga historiska band till liknande strömningar har jag skrivit om tidigare. Det går att peka på ytterligare kopplingar mellan gamla nattståndna idéer och dagens yrkespartier, men jag nöjer mig med dessa exempel.

Det är en gåta att inte allianspartiernas ledningar tycks fatta att DÖ kommit att uppfattas som ett oerhört svek bland deras väljare. Här har alliansväljarna trott sig rösta på en borglig politik och så går man villkorslöst och gör upp med en vänsterminoritet om en ren vänsterpolitik. Det var inte det mandat man hade från väljarna. Orsaken är att alliansens yrkespolitiker är mer angelägna om sina politiska köttgrytor än om väljarnas intressen. Det gäller att till varje pris hindra att SD får ett inflytande, vilket politikerna har ett ganska svagt stöd för från sina väljare. En betydande majoritet av alliansväljarna skulle säkert föredragit ett samarbete med SD. Nu diskuteras en stor koalition S+M för att klara migrationspolitiken. En sådan lösning skulle kanske tillfälligt hjälpa, men efter nästa val torde inte S+M komma upp i majoritet i Riksdagen längre, så då faller den.

SD:s framfart i opinionen som den nya folkrörelsen kommer att fortsätta och om inte yrkespolitikerna ändrar sin strategi kommer partiet garanterat att komma ut som Riksdagens största parti i valet 2018 om det blir av vill säga? Med DÖ i färskt minne kan jag inte låta bli att misstänka att den politiska adeln kan frestas att köra över väljarna en gång till – och då dör definitivt den svenska demokratin. Idag har alliansen bara en möjlighet att stoppa det fortsatta blodflödet till SD och det är att bryta DÖ. Att fördjupa det samarbetet kommer bara att accelerera nuvarande trend.

Demokrati | Decemberöverenskommelsen, LO, Public Service, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna | |
#1 - - Errbe:

Journalisterna har inte insett att framgångarna för SD inte bara beror på misstroende mot de andra partierna utan framför allt på ett misstroende mot media. Journalisterna är förvånade över att folk som slåss med järnrör kan få förtroende, men har inte insett att väljarna insett att media systematiskt beljuger partiet.

Den psykiska och fysiska mobbning som SD:s företrädare utsätts för har väljarna förstått. Men som de mobbare journalisterna är, har de förlorat förmågan att se bjälken i det egna ögat.

Journalisterna gör effekten än värre genom att fråga sig hur hela kommuner på landsorten kan ha så många rasister, så att SD blivit största parti där. Hela befolkningen känner sig orättvist behandlade.

Det är enkelt. Där talar man med grannarna mycket oftare än i stan. När några aktade medborgare där insett medias förljugenhet, sprids den förståelsen som ringar på vattnet.

Således: Ju mer media skräms med SD, desto fler väljare inser att media beljuger partiet. Och väljarna är realistiska, så de vet att fiffel och båg förekommer inom alla partier. Uthängning av SD:s företrädare har ingen verkan längre.

#2 - - Christer Löfström:

Hur går snacket i Svenskt Näringsliv?

http://www.svd.se/rosta-for-ett-oppet-europa-den-25-maj

#3 - - Lars Cornell:

Att bryta DÖ utan att samarbeta med SD och/eller nyval går nog inte.

#4 - - Samuel af Ugglas:

Löfvens December Övernskommelse är inget annat än en "regelrätt" nationalsocialistisk statskupp, punkt slut!
Övriga jämförelser kann man bara hoppas på att läsarna är kapabla att göra själva. Den svagaste länken i det svenska politiska "livet" är för tillfället moderaterna som verkligen förorsakat Sverige den största skadan i sin undfallenhet mot aggressiva socialister/kommunister, genom långliga tider.
Lars Berns analys är ju mycket lättbegriplig, tack för det!

#5 - - Bim:

Du har helt rätt, Lars Bern.
DÖ kan inte fortsätta sitt rävspel utan att SD växer dem över öronen.
Jag skrev till Jan Bjöklund Folkpartiet, att varje gång ni kallar SD ledarna för nazister så får SD nya väljare.
Lyft rätt frågor som Nyamko Sabuni sa i Min Sanning, Det finns inga smithål för de etablerade partierna att undvika en uppretad väljarkår. Sätter man demokratin ur spel nblir väljarnas dom hård.

#6 - - Wikur:

Svensk politik har målat in sig i ett hörn.
Alla partierna har bestämt att politiken skall se ut på ett sätt.
Är ni inte med oss så är ni emot oss.
Fler har vaknat och insett att vi inte klarar av det.
Det var ett fint och vällovligt försök.
Nu kraschar modellen.
Skall man då sänka volymerna eller köra på och låtsas som om allt är perfekt?
Ta ansvar fega riksdagsmän/hen.
Om ni inte gör det så kommer Sverige sakta förvandlas till en stat likt Jemen.
Är det de ni vill?

#7 - - Sivert Lindqvist:

Problemet är det svenska valsystemet. Att vi väljer ett parti snarare än våra politiker. Av den enkla anledningen så är politikerna solidariska med partiet snarare än med sina väljare.

Inför ett system enligt Finland. Där väljer man en politiker snarare än ett parti. Då förändras solidariteten till att vara med sina väljare och inte med partiet.

Samtidigt kan man förändra valsedeln enligt den kritik som EU förelagt oss. En sedel för alla partier. Vilket är vanligt i de flesta länder. Då slipper vi vänstern odemokratiska kastande av valsedlar de inte gillar.

Till slut är det skönt att svenska folket verkar ha vaknat och förstått vad som håller på att hända. Tiggarna tror jag var det som fick brädan att tippa över ordentligt.

#8 - - Argus:

Väl sammanfattat och helt i överensstämmelse med mina åsikter och slutsatser.

När väl den initiala chocken lagt sig så borde något av partierna i sjuenigheten vakna och gira till kontrakurs av ren självbevarelsedrift. I annat fall är de förlorade. Kommer att bli en spännande höst.

#9 - - Sivert Lindqvist:

@Errbe, du är precis som de skribenter som Lars hävdar inte skriver sanningen.

De slogs aldrig med några rör (för övrigt aluminiumrör) utan de plockades upp för att försvara sig. De lades dock tillbaka omgående, då polisen gripit den som de trodde skulle angripa dem. Titta gärna på den oklippta versionen och konstatera fakta.

Sanningen segrar till slut.

#10 - - Karin:

Tack för en utmärkt belysning av hur illa det står till i Sverige! Jag hoppas att Du även i fortsättningen kommer att belysa hur diktaturen närmar sig i Sverige. Det är viktigt att fler svenskar förstår vad som håller på att hända.
Löfven och alla andra i den politiska adeln som använder fascister och nazister om SD gör inte detta i första hand för att skrämma väljare, utan för att kunna förbjuda partiet.
Denna vecka har vi fått två exempel på hur verkligt mörka krafter flyttar fram sina positioner.
Torbjörn Sjöström, VD för opinionsföretaget Novus, skrev på SVT Opinion att undersökningar som ger starkt stöd för SD "är en fara för demokratin."
Pressombudsmannen Ola Sigvardsson (sic!) ifrågasatte att nättidningar som Avpixlat och Fria Tider skulle få rätt att finnas. Ett högst anmärkningsvärt uttalande från en pressombudsman i ett land som fortfarande kallar sig en demokrati.
Om och hur ett val kommer att se ut 2018 kan vi bara spekulera i, men prognosen är mycket dålig för att det kommer att bli ett demokratiskt val.

#11 - - Folke Lidén:

Löfven inledde sitt installationstal med - Sverige befinner sig i ett allvarligt läge. Detta är ett historiskt understatement. Det verkar som om de flesta journalister och politikerna i 7-klöverna inte begripit någonting. Vi har en massinvandring, brottslighet, bostadsbrist, arbetslöshet, tiggare och en pågående försämring av sjukvården. Politikerförakt och bristande tilltro till myndigheter ökar hela tiden. Pressombudsmannen indikerar inskränkningar i tryckfriheten. Den parlamentariska demokratin har tagit ett sjumilakliv i fel riktning i och med DÖ. Ingen tycks begripa att landet är djupt splittrat. Ingen märker att vi befinner oss i ett förstadium till inbördeskrig. Sådana uppstår nämligen när maktfullkomliga politiker glömt sina demokratiska åligganden. Vad gör då politikerna? Man diskuterar hur man ska stoppa SD!!?? Hur?
"Mer pengar till kommunerna" och samarbete mellan S och M.
När SD vinner nästa val, ja då har vi inbördeskrig på riktigt.

Svar: Om man släpper fram ett nästa val vill säga?
Lars Bern

#12 - - Errbe:

# 9 Sivert Lindqvist

Du har helt rätt, "järnrören" togs upp självförsvar. Jag förutsatte att läsarna på denna blogg kände till de detaljer du refererar.

Några har också förstått att Errbe står för "Realistisk Betraktare". Som inte är lättlurad av media.

#13 - - Magnus:

Migrationsfrågan har uppenbara likheter med kärnkraftsfrågan, för i båda dessa synnerligen viktiga samhällsfrågor har Socialdemokraterna och Moderaterna låtit sig tagas som gisslan av mer extrema partier inom respektive block. Socialdemokraterna har kapitulerat för att hålla sig vän med "antirasisterna" inom tokvänstern och Moderaterna för att inte så split inom den borgerliga förbrödringen, och där Folkpartiets naivliberala migrationspolitik upphöjts till allmän lag. Därtill har det även varit en motivationsfaktor att inte söka konflikt med den extremistiska journalistkåren. Det har varit lugnast så. Politiker talar gärna om ansvar, men skyr ansvaret som pesten. SD:s riksdagsinträde har gjort det möjligt att just utkräva ansvar för den havererade migrationspolitiken. Och vem tusan skulle vilja ta ansvar för den?

#14 - - Göran:

Errbe! Använd beteckningen "metallrör" så slipper du framstå som lögnare bland de som blir upprörda över om det var ett järnrör eller aluminiumrör.

För övrigt undrar jag om man blir mindre död om man blir dödad av ett aluminiumrör än med ett järnrör. Inte sagt att någon planerade döda någon, utan bara att händelse faktiskt inte blir annorlundare om det var ett aluminiumrör än ett järnrör.

För övrigt anser jag denna händelse av dåligt omdöme är överspelad. Det går lika bra att nämna andra partimedlemars omdömeslösa övertramp. De går säkert flera sådana per parti för varje dålig handling i SD. Jag tror säkert många känner till det. Så varje gång denna metallrörsskandal nämns får säkert SD någon väljare till.

#15 - - Anonym:

Magnus # 13
Löfven är dock en lurig typ när han säger:

Jag tar väljarnas (dunk) ansvar på allra största (dunk) allvar. SD är ett rasistiskt, (dunk) parti.... (Fasen! Det e ju halva LO också då)...Men inte deras väljare.
Phu!!! där fick jag till det....
Jag är inte så dum som Statsminister ändå.

#16 - - Björn i Bromma:

Om den gängse politiken fortsätter i samma spår så kan SD sitta bekvämt tillbakalutat och låta verkligheten göra hela jobbet till att bli avgjort största parti.

#17 - - Bim:

Post # 15 var min. Försökte inte smita, glömde bara.

#18 - - Tobbe:

Mycket snack och lite verkstad. Kan det vara så enkelt som att svensken i gemen inte vill ha fler invandrare för tillfället?
Att landet Sverige skall ta en time-out (som tillämpas i många andra sammanhang) för att ta hand om dem som redan kommit hit?
Enligt min mening skall du inte klassas som rasist om du tycker det.

#19 - - Gunnar Berglund:

Det är så illa detta med att försöka stoppa Sveriges största parti att man faktiskt undrar om de inte är lite begåvningshandikappade.

#20 - - Bengt:

Det är märkligt att dom övriga partierna fortfarande envisas med rasist kortet mot SD när varken Bondeförbundet (C) Högern eller S kan skryta med att ha rent mjöl i påsen.Men om nu S och M skall samarbeta för att stänga ute SD är i alla fall M totalt rökta. Och ang. den hemska flykting katastrofen så är detta ett problem för EU,dom måste dela upp flyktingarna mellan länderna efter befolkningens storlek annars kan dom lägga ner det projektet, detta startades ju en gång för att förhindra krig.Men våra politiker därnere är ju samma jönsar som i riksdagen, Wikström, Federley, Björk och Ulvskog har väl bara fart när dom åker till banken.Vi svenskar får ju betala EU avgiften två gånger för direkt till EU och sen via kommunal skatten till alla EU emigranter som våra politiker inte heller kan hantera Om vi nu har demografiska problem med en åldrad befolkning varför har inte Danmark, Norge, Finland, Polen och för övrigt hela Baltikum upptäckt detta, detta skall ju var mycket lönsamt. Vill vi ha duktigt utbildat folk så finns det mycket arbetslöshet i EU. Nä vi skall spela Florence Nightingale och ta emot mängder av analfabeter som varken kan läsa eller skriva på sitt eget modersmål. Enligt Magdalena Andersson är detta inte en kostnad utan en investering för framtiden

#21 - - svitjod2000:

Decemberöverenskommelsen luktar gammaldags kommunism lång väg som syftar till att stänga av den demokratiska dynamiken. Det har fått SD att växa rejält. Sedan vidmakthåller man en politik som går stick i stäv med folkviljan vilket också får SD att växa. Man fortsätter i samma spår trots att problemen tornar upp sig överallt i varje kommun.

Ökad våldsbrottslighet är väl det tydligaste exemplet på det pågående haveriet i migrationspolitiken. Det får även allvarliga konsekvenser för skolan, vården, bostadsförsörjningen och inte minst bristen på lågkvalificerade arbeten. Konsekvenserna ser vi och märker av, därför växer SD.

Regeringen behöver lägga om rodret och inta samma kurs som regeringen Ingvar Carlsson hade 1989 med Luciabeslutet + andra åtgärder för att minimera skadeverkningarna av snart tio år med massinvandring.

#22 - - Mattias:

För att alliansen ska bryta DÖ krävs en ide vilket inte lär finnas. Om något parti inom alliansen har ett ambitiöst motiv se förändring i tex opinionsmätningar finns ett tänkbart scenario. M och KD måste ändra inställning i den tabulagda invandringsfrågan (volymer). C och FP är ej aktuella, i denna fråga som lär stå överst nu, och kan redan ansluta sig till vänsterfalangen. M och KD har sin chans här att ingå samarbete med SD och röster lär de få. Två nya block har skapats S, MP, V, C och FP på vänsterhalvan och högerut ses M, SD och KD. Vilket block som får flest röster tar jag för givet. Om nu denna fråga är högst prioriterad av den vanliga medborgaren vill säga.

#23 - - Christer Löfström:

På samma sätt som det blundats för Svenskt Näringslivs agerande i klimatfrågan, blundas för hur Svenskt Näringsliv agerar i frågan om migration.
Ni kan tjata vänsterhot tills ni tappar andan, men inget i Sverige sker utan Wallenbergs tysta medgivande.

#24 - - Lars Myren:

SD kommer vid nästa val 2018 ? att bli största parti som NVA vid valet i maj 2014 i Belgien ( 30-35 %) och bli ledande parti i regeringen tillsammans med M och Fp troligen. NVA regerar nu Belgien samman med Liberalerna och Kristdemokraterna.
Reaktionen i Sverige nu mot Mp i regeringsställning är också den samma som i Belgien då Ecolo regerade samman med socialisterna. Ecolo tappade från 14 mandat till 4 vid valet 2014. Situationen i Sverige är skrämmande odemokratisk, vad händer då ?. Demonstrationer på gatorna av "vanligt folk" som mot Löntagarfonderna under ledning av Curt Nicolin ?

#25 - - tomas:

Politikerna ångrar nog idag att dom inte förbjöd internet för privat bruk.. Internet betyder direktdemokrati och det hatar dom etablerade politkerna... I Kina har man fortfarande kontrollen...

#26 - - tomas:

Det hette ju Personal Computer och var tänkt för personligt bruk. Sedan var alla ute på webben plötsligt.

#27 - - Jan Ivarson:

Massiv väljarflykt är bra för kreativiteten att finns lösningar som innebär att partierna går från att skola väljarna till lyssna på dem.

#28 - - Claes H:

Ni vet att man sedan 1976 och framåt tagit bort en fjärdedel (25%) av ba... eh, av livmoder-innehållen?
- Detta sedan The Pill kommit, 1964, och sex blivit livets mening.
- Abortsiffran, 2,6% 1960, blev 12,7% 1970 och 23,8% 1975.
- Nettoreproduktionstalet ska vara 1,0 för konstant befolkning – c:a 2,1 barn per kvinna, justerat för åldersfördelnng osv. 1968 gick NRT under 1, och har i princip förblivit under. (1990-91-92 dock en hårsmån över.) [Finns ingen sammanställning. Gå upp på SCB och läs Statistisk Årsbok.]
- Klart att man måste göra något mot detta!
- Så 1984 öppnade Olof Palme för "flyktinginvandringen"...
- Och där är vi nu...

#29 - - Mats:

SD VERKLIGA RÖTTER – FRAMSTEGSPARTIET OCH SVERIGEPARTIET
1964 bildades Medborgerlig Samling (MbS) som ett försök att ena Högerpartiet (nu Moderaterna), Folkpartiet och Centerpartiet till en ”allians” i Skåne. MbS fick tre riksdagsledamöter: Bertil Rubin (C), Sten Sjöholm (Fp) och Carl Göran Regnell (H).

1965 namnändrades MbS till Samling för Framsteg, som 1968 blev Framstegspartiet (FRP) med Bertil Rubin (ex- C) som partiledare.

Framstegspartiet splittrades 1985 varvid stockholmsavdelningen ur FRP under ledning av Stefan Herrmann bildade 16 november 1986 Sverigepartiet (SvP). Resterande delar av FRP samlades under Tony Wiklander (ex-S) i Åstorp och uppgick omsider 2001 i SD.

Sverigepartiet leddes av Stefan Herrman med Sven Davidsson som vice ordförande. Partiet hade endast ett större möte, nämligen 6 juni 1987 i Medborgarhuset i Stockholm. Vid ett stormigt möte uteslöts bl a Stefan Herrman den 27 oktober 1987, varvid partiet började förfalla.

Sverigepartiet upplöstes 1988 varvid flera medlemmar övergick till nybildade Sverigedemokraterna (SD).

https://sbojerud.wordpress.com/

#30 - - Mats:

Aluminiumrören togs upp och lades ned dvs de kom inte till någon användning. Det järnrör som användes i Ljungsbro fick fruktansvärda konsekvenser men det glömde media bort snabbt.

#31 - - lensof:

Det jag uppskattar mest med denna blogg är inte bara intelligenta inlägg utan även diskussionerna efteråt. Det är få ställen i svensk media där människor framför olika OCH eftertänksamma åsikter. Det ger hjärnan stimulans samtidigt som man det hjälper en att reflektera över vad som sker i vårt land.
Tack för detta Lars.

#32 - - Christer Löfström:

Carola Lemne är VD på org Svenskt Näringsliv och sitter i Wallenberg/Investors styrelse.
29/6 2015 var hon på Gottland och träffade företagare. Hon sa då.

"– Sverige har en helt annan situation än våra grannländer i Norden i det att vår arbetskraft växer i storlek. Det ska vi vara glada för. Och just integrationen är en av de frågor vi driver där jag känner att vi verkligen har företagen med oss."

Varför kan hon argumentera för ökad migration till Sverige utan att ni (högern) reagerar?
Hade Åsa Romson sagt samma sak, hade ni (högern) skrikit högt.

#33 - - tipp:

Vi har idag ett system som liknar Italiens efter kriget, med flera partier som söker heliga och oheliga allianser för att kunna bli kvar vid makten, kosta vad det kosta vill för skattebetalarna. När SD blir tillräckligt stort som kommer utvecklingen att leda till något som liknar en weimarrepublik där våld blir ännu vanligare än nu. Då finns det en rad personer som Ola Sigvardsson, flera av dagens massmedietjänstemän och inte minst kultureliten som stiger fram och hjälper en stark man till makten, envåldsmakten.
När det gäller SD så är övriga partier rädda även för att SD har bättre politik än som man vågar tala om i medier. Förutom invandringen tänker jag på energi- och klimatpolitiken och att döma av välskrivna SD-insändare så finns det fler områden. Det är politik som gynnar nationen mer än persongrupper i in- och utland (FN, NGOer, främmande kulturföreningar och liknande)

#34 - - Ulf Claësson:


I "traditionella" diktaturer kväser alltid regimen det fria ordet. Journalister, författare, skriftställare trakasseras, spärras in, "försvinner".
I det demokratiska Sverige verkar det vara tvärtom: Journalister kväser det fria ordet.
En nära släkting och två nära vänner till mig sade - oberoende av varandra - före valet 2014: Vi skall rösta på SD för att ge mediaelten på tafsen.
Dessutom, det verkar som att Internet i Sverige har blivit som samizdat' i gamla Sovjetunionen.

#35 - - Mattias:

Min egen kommentar #22 skrev jag som vanligt i all hast bara för att måla upp ett scenario jag betraktar som tänkbart. Men efteranalys vad jag verkligen skrev är ju detta ett vinnande koncept enligt mig. Vi har SD som värnar den välfärd som finns kvar i nuläget, M som propagerar att man ska jobba och KD som värdesätter egna individens kunskap att bestämma sin egen tillvaro. Är inte detta den ultimata lösningen? Någon som har en annan ide?

#36 - - LO Landin:

Arbetslinjen är körd. De gamla jobben kommer inte tillbaka. Rensningen i Handelsbankssfären under året har visat att gamla sanningar inte längre håller. Det är inte bara inom politikersfären som verklighetsanpassningen måste ske. Den största samhällsomvandlingen någonsin pågår. Det är inte vara Industrivärden som har problem. Hela Industrisamhälleeran är snart slut. Ångmaskinen och elektriciteten gjorde människan ännu effektivare. Arten växte från 250 miljoner till 7,5 miljarder på 250 år. Och ändå behöver bara ett fåtal fixa mat för att nästan alla ska kunna leva ett drägligt liv. Det blir fler och fler av de 7,5 miljarderna som inser att några hundratusen översmarta har lyckats få de andra 7 miljarderna att tro att de är oumbärliga. Men kyrkogårdarna fylls med alltfler som trodde att de var det. Det randas en ny epok i människans historia. Det är nu bara en tidsfråga innan toppen inser att massan i botten har börjat förstå att de inte längre behövs. Den nya världsordningen kan bli riktigt bra när det inte längre är en Gustav Vasa, en Karl XI eller en Gustav III som sköter reduktionen, utan när alla är kunnig nog att sköta landet själva. Kloka ledare inser att snedfördelningen av resurserna är ineffektiv och att det är dags att släppa loss hela den mänskliga kreativiteten. Och vi kan börja i Sverige där vi i en av världens mest sekulariserade länder med en välutbildad befolkning har unika förutsättningar. Vi har i Sverige tidigare visat att det går att genomföra samhällsförändringar oblodigt. Lägg undan järnrören och släpp loss hjärnrören istället. Låt oss använda våra nätverk och genomföra det nytänkande som krävs. Blogga är bra men göra något är bättre. Låt oss höras om detta.

#37 - - Gunnar Peterson:

Föräldrar som tillhör SD anmälde att de ville låta döpa sitt nyfödda barn i Svenska kyrkan, som de tillhör. Den kvinnliga prästen läste i smyg en särskild bön över barnet, som hade drabbats av det förfärliga ödet att få sådana föräldrar. Bristande kultur och bildning, kanhända. En högt ansedd baptistpastor initierade ett upprop bland företrädare för frikyrkliga samfund där man tog avstånd från SD och underkände de människors kristna tro som sympatiserar med SD. Också Frälsningsarmén ställde sig bakom uppropet och pastorn i fråga har disputerat.

#38 - - Göran Fredriksson:

Om politikerklassen har en radikalt annan uppfattning än väljarkåren återstår för väljarkollektivet att försöka minska politikernas makt och öka väljarnas. Är föraktet för politikerklassen tillräckligt stort kan ett tillfälligt parti med denna enda fråga samla väljare över blockgränsen och få majoritet i riksdagen. Om man förbinder sig att avgå så snart de förändringar som man gått till val på har beslutats.

Politikerklassen skall inte kunna förhandla inom sig att köra över väljarna eller att godtyckligt bryta vallöften, de skall inte heller kunna besluta om sina egna förmåner och om bidrag till partierna.

Större delen av journalistkåren, med public service som drivande i kraft att vi med tvång finansierar dess verksamhet, har utformat en överideologi som partierna tvingas hålla sig till för att inte bli straffade av journalistkåren. Public service måste därför konkurrensutsättas och SvT och SR demonteras. Om vill att våra efterkommande skall leva i en liberal demokrati.

#39 - - Lennart Bengtsson:

Några tankar och förslag till den gamla statsbärande partiet





1. Bedriv realpolitik och inte visionspolitik

2. Se till att S får en ny kompetent ledning som tidigare var fallet

3. Avsluta snarast samarbetet med MP

4. Prioritera landets centrala frågor: a) Integration och invandring, b) Energiförsörjning, c) Försvar, d)Utbildning

5. Ersätt DÖ med en tillfällig allians med M ( som i Tyskland) eller ordna snarast med nyval.



Görs inget av detta kommer SD sannolikt att ta över den roll som S haft i Sverige under mycket lång tid. Detta sker nu i rask takt. På lång sikt kan detta komma att fungera men är knappast den optimala lösningen för landet för de närmaste åren. Idag har folket fått nog av dagens politiker. De har övergivit sitt eget folk och finns endast för sig själva och en radikaliserad överhet och självutnämnd storstadselit. Kanske är det redan för sent?

#40 - - tomas:

Vi har fått en folkvandring från tredje världen till EU. Över en miljon i år. Sverige tar emot tre gånger så många flyktingar per capita som Tyskland. Vi kommer att påverkas allt mer... Varför tar inte rika Saudiarabien och gulfstaterna emot några flyktingar. Finns det ingen solidaritet i arabvärlden?

#41 - - Greger:

Makten kommer i en krissituation göra allt för att skydda sig själv och vi ska inte bli förvånade om man i demokratins namn olagligförklarar partier eller ställer in val för att klamra sig fast. Man måste komma ihåg att dagens socialistregering och alliansen egentligen är två sidor av samma mynt. De är överens om det mesta men träter för syns skull om pappamånader och procentsatser i Aktuellt för att ge oss väljare en illusion om att vi har valmöjligheter.

#42 - - Magne:

Jag kan bara konstatera att massinvandringskritiska röster borde inte ge 7-klövern ett uns av förtroende innan massinvandringen upphör. Om E. B. Thor håller tal att jihadister ska dömas för landsförräderi - strunta i henne - eftersom hon förespråkar fortfarande att vi ska ta in dem i landet, samt fortsätta med den pejorativa massinvandringen. Att S. Löfven talar om otrygghet och våld där han säger: "Jag ser er, ni är oroliga, därför röstar ni på SD." Tro inte ett dugg på honom, han är ute efter din röst, sen fortsätter han med islamiseringen och massinvandringen. Att Moderaterna föreslår TUT i stället för PUT. Det är en floskelretorik, eftersom jag (som invandringskritiker) inte vill ta emot fler från dysfunktionella stater. Däri är grundproblemet.

#43 - - Ramona Fransson:

Hej Lars!

Tack för en ypperlig artikel som jag delade på Facebook i tre grupper, varav en är min egen.

Det jag inte begriper att inte väljarna av något ur Allianspartiet tycks ha förstått är att det är totalt meningslöst för Alliansen att ens skriva ihop en budget. Den har ingen som helst verkan oavsett vad de klottrar ner på ett papper. De kunde lika gärna lämna det tomt, eftersom Alliansen högtidligt lovat att alltid stötta Löfvens hopkok med hjälp av Mp och Vänstern. Det känns närmast som ett skämt att de ens intervjuas om sin budget eller har en flera lång timmars debatt. Bortkastad tid!

Ja, om ditt scenario blir verklighet, då har Jyllandsposten också fått rätt, när de nu i veckan förutspådde att Sverige kommer hamna i ett inbördeskrig.

#44 - - Davina:

Nordens vrede vaknar så sakteliga.

#45 - - Tomas:

"Den makten som finns i riksdagen, den har kidnappats av partieliterna. Och där sitter då partiledaren, omgiven av en liten, liten krets, som styr hela agendan; som styr allting, i kraft av de maktmedel som partierna utrustats med." Anne-Marie Pålsson, Knapptryckarkompaniet...
Aldrig har färre unga haft egen bostad
Andelen unga som saknar eget boende är högre än någonsin och har ökat med 18 procent på två år. Samtidigt har kostnaden för boendet ökat, visar Hyresgästföreningens rapport. Hem & Hyra 27/7 2015
Vårgårda bostäder diskriminerar svenskar
Efter ett samtal från en hyresgäst till Vårgårda bostäder har det framkommit att bostadskön bara gäller för svenska hyresgäster. De utländska hyresgästerna har nämligen förtur.
Alingsås Tidning, 16 juli, 2015
Boverket varnar för förvärrad bostadsbrist. Nästan en halv miljon bostäder behöver byggas fram till 2020.
Samtidigt som fattiga ungdomar och nya invandrare inte kan betala de priser som nyproducerade lägenheter kostar.
– Räknar vi på det demografiska behovet,
så behövs det grovt räknat 50 000 nya bostäder varje gång befolkningen ökar med 100 000 invånare, säger Bo Söderberg. Boverket 19 aug 2015

#46 - - Bengt:

Magne och Tomas.
Klockrena kommentarer. Lita inte på någon av våra politiker, tänk på era barn och barnbarn

#47 - - Mats Lingblad:

AKB motionerade 2001 for i stort sett fri invandring till Sverige (lank nedan). Sa atminstone i invandringsfragan sa verkar partiledaren vara konsekvent. Jag haller med att de flesta moderater inte vill ha en fri invandring, men da far man sta upp och saga ifran. Och valjarna ja de far skylla sig sjalva eftersom AKB har spelat med oppna kort.



http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-200102Sf333-Fri-invandri_GP02Sf333/?text=true

#48 - - Samuel:

När svenska folket återtar makten över Sveriges Riksdag tror jag den militanta vänstern alliera sig med islamisterna och vi riskerar drabbas av politiskt och religiöst våld av aldrig tidigare skådat slag. Kanske till och med inbördeskrig som danska Jyllandsposten nyligen varnade för.

I en tid av våldsamma krig och konflikter i vår omvärld, enorma flyktingströmmar, risk för monetär kollaps och WW3, sitter vi nu i ett dekadent land utan gränser och gränskontroll, utan försvar, enorma inre motsättningar och med den svagaste och mest inkompetenta och odugliga regeringen/opposition i hela vår långa historia.

Kan det verkligen vara ett sammanträffande och slump?



#49 - - Samuel:

När svenska folket återtar makten över Sveriges Riksdag tror jag den militanta vänstern alliera sig med islamisterna och vi riskerar drabbas av politiskt och religiöst våld av aldrig tidigare skådat slag. Kanske till och med inbördeskrig som danska Jyllandsposten nyligen varnade för.

I en tid av våldsamma krig och konflikter i vår omvärld, enorma flyktingströmmar, risk för monetär kollaps och WW3, sitter vi nu i ett dekadent land utan gränser och gränskontroll, utan försvar, enorma inre motsättningar och med den svagaste och mest inkompetenta och odugliga regeringen/opposition i hela vår långa historia.

Kan det verkligen vara ett sammanträffande och slump?



#50 - - Tomas:

Diametrala åsikter om elefanten i rummet.
http://www.svd.se/tala-med-stolthet-om-sveriges-insats
https://morklaggning.wordpress.com/2015/08/23/manen-ar-en-ost/#more-13431

#51 - - Tove:

#39 Lennart Bengtsson

Anledningen till att M och Alliansen gick med på DÖ var: 1) att isolera SD vilket har lyckats politiskt men inte opinionsmässigt, 2) att driva S vänsterut i famnen på V och MP. Att ta ansvar för landets väl och ve hamnar ganska långt ner på listan. Detta är mycket cyniskt.

Att M i detta läget skulle bli ett slags stödparti till S är nog helt uteslutet och skulle dessutom visa svart på vitt att SD är det enda oppositionspartiet. M och Alliansen har nu satsat allt på ett kort. De tror att de kommer att kunna driva väljarna från S genom att driva S vänsterut och de tror att väljarna kommer att fly SD eftersom SD är marginaliserat. Utfallet är snarare att borgerliga väljare flyr till SD. Vilken felräkning!

#52 - - Level42:

Jag tror att detta med invandringen är en agenda för att göra oss lika värderiga invadrarna, detta lobbar partitopparna för. Detta kommer på sikt att ge jackpot för dom med att överge nationen, då svenskarna har stora ekonomiska problem, typ som när baksmällan på lånefesten och invadrnarna passar på nu och äter upp den hjälpen vi betalar i skatt med socialtskydd? Hoppas jag har fel, men man vet aldrig vad som säjs bakom kulisserna.

#53 - - Cipo:

Tack för ännu en intressant postning, Lars Bern!

Du antyder att det kan gå så långt att politikerna kan försöka stoppa nästa val. För en som har ringa erfarenhet av sådana bananrepublikföreteelser inställer sig frågan hur militären och polisen skulle agera. Kan det till och med hända att de tvingar fram ett val?

#54 - - Ronny Gustavsson:

Samuel:

Det är inget sammanträffande då aristrokraternas plan tuffar på som planerat och om vi inte gör nått snart så går den i lås vilket kommer totalt krossa det Sverige vi har idag.

Eventuellt kan vi hoppas att Putin kommer hjälpa oss men det är osett med tanke på hur "Sveriges" media behandlat Putins regering under sista åren men hoppet är det näst sista som lämnar människan.

#55 - - Per Ahlin:

Jag, och många med mig, har förundrat sett hur etablissemanget agerat fullkomligt huvudlöst inför SD:s historiska framgångar i väljarkåren, och undrat hur dom tänker. Och jag anser Lars Bern slår huvuet precis på spiken. Makt och penningbegär har alltid varit, och kommer förmodligen alltid att vara, en stark drivfaktor för människosläktet (liksom sex), och politikerna verkar gå först i det ledet. Jag tror att våra yrkespolitiker, politikeradeln (eller politruker, som jag föredrar att kalla dem) inte alls drivs av ideologiska agendor, utan av skär egennytta. Det gäller att hålla sig framme vid grytorna, och vad kan då vara bättre än att själva bestämma vem som står främst.

Att de sedan i brist på kontakt och förståelse för "vanligt folk", d.v.s. väljarna, tappar fotfäste och kontakt med verkligheten, är med detta betraktelsesätt inte att förundra sig över. Vem skulle inte vilja vara en previlegierad adelsman (eller kvinna) om man fick betämma själv?

Det som fick mig att ändra mig och rösta på SD, och gå med i partiet, var dels insikten om politrukernas svek av skär egennytta och folkförakt, och - inte minst - attackerna mot yttrande- och åsiktsfriheterna; avgörande inslag i en demokrati. "Vi" har t.ex. fängslat en konstnär - hans konstnärliga kvaliteter har i sammanhanget inget med saken att göra - för "hets mot folkgrupp". Sådant kan man göra i Kina, av realpolitiska skäl, men inte i en gammal demokrati som Sverige. (Realpolitiska skäl för att Kina är inte ett homogent land; där talar man t.ex. i olika regioner inte ens samma språk, utan t.o.m. hatar varandra. Ett "demokratiskt" Kina idag skulle resultera i ett väsentligt blodigare inbördeskrig än i gamla Jugoslavien, när Tito föll. Så just där är det enligt min uppfattning bra att de numer marknadsinriktade kommunistrna styr.)

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli inbördeskrig i Sverige om SD t.o.m. fick egen majoritet. Visst skulle våldsvänstern och islamister inte tveka en sekund att ta till våld; det har vi ju redan sett. Och visst skulle de (fåtaliga) LO-trogna söka lamslå samhället med strejker etc. Men inbördeskrig. Näe.

Men det skulle förmodligen bli en ordentlig och välbehövlig upprensning i "adeln". Inte med giljotiner, utan med uteblivna ambassadörs- och Generaldirektörsposter. Och det vore välbehövligt.

#56 - - Anonym:

Ska Sverige Finnas?
http://magasinetneo.se/artiklar/ska-sverige-finnas/
*
"Så kunna vi i dag hälsa vår blågula fana icke blott i den befriande känslan av en överstånden fara utan jämväl i starkare medvetande om en levande svensk vilja och förmåga till nationell hävdelse,
till beslutsamt värn kring fosterlandet och dess dyrbara värden. Leve fosterlandet, leve Sverige! "
Per Albin Hansson. Tal på Svenska Flaggans Dag den 6 juni 1945.

#57 - - Anonym:

Kan vi lita på MSM? Stefan Sauk gör det inte...
http://rogerlindqvist.blogg.se/2015/july/stefan-sauk-erik-blix-p4-extra.html

#58 - - tomas:

Jag börjar blir rätt för min ålderdom när jag läser detta...
http://www.ohrlund.se/blogg/?p=2426

#59 - - Jan Ivarson:

Svar till #39 Lennert Bengtsson

Delar din uppfattning men vill sätta SANNINGSENLIGA MEDIA som punkt nr 1.
Då löser sig migrationspolitiken och troligen de övriga punkterna också.

#60 - - Hasse Eriksson :

Hej upptäckte denna blogg först idag. Vilken bra sida. Denna DÖ överenskommelse är precis samma sak som när Adolf Hitler förbjöd andra partier, kan inte det Svenska Folket vår Europeiska historia. Löven har precis som A Hitler grävt demokratins grav . Ivrigt påhejad av dom övriga partierna i dom fem gäng. Vi måste ställa dessa lands förrädare inför en Folkdomstol.

#61 - - Hansje:

Tack för en mycket läsvärt blogg Lars Bern!

Orkar inte läsa gammelmedias vänster eller PK propaganda. Nya fria media och blogg ger en mycket bättre bild av vad som händer i landet.

#62 - - Eva Zacrisson:

Idag berättar nyheterna att man avser ta nya krafttag mot näthatet.
Jag anar vad man avser. Troligen ett sätt att komma åt den förhatliga yttrandefriheten. Precis som i klassiska kommunistdiktaturer.

#63 - - Karin:

#53 Cipo
Polis och militär utbildas nu i den "rätta värdegrunden" och gender, så att de skulle komma att stödja folket känns inte sannolikt.

#55 Per Ahlin
Skönt att läsa människor som tror på framtiden, men de lamslående strejkerna blir nog mer omfattande än några fåtaliga LO-trogna.
Tänk på alla som har sin försörjning i den väldiga migrationen - alla
tjänstemän, advokater, "asylbaroner" mm.
Tänk inte minst på att universitet och högskolor bedriver en utbildning som förhindrar ett "sunt tänkande".

#64 - - pekke:

Hur förvillar man folk utan att ljuga ?
Man tala bara om halva sanningen !
Vilket Rapport gjorde i 19:30 nyheterna om branden i ett tiggarläger tidigt i dag.
4:26 i Rapports sändning berättar man om branden och avslutar med att polisen utreder det som " mordbrand ".
http://www.svtplay.se/video/3192179/rapport/rapport-rapport-785?start=auto

Vad man " glömde " bort var att polisen redan vid 14-tiden hade sagt: " – Vi har fortfarande tekniker på platsen, men sannolikt är det en olycka. Man har eldat i kamin i vagnarna, säger hon. "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21300070.ab

Ingen lögn av Rapport, men inte hela sanningen, så hur kommer folk tolka Rapports vinkel !?

#65 - - Dissidenten:

Intressant blogg med vettiga diskussioner i kommentarerna. Gillas

#66 - - Krister Nässén:

Vad gäller rashygieniska tankar var det, vad jag vet, en bred politisk enighet om detta.

"Det rådde länge en bred politiska enighet om behovet av rashygieniska åtgärder. Entusiasmen för att ”förbättra folkstammen” var, under större delen av 1900-talet, inte alls begränsad till den yttersta högerkanten, utan denna entusiasm var rikligt företrädd i alla de stora politiska riktningarna: bland konservativa, liberaler, socialdemokrater och bondeförbundare. År 1921 lades t.ex. en motion fram i riksdagen om inrättandet av ett statligt institut för rashygien. Motionen var undertecknad av representanter från alla partier, däribland högerledaren Arvid Lindman och socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting. En av de mest inflytelserika rashygienikerna, Nils von Hofsten (Medicinalstyrelsens expert i rashygien/arvshygien 1935-1953), var en övertygad liberal. Under andra världskriget var han rektor för Uppsala universitet, och stod rakryggat pall mot antisemitism och andra nazistinspirerade tendenser vid universitetet."

http://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-1/rashygienen-i-sverige/

#67 - - Martin:

Fråga till Lars Bern: Tror du verkligen att det finns en möjlighet att vi inte får rösta 2018. Jag ifrågasätter dig inte, jag skulle bara vilja att du utvecklade resonemanget.

Svar: Kan man inskränka det demokratiska inflytande i Riksdagen med DÖ så kan man säkert hitta en ursäkt för att hindra att SD blir största partiet i Riksdagen efter 2018. Den politiska adeln har ju idag en betryggande majoritet på 87% i Riksdagen och de som alla andra adelsklasser i historien vill inte förlora sin makt och sina privilegier.
Lars Bern

#68 - - Eva :

Pactum turpe

DÖ = decemberöverenskommelsen är en oblodig statskupp.

Om ... säger om SD skulle få majoritet 2018 kommer porten till Rosenbad att vara låst första vardagen efter valdagen och framgent för SD-politiker. När det kavlas ut på alternativmediah att SDInte kommer in, då först kommer den svenska befolkningen förstå att DÖ var en statskupp ... om inte alternativmedia redan har stängts ner.

Ett förvirrat försvar och en förvirrad poliskår kommer att lyda DÖ, trots att SD vunnit i valet.

Så länge SD inte är officiellt installerade styr DÖ ...

På det följer inskränkningar i yttrandefrihet (läs Pressombudsmannens åsikter PO) brottsbeläggelse av diverse obskyra brott. Riksdagen kan kriminalisera alla handlingar de anser vara brott (typ; alla som bör orange T-shirt får ett års fängelse) eftersom Sverige har lämnat skuldprincipen som det enda land i hela världen.

I de flesta av de andra västeuropeiska länderna är konstitutionen en kodifiering av folkviljan som bygger på ett nedärvt rättsmedvetande där den fria viljan och skuldprincipen är centrala begrepp.

Dock inte i Sverige ... här kan regering och riksdag köra över svenska folket som de vill.

Är jag lite för konspiratorisk om jag hintar att jag senast imorgon ligger på en psykiatrisk avdelning med en nål i armen och psykofarmika i en mugg bredvid sängen?

Nej, nej ... så fungerar det inte i Sverige ... eller gör det det kanske?!

Upp