Fenomenet Tesla

 

Är Elon Musk en frälsare eller en skojare? Den frågan måste man ställa sig idag. Han figurerar i nyhetsmedia över hela världen med lanseringen av en variant av sitt bilbatteri för hemmabruk som han kallat Powerwall. Det är tänkt att lagra el från solceller för att kunna ha tillgängligt när man behöver den. Hela den gröna rörelsen jublar och ser Musks lansering som ett avgörande paradigmskifte. Är det det?

Om man börjar med att titta på grundiden att kunna lagra el, så är den riktig och nödvändig för att göra intermittent elproduktion till ett seriöst energialternativ. För att den intermittenta elproduktionen skall kunna få en betydande roll i ett lands eller regions elenergiförsörjning måste man hitta ett effektivt sätt att mellanlagra stora mängder elenergi. Detta är en utvecklingsutmaning som forskare och utvecklingsavdelningar världen över jobbat intensivt med under lång tid. Den ekonomiska potentialen vid ett teknikgenombrott är enorm. Solen lyser ju inte och vinden blåser sällan när vi människor behöver el som på nätter och på vintern. Över polcirkeln lyser solen inte alls på vintern. Om man undantar länder nära Nordpolen som Sverige, så är Musks idé mycket intressant, men knappast ny.

En effektiv teknik för lagring av elenergi skulle inte bara göra sol- och vindkraft mer ekonomiskt intressant, den skulle även möjliggöra att köra konventionell fossilkraft och kärnkraft med betydligt högre effektivitet. Kraftverken skulle kunna producera kontinuerligt på sin optimala driftsnivå utan att behöva reglera driften med hänsyn till den alltid varierande belastningen på elnätet. Man skulle inte behöva bygga extra kraftverk för att klara effekttoppar, eftersom lagrad el skulle kunna ta topparna. Konsekvensen blir att den traditionella kraftproduktionen också skulle bli mycket mer konkurrenskraftig genom lägre kapitalkostnad. Den effekten kan innebära att sol- och vindkraft trots lagringsmöjligheten ändå inte kan hävda sig på marknaden.

Hur ser då ekonomin ut för Teslas lithium-ionbatteri?

Det är ingen tvekan om att Tesla lyckats utveckla tekniken så att kostnaden för detta batteri kommit ner rejält för användning i en bil. De eldrivna bilarna med acceptabel räckvidd är dock fortfarande mycket dyrare än konventionella bilar. Det är därför som Musk satsat på rena lyxbilar som vänder sig till de enda köpare som har råd. I min bekantskapskrets har jag en Teslaägare och han är miljardär.

I en artikel i tidskriften Forbes har man tittat på ekonomin runt Musks idé med sin Powerwall. Ser man till kostnaden för batteriet och hur många gånger det klarar att laddas, så landar batterikostnaden per kWh på ca. 1,25 kr. Till det skall läggas kostnaden för solceller och AC/DC omvandlare m.m. för att göra det möjligt att samla in elenergin. Den ligger i samma storleksordning 1,25 kr/kWh, alltså totalt 2,50 kr/kWh. Då har man inte räknat på någon skatt på elen. Med stor sannolikhet kommer politikerna inte att avstå från att beskatta egenproducerad el så priset per kWh kan mycket väl hamna på kanske 4 kr/kWh. Detta är lååångt över dagens redan höga elpriser. Vi kan alltså konstatera att en elförsörjning i hemmet med hjälp av solceller och Powerwall blir inhibitivt dyr för vanligt folk.

Musk vet givetvis att privatekonomiskt är hans system för dyrt för att vara av intresse för en bred kundkrets. Han har givetvis samma filosofi som med bilen, han vänder sig till de obscent rika som bor i Kalifornien och på andra soliga ställen. För dem saknar kostnaderna för el betydelse, bara de kan skryta med att de tar sitt miljöansvar. Som vanligt numera kan därmed de rika visa hur mycket bättre människor de är än alla oss vanliga människor.

Nu framgår det av en annan analys av Musks projekt att tekniken är långt ifrån klar att använda. Batteriet är inte anpassat för att laddas från solceller ännu. Musk kommer inte ens att använda det själv i sin nya batterifabrik. Det finns en rad tekniska problem kvar att lösa. Så, man frågar sig vad detta egentligen handlar om? Min gissning är att Musk kämpar förtvivlat för att få ner kostnaden på sina batterier ytterligare och då behöver han en mycket större marknad än den bilarna kan erbjuda. På det här sättet försöker han skapa en efterfrågan som skall göra det möjligt att bygga upp en storskalig produktion.

Byggandet av den jättelika fabriken han planerar väcker även frågor om tillgången på litium. Det är ett grundämne och den i dag största kända fyndigheten finns i Anderna i Sydamerika. Enligt Bloomberg går hela 17 procent av världens litium redan i dag till Tesla och 36 procent av totalen används till batteritillverkning överlag. Till batterierna i en Tesla Model S behövs knappt 23 kilo litium. Och med tanke på att man räknar med 20 miljoner bilar med litium-batterier år 2025 riskerar priserna på batterier öka, en kostnad som redan i dag motsvarar ungefär halva bilpriset.

Bilföretaget Tesla väcker hos mig minnen från svenska företag som Fermenta och Framfab med våldsamt överspekulerade aktiekurser utan täckning. Företaget har aldrig get något överskott under sin 17 åriga historia. Musks prognos är att han skall börja tjäna pengar år 2020. Hittills har han satt sprätt på 240 miljarder kr. Jag är en gammal man, så jag skulle aldrig drömma om att satsa ett öre i företaget under sådana villkor.

Jag skulle nog inte rubricera Musk som en ren skurk, men han är en äventyrare som tar skyhöga risker med andras och egna pengar väl i nivå med Framfabs Jonas Birgersson på sin tid.

Detta sagt vill jag dock betona att jag tror att vi snart kommer att ha teknik på plats för att lagra el alternativt väte till sådana priser och kvantiteter att vi får ett paradigmskifte på energiområdet. Jag bedömer i likhet med världens största bilindustri Toyota att energibäraren kommer att bli väte. Bilarna kommer att drivas med bränsleceller och elmotorer. Orsaken till det är att den sannolikt största potentialen för att få fram väte i stora mängder är att använda den s.k. Kverner-processen för att spjälka metan (naturgas, biogas) till väte och elementärt kol. Jordens tillgångar på naturgas i form av vanliga gasfyndigheter och metanhydrit i världshaven är så enorma att de kan försörja oss med den energi vi behöver i minst flera hundra år.

Spjälkning av metan till väte och elementärt kol leder inte till några utsläpp av växthusgas. Vätet bildar bara vattenånga vid förbränningen och det rena kolet behöver inte förbrännas utan kan i en rad applikationer ersätta stål som konstruktionsmaterial i form av kolfibrer. Med stor tillgång på prisbilliga kolfibrer kan man t.ex. producera superlätta familjebilar. En annan användning kan vara sofistikerad jordförbättring och som absorptionsmaterial i luftfilter. Allt en miljöväns absoluta drömteknik.

Vid sidan av vätetekniken kommer säkert mer konventionella batterier som Teslas att under några decennier få en ökande betydelse, både i bilar och som stationär ellagring. Någon riktigt långsiktig lösning på våra energiproblem tror jag dock inte de blir.

"After the market closed on Wednesday, Tesla Motors reported first quarter earnings.  So lets get right down to the numbers. With the street expecting revenue of about $1.04 billion, Tesla came in at $1.1 billion ($940 million GAAP).  Earnings estimates were for a loss of 50 cents per share, when in fact earnings losses were 36 cents per share. Margins in the automotive business increased to 28.2% (27.7% GAAP), despite “the significant negative impact of a strong dollar.”"

Energi | Energipolitik, Musk, Naturgas, Tesla, Väte | |
#1 - - Henrik Mahlberg:

Mycket bra analys, jag har kommit fram till Tesla handlar om att håva in subventioner från stat/kommun och pungslå rika. Svårt att tro att det kan vara en långsiktig hållbar affärsmodell. Direkt motsats till de svenska stora framgångarna, Ikea, HM och Handelsbanken.

Jag har dessutom förstått att få Teslas batteri att fungera i Sverige är än svårare än USA då vi har 220 volt. Är det så?

#2 - - m96:

Jag tycker det behövs mer av sånt här som Elon Musk håller på med. Det är ju just sånt som leder till framsteg i slutändan.. Man måste ta risk. Har alltid varit så. Kan inte räkna med att lyckas med precis allt heller. Men man kan inte bara utgå från de första staplande stegen när man bedömer. Hade man gjort det med flyget hade vi fortfarande varit kvar på marken idag. Jag ser gärna att det går pengar till sånt här framför att bankerna bailas ut med $85 miljarder/mån för rent destruktiv verksamhet. Tesla har iaf skapat nåt som man minst kommer dra stora lärdomar av. Kan man kapa bort elbolagen tillslut så har man även åstadkommit en välbehövlig maktförskjutning tillbaka till folket. Det handlar om större frågor också än vad man kanske tänker på vid första anblicken. Vi får se hur mkt man kan utveckla batterierna men det har vi fortfarande inte utforskat tillräckligt. Massproduktion av dem kommer öppna för det i betydligt större utsträckning.

#3 - - Håkan Birke:

Tesla är oerhört intressant. Här har Elon Musk (USA igen!) från scratch utvecklat en produkt med mängder av intressanta innovationer och som är väsentligt bättre än vad de främsta biltillverkarna idag åstadkommer. Detta är definitivt ett intressant och stort utvecklingssteg. En verkligt praktisk, kraftfull och rymlig bil.

#4 - - fredrik Wallinder:

Målet för Elon Musk är att själv bosätta sig på Mars via SpaceX, rätt högflygande ambition. Som vanlig högbeskattad svensk så har jag tyvärr inte möjlighet att sponsra den drömmen med 1,2 Mkr för en Teslabil så att jag kan känna mig god och överlägsen alla andra. Sådant är förbehållet Åsa Romson m fl, känd miljöbrottsling med miljonlön.

#5 - - Gunnar Strandell:

Batteripacket i Tesla består av en mängd celler av samma slag som används i bärbara datorer. Innovationshöjd á la Åsa-Nisse alltså och det är enklare och billigare än att ta fram optimala celler i ett skräddarsytt pack.

Metanol eller väte som energibärare fram till bränslecellen ligger i vågskålen. Metanol har fördelen i att dagens distributionssystem kan användas och att den kan ersätta olja i den petrokemiska industrin. I båda fallen utgår man från naturgas vid tillverkningen.

Små bränsleceller som går på metanol går att köpa över disk eller på nätet redan idag.
http://www.seacomfort.se/sv/branslecell/

#6 - - Göran:

"Spjälkning av metan till väte och elementärt kol leder inte till några utsläpp av växthusgas. Vätet bildar bara vattenånga..."

Är inte vattenånga en växthusgas?

Svar: Jo vattenånga är en växthusgas. Atmosfären innehåller ca. 3% vattenånga mot 0,04% koldioxid, så våra utsläpp av vattenånga har ingen inverkan.
Lars Bern

#7 - - Göran:

Kända tillgångar på litium är 11.000.000.000 kg. Det räcker till 239.130.435 tesslabilar (räknat på två batteriuppsättningar på en tesslas livslängd: 23 kg x 2).

Tror ni fortfarande på elbilens framtid? Det är nog bättre att hoppa över elbilen och gå på nästa teknik som ändå kommer att behövas, såsom vätgas.

Som vanligt kommer det att tjänas pengar på att tvinga av folk och företag pengar som ska gå till subventioner. Det är så här som pengar till vettig forskning hamnar på fel ställen.

#8 - - Bert-Åke Danielsson:

Tänk om vi hade fått se sådana här innovationer från mellanöstern istället för stenkastning!!?
De borde ha låtit Babylon utvecklats!

#9 - - Lars Cornell:

Kan man inte använda metan och etanol direkt i bränsleceller?

#10 - - Tomas Alsbro:

Tack gör ännu en gedigen och genomtänkt analys, Lars.
Har vi inte en svensk kvinnligt stjärnskott inom just batteriteknik, med bas någonstans i USA? Det är nu några år sedan jag senast läste om hur hon skulle kunna kommersialisera idén, tekniken bakom hennes produkter.
Det skulle vara intressant att höra om det blev något eller ej.

Svar: Det känner jag tyvärr inte till.
Lars Bern

#11 - - Lennart Bengtsson:

En effektiv och ekonomisk lagring av el finns ännu inte. En potentiellt intressant möjlighet är grafenbaserade superkapacitorer där det pågår en intensiv utveckling. I avsaknad av effektiv lagring kommer sannolikt den förnybara energin spela en mindre roll på global skala. Vissa länder kan naturligtvis som redan nu i Norge och till dels Sverige klara sig med förnybar energin vilket kommer att kräva mer vattenkraft i Sverige. Kärnkraft är ju annars den bästa långsiktiga lösningen speciellt om LENR kommer att lyckas operativt men kommer alltid att ha svårigheter med en okunnig och högröstad opinion med allt stöd av media. Här är det tyvärr svårt att vara optimistisk i dagens Sverige.

#12 - - Gunnar Nordman:

#10 - Kanske du tänker på Christina Lampe Önnerud och Boston Power. Bolaget såldes för några år sedan till kinesiska intressenter. Googla!

#13 - - Björn i Bromma:

Metanolförsörjda bränsleceller har funnits för fritidsbåtar i ett antal år för batteriladdning. Fungerar alldeles utmärkt, dessutom ljudlöst och fullständigt väderoberoende.

#14 - - P Svensson:

Diesel kanske har en framtid för sig: http://www.sciencealert.com/audi-have-successfully-made-diesel-fuel-from-air-and-water

#15 - - Allan Forsling:

Kommentaren om Jonas Birgersson tycker jag är välfunnen. Birgersson var en stor alarmist för 15 år sedan och sade att Sverige skulle gå under om man inte omedelbart med skattepengar byggde ett fibernät som skulle nå till ALLA ( vare sig man ville ha det eller ej). En försiktig bedömning från min sida är det skulle ha kostat minst 100 miljarder kr. Birgersson var mycket omhuldad av politiker, inte minst C, bl a Lena Ek, som har, som bekant, fortsatt som alarmist. Har inte lärt sig något. Birgersson var också mycket omtyckt av media, liksom Rockström idag. Birgersson var välkommen att sprida sina tokerier i de finaste salongerna.
Sverige har inte gått under, bredband har kommit ut till en stor del av befolkningen och de som ännu saknar det, kommer att få det via mobilt bredband främst. Svenska skattebetalare har sparat minst 100 miljarder kronor på att inte hoppa i den tunnan, men nu bränner det i politikers fickor att slösa bort det på vindkraft m fl ineffektiva tekniker.

#16 - - A.H. :

Det kan alltid vara bra med lite proportioner.

I Sverige får man ju lätt uppfattningen att Tesla är jättestort.

Låt oss se hur bästsäljarlistan i USA såg ut t.o.m. april 2015.

Första plats...

Ford F-150 med V8 (ursäkta reklamen)
http://www.ford.com/trucks/f150/

på andra plats
GM Silverado
http://www.chevrolet.com/silverado-1500-pickup-truck.html

tredjeplats
Dodge Ram
http://www.ramtrucks.com/en/

Hitintills i år (t.o.m. april, lågsäsong) har det sålts ca 2 stycken i minuten av dessa "V8-modeller", i snitt över dygnet.

Modellen Ford F-150 säljer ensamt varje månad motsvarande den totala Tesla-produktionen sedan Teslas start.

Hur är det möjligt, tja... man kan ju titta här
http://www.gasbuddy.com/
dvs. bensin kostar med dagens dollarkurs från ca 4,90 kronor litern.


I övrigt så finns det idag inte en enda modell, bland de 20 mest sålda bilarna i USA som saknar US-produktion.

Och här (länk nedan) kan vi se hur USAs bilproduktion idag är den samma som 1995, tillskillnad från i Sweden där industri som bekant inte längre anses särskilt viktigt....

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production


#17 - - Gustaf von Blixen-Finecke:

Intressant läsning. Några bedömer att batteriutvecklingen följer Moores lag vilket skulle innebära att det inte dröjer så länge innan man har kommit förbi begränsningarna med laddtider och körsträcka. Vätgas som drivmedel går ju bra att använda både i explosionsmotorer och för eldrift via bränsleceller men problemet med utbyggd infrastruktur (tankställen) kvarstår. Den bästa lösningen borde vara bilar med explosionsmotor som går både på vätgas och bensin eller diesel. Jag hade en Chevrolet Caprice 1985 som gick på fordonsgas eller bensin. Jag kunde köra Stocholm - Malmö - Stockholm utan att tanka om jag startade med full tank på både gas och bensin. Borde vara tekniskt möjlgt att få det att fungera med vätgas i stället för fordonsgas. Det löser ju problemet om man får slut på vätgas (man kan inte tanka vätgas om man inte är vid ett tankställe) men det går bra att hälla bensin eller diesel i tanken var man än är så man alltid kan köra vidare.

Upp