

Den mycket välförtjänta utdelningen av Nobels Fredspris till Malala Yousafzai har ett djupt symbolvärde som inte kan underskattas. Händelsen kanske i historiens ögon kommer att markera den tipping point då maktstrukturen inom mänskligheten på allvar började växla från patriarkat till matriarkat. En tidigare medarbetare på IVL professor Arne Jernelöv skrev nyligen om hur kvinnorna tar över. Jag håller med honom och skall komplettera med ett något mer djupgående perspektiv än det han tar upp.
Mannens maktställning med kvinnan som underordnad har sina rötter i en tid i människans historia där fysisk styrka var avgörande för maktutövning och överlevnad. För en kvinna var det länge viktigt med en stark man vid sin sida som kunde skydda henne och hennes barn, precis som det är hos de djur som står oss närmast. Jag tänker då bl.a. på djurflockarnas alfahanar.
Sedan människor blivit bofasta efter istiden för tiotusen år sedan, började man bygga samhällen där säkerhet och trygghet ordnades kollektivt. Det medförde att andra egenskaper än muskelstyrka sakta men säkert började få betydelse för maktordningen. Rangordningen i de samhällen som utvecklades följde inte längre bara muskelstyrka. Gradvis har egendomar, kunskap och erfarenhet blivit ett allt viktigare rekvisit för platsen i makthierarkin. Redan där inleddes den utveckling där kvinnor kunde börja utmana männens ställning.
En viktig drivkraft bakom människans utveckling har varit den överlevnadsinstinkt som finns i generna hos allt liv. En del av denna instinkt har hos den medvetna människan tagit formen av sökande efter mening med livet. Man kan dra slutsatsen att vi har ett medfött behov av mening, ur vilket tron på en högre makt uppstått. I sin mest primitiva form började människor dyrka solen och ibland andra fysiska företeelser i naturen.
De gamla makthavarna och patriarkaten förstod tidigt att vårt behov av att tro på gudar var en bra plattform att bygga maktutövningen på. De insåg att ett smart sätt att skaffa sig legitimitet, var att utnyttja vår tro på det vi uppfattade som gudens ord. Ur denna insikt föddes först furstendömen där furstarna tilldelades gudomlig status och sedan kom prästerskapet i de stora religionerna. Vi kan tydligt se hur religioner formades utifrån denna insikt. Det manliga prästerskapet påstod sig kunna uttolka gudarnas vilja och detta nedtecknade de i skrifter som Bibeln och Koranen. Alla profeter var män. Skrifterna som gavs status av gudens ord har sedan kunnat läggas till grund för maktordningen i samhället. De är i realiteten inget annat än hopkokade rättesnören som skall göra patriarkatets ställning legitim. Dessa religiösa texter har ända in till våra dagar bl.a. utgjort grundvalen för patriarkalt förtryck av kvinnor.
Sekulariseringen i västvärlden har på hundra år steg för steg underminerat legitimiteten hos religionernas skrifter. Trots att kvinnan skulle tiga i församlingen infördes kvinnlig rösträtt i Sverige år 1921 och därefter har det ena hindret efter det andra mot kvinnors jämställdhet försvunnit. Kyrkan har tvingats på defensiven och har tappat större delen av sitt folkliga stöd. Som Jernelöv skriver tar idag kvinnorna två tredjedelar av alla universitets- och högskoleexamina i Sverige och för första gången disputerar fler kvinnor än män. Kvinnorna har lättare att hävda sig i det samhälle där kunskap är viktigare än muskler för platsen i hierarkin.
Det ”Trettioåriga krig” som nu rasar i den muslimska världen, har delvis även sin grund i ett gammalt patriarkats hopplösa men ursinniga kamp, för att hindra den västerländska sekulära utvecklingen från att även nå dem. Hatet som predikas mot västvärlden har givetvis bl.a. denna bakgrund.
Makthavarna i den religiöst patriarkala delen av världen känner sig hotade av flickor som skaffar sig kunskap. Försöket att mörda den enormt modiga flickan Malala är ett starkt vittnesbörd. Med den stora invandringen från den här delen av världen, har vi även fått in kampen i vårt sekulära samhälle. Det utbredda hedersvåldet mot unga flickor som vill få sin frihet och kunna styra sina liv själva, bär ett starkt vittnesbörd.
Tyvärr har kampen för kvinnors jämställdhet i vanlig ordning kidnappats av vänsterextremister med de infödda svenska politikerna med Gudrun Schyman och Åsa Romson i spetsen. I Schymans politiska kamp mot vårt marknadsliberala fria samhälle finns ingen plats för kampen mot hedersvåldet. Hennes vänsterextrema parti Fi drar istället ett löjets skimmer över arbetet för att nå full jämställdhet för alla kvinnor och skadar mest kvinnornas sak. Och Romsons predikade hat mot vita män ökar bara motsättningar till ingen nytta för våra utsatta flickor.
Den verkligt modiga kvinnokampen i vårt land förs av vår egen Malala. Den kurdiska kvinnan och människorättsaktivisten Sara Mohammad som leder Riksorganisationen GAPF (tidigare Riksföreningen Glöm aldrig Pela och Fadime). Hon kämpar mot hedersvåldet i Sverige utan synligt stöd från de infödda förmenta vänsterfeministerna. Hon lever med skyddad identitet under ständiga hot, medan Schyman och Romson glider runt i debatten på en räkmacka.
Det de vänsterextremistiska Fi-kvinnorna inte inser är att vägen till en ökad makt för kvinnorna inte går via en ofri elitistisk planekonomi. Sådana regimer har alltid utvecklats till massiva patriarkala diktaturer. Nej, med den utveckling som Jernelöv visar på, kommer våra flickor inom en generation att ta över det fria marknadsliberala samhället med det övertag som deras större kunskap och kompetens ger dem. Det förutsätter dock att vi lyckas försvara vår sekulära samhällsordning mot de mörka krafter som nu vill vrida klockan tillbaka. Krafter som av allt att döma får vänsterextremisternas stöd.
Så när flickorna får ett övertag blir det inte tack vara Schyman och Romson, utan trots!
skriven
Väldigt klokt skrivet!
skriven
Varför tala om övertag och i termer av makt...?
Varför kan vi inte bara vara människor. De flesta män känner eller har relation eller släktskap med en kvinna och de flesta kvinnor har samma sak med en man.
En tvekönad familj får samma hushållsekonomi, oavsett om den ene tjänar mer än den andre på grund av kön. Och så vidare.
Alla modeller blir så polariserade. Samma sak med "kampen" mellan länder och kontinenter. Kan vi inte kollektivt få njuta av produktivitets- och kunskapsutvecklingen?
Möjligen kan man tillämpa en reglerteknisk syn på detta och kvinnodominansen inom vissa områden är bara en översväng i kurvan.
Det enda strukturellt intressanta tycker jag är att så många män med arbetarklassbakgrund inte utbildar sig och blir därmed obsoleta i ett kunskapssamhälle.
skriven
Romson och Schyman har jag aldrig förstått mig på.
Hur två sådana bifigurer kan ha fått så stort utrymme i MSM är totalt obegripligt.
skriven
Litet OT, men ändå:
Jag förvånas över hur lätt miljövänstern får oss att likt hedningar utföra offer och få oss känna oss goda.
Jag avser den ineffektiva källsorteringen.
Trots att alliansen gjort det rumsrent med städhjälp och trädgårdsmästare går folk ur stugorna och trängas i fina gångkläder kring smutsiga och krångliga containers eller står och matar in plastflaskor i en maskin som krånglar, för att sedan få 89:50 för en halvtimmes arbete.
VARFÖR?
I ett moderns samhälle med centrallås på bilen och smarta appar som sköter huset skall vi stå med manuellt ineffektivt arbete, som Romson med fler hyllar.
Jag har i USA upplevt att man har två tunnor "garbage" och "recycle". Den andra tunna sorteras effektivt av proffs i en anläggning och köparen av fraktionerna är säker på att dessa är rena.
Med ett sådant system skulle vi skapa effektiva system och kanske arbetstillfällen (fan vet, det sägs att det sorteras redan). Och även panten skulle kunna ingå i systemet, tror ingen kastar i onödan om det finns en stor återvinningsbehållare hemma.
Sedan undrar jag varför jag är ensam om att inte ha en ful tunna som möter mina gäster vid entrén? (Jag rullar fram på rätt dag)
Varför bry sig om hur det ser ut om man har en (eller värre också en stinkande matavfallstunna! - själv har jag sedan 1993 avfallskvarn) ful och luktande tunna som entré? Då behöver man inte klippa gräs heller!
skriven
Instämmer helt med Tipp. Det finns ingen starkare grupp än en där män och kvinnor samarbetar. Enligt egen erfarenhet stämmer detta perfekt. Det finns inget antingen eller, män eller kvinnor, en kombination med båda könens unika kvaliteter fungerar optimalt, vare sig det gäller ingenjörskonst eller sjukvård, eller vad som helst.
skriven
Mja, nej, hmmm, jo, men det går inte riktigt att hålla med denna text, om än välskriven sådan.
Den bortser från vissa faktorer och realiteter om och kring den mänskliga existensens villkor och om och kring realiteter vad gäller fundamentala skillnader mellan män och kvinnor, och då inte enbart , sociala maktskillnader, utan reella biologiska, psykologiska, fysiska och existentiella skillnader.
Jämställdhet finns över huvud taget inte någonstans mellan några människor utan är en inbillad chimär från början till slut. Den finns inte varken mellan kvinnor och män, eller mellan män, mellan unga och gamla, eller mellan kvinnor sinsemellan. Jämställdhet är ett politiskt begrepp, eller ett politiskt vokabulär. Ett politiskt verktyg. Det som har skapats för just endast politiska ändamål, kanske främst för att kunna utöka samhällets samlade skattebas, där också lönearbetande kvinnors arbete också kan beskattas av staten.
Jämställdhet finns inte någonstans mellan några människor utan alla människor är fullkomligt ojämlika och unika varelser. Alla har unika livsberättelser, förhållanden och omständigheter som är fullkomligt olika och unika för var och en. Det är olika förmågor, olika resurser, utgångspunkter och olika tillfällen i tillvaron för alla olika människor som också medför olika förståelse, olika tolkningar och olika målfokus i tillvaron med olika meningsfokus och olika värdefokus. Det som är viktigt och värdefullt för den ene är kanske någonting fullkomligt oviktigt och värdelöst för den andre.
Religioner kan ha många likheter med varandra och handlar inte sällan om själva den mänskliga existensens villkor och om varelsen människa och hennes komplexitet.
Religioner är inte sällan krigsskrifter, eller kampskrifter, som uppmanar människan till att kriga och kämpa tappert i det svåra som kallas mänskligt liv. De innehåller förstås också förhållningsregler för den samhälleliga samvarons möjligheter att kunna fungera väl . Det är berättelser om ursprung och om identitet och om den existentiella nödvändigheten för den mänskliga varelsen till självdisciplin och att kunna göra kulturella val, som medför konsekvenser, och som är skapande av identitet genom just ett kulturellt identifierande. Denna procedur som finns som ett nödvändigt krav hos just varelsen människa och som just inte finns som ett nödvändigt krav hos instinktstyrda djur.
Ord och berättelser bildar bakgrunder och ledstjärnor för människor att bekräfta och identifiera, som därmed kan skapa mening och logiska sammanbindande sammanhang som ingår i religion och är religioners funktion.
Re-legio - att sammanbinda många.
skriven
Besök gärna min blogg med!
skriven
@ Lars Bern
Du klickar på Malins understrukna namn!
skriven
Hej Lars,
Fick reda på Din blogg via Bengt Lidmalm.
Bästa
torbjörn
skriven
Bra skrivet!
skriven
Så det blir bättre med att man ersätter Patriarkat(manlig överordning) med Matriarkat(kvinnlig överordning) ??. Ersätta en extrem med en annan. När man istället borde lämna dessa inriktningar på historiens sophög och istället sträve efter ett,vad ska vi kalla det, "jämställt gemensamhetsvälde".